۳۶٫۲۵

 

۲+

 

در ۶۸ به شره میزانcm 3

 

 

 

BN2

 

۶۹

 

۲۴٫۲۵

 

۲-

 

در ۹۲ به شره میزان cm0.5

 

 

 

BN3

 

۷۳

 

۲۵

 

۲+

 

در ۸۴ به شره میزان cm1.5

 

 

 

BN4

 

۸۳

 

۱۶٫۲۵

 

۴+

 

در ۱۰۲ به شره میزان cm1

 

 

 

فصل چهارم
نتایج
۴-۱٫ اثر پودر لاستیک بر ویژگی‌های قیر
۴-۱-۱٫ آزمایش نقطه نرمی: (Softening Point)
این آزمایش برای تعیین خواص فیزیکی قیرها استفاده می‌شود هر چه درجه نرمی قیر بیشتر باشد، حساسیت کم‌تری نسبت به تغییرات دما دارد. درجه نرمی قیر پایه (مطابق نتایج جدول شماره ۱) حدود ۶۰ تا ۷۰ می‌باشد. روند تغییرات نقطه نرمی نمونه‌های حاوی قیر و پودر لاستیک در نمودار (۴-۱) آمده است.
دانلود پایان نامه
نمودار ۴-۱-۱٫ آزمون نقطه نرمی
طبق نمودار افزایش پودر لاستیک باعث افزایش نقطه نرمی شده است ولی این روند صعودی و با شیب کندی پیش می‌رود. افزایش پودر لاستیک به قیر باعث بر همکنش بین پودر لاستیک و قیر شده، در واقع قیر به داخل ذرات پودر لاستیک نفوذ کرده و باعث تورم می‌شود و این تورم خاصیت ارتجاعی قیر را افزایش می‌دهد. از طرفی افزودن پودر لاستیک توأم با پلیمر پلی‌پروپلین (PP) موجب افزایش خاصیت کشسانی و برگشت‌پذیری قیر در دماهای بالا می‌شود و پودر لاستیک ایجاد پیوندهای ضعیف و اندرواسی با قیر می کند.
با بررسی بیشتر نمودار می‌توان مشاهده کرد، افزایش ۵% پودر لاستیک تأثیر بیشتری را در افزایش نقطه نرمی داشته است. به طوری که نقطه نرمی با افزایش ۵% نسبت به ۳% پودر لاستیک افزایش پیدا کرده، و بعد از آن با افزودن ۷% پودر لاستیک نقطه نرمی کمی کمتر شده ولی روند صعودی همچنان ادامه دارد، شاید بتوان اینگونه بیان کرد که اختلاط کامل قیر و پودر لاستیک با افزایش ۵% از آن صورت می‌گیرد.
۴-۱-۲٫ آزمایش پایداری حرارتی (flow)
این آزمایش تأثیر پودر لاستیک را در میزان پایدار ماندن وجلوگیری از جاری شدن قیر در دماهای بالا را نشان می‌دهد که روندی مشابه نقطه نرمی دارد. شکل این تغییرات با افزایش مقدار پودر لاستیک در نمودار (۴-۲) نشان داده شده است.
نمودار ۴-۱-۲٫ آزمون پایداری حرارتی
همان طور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، افزایش چشمگیری در مقاومت پایداری در نمونه Bp2 همان طور که در آزمون نقطه نرمی نیز مشاهده شد وجود دارد.
در واقع افزودن پودر لاستیک باعث افزایش مقاومت قیر در دماهای بالا و پایداری آن در برابر شره کردن در این دماها شده است.
و با توجه به نمودار در نمونه‌ی Bp2 و Bp4 اختلاط بین قیر و پودر لاستیک به طور کامل صورت گرفته و پایداری حرارتی به میزان بیشتری افزایش یافته است. قیر رطوبت پودر لاستیک را جذب می‌کند و یک پوشش ژله‌ای اطراف پودر لاستیک تشکیل می‌دهد. بدین صورت پودر لاستیک در فضاهای خالی قیر قرار می‌گیرد و باعث افزایش مقاومت آن می‌شود.
طبق نمودار (۴-۱-۲) یک جهش در مقدار پایداری حرارتی از نمونه Bp3 به Bp4 دیده می‌شود و می‌توان نتیجه گفت که افزایش بیشتر پودر لاستیک تأثیر زیادی در میزان مقاومت حرارتی ندارد.
۴-۱-۳٫ آزمایش درجه نفوذ (Pentration)
آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار می‌گیرد هر چه درجه نفوذ کم‌تر باشد قیر سخت‌تر است و درجه نفوذ بیشتر نشان دهنده نرم‌تر بودن قیر است.
افزودن پودر لاستیک درجه نفوذ را کاهش داده و این روند بسته به مقدار پودر لاستیک دارد که در نمودار (۴-۱-۳) آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...