۳-بین ملاحظات فردی مدیر و رضایت کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه رابطه وجود دارد.
۱-۶ تعاریف واژگان پژوهش
۱-۶-۱ تعاریف مفهومی:
مدیریت تحول گرا:
مدیریت تعاملی و دو سویه ای که به دنبال ایجاد انگیزه­ های بالقوه در پیروان و ارضای نیازهای بالاتر آنان است (دوکت و مک فارلان، ۲۰۰۳).
الف) مدیریت کاریزماتیک
سرافرازی، فرهمندی، احترام و وفاداری بی چون و چرای پیروان از مدیریت است که حس آرمانی را انتقال می دهد. نفوذ مطلوب باعث می شود که رهبران به عنوان مدل­هایی از نقش و الگوی رفتار برای پیروان باشند (اوشاگبمی ۲۰۰۴).
دانلود پروژه
ب) انگیزش فکری در کارکنان
افزایش هوشیاری کارکنان و تلاش جهت تشویق و ترغیب آنان برای متعهد شدن به اهداف سازمان و تفکر در مسائل سازمان برای حل آن است (دوکت و مک فارلان، ۲۰۰۳).
ج) ملاحظات فردی مدیر
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﻓﺮدی ﭘﻴﺮوان و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﻚ ﺗﻚ آﻧﻬﺎ و ﺗﺤﺮﻳﻚ آ­­­ن­ها از ﻃﺮﻳﻖ واﮔﺬاری ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎ ﺑﺮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﺠﺮﺑﻪ آﻧﻬﺎﺳﺖ. اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ رﻫﺒﺮان ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و رﻫﺒﺮان در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺷﺨﺼﻲ آﻧﻬﺎ ﻧﮕﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ (اﺳﺘﻮن ودﻳﮕﺮان، ۲۰۰۴).
رضایت:
میزان ارتباط مشاهده شده بین آنچه یک فرد از شغلش مطالبه می­ کند با آنچه که شغل و سازمان به او ارزانی داشته است (لوند[۴]، ۲۰۰۳).
مدیریت تحول گرا
برای سنجش مدیریت تحول گرا در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از ۲۹ سوال ۵ گزینه ای در قالب طیف لیکرت استفاده می شود.این پرسشنامه در سطح جانعه آماری توزیع شده و به صورت مستقیم تنظیم شده است.
انگیزش فکری در کارکنان:برای اندازه گیری انگیزش فکری در کارکنان از ۱۰ سوال ۵ گزینه ای استفاده می شود.
مدیریت کاریزماتیک:نحوه ساخت این متغیر ۹ سوال ۵ گزینه ای در قالب طیف لیکرت در سطح جامعه آماری می باشد.
ملاحظات فردی مدیر:برای ساخت این متغیر از پرسشنامه ای با ۱۰ سوال ۵ گزینه ای در سطح جامعه آماری استفاده می شود.
رضایت کارکنان:برای سنجش رضایت کارکنان از پرسشنامه ای استاندارد با ۱۳ سوال ۵گزینه ای در قالب طیف لیکرت در سطح جامعه آماری استفاده می شود.
۱-۶-۲ تعریف عملیاتی واژه ­ها
مدیریت تحول گرا:
برای سنجش مدیریت تحول گرا در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از ۲۹ سوال ۵ گزینه ای در قالب طیف لیکرت استفاده می شود. این پرسشنامه در سطح جانعه آماری توزیع شده و به صورت مستقیم تنظیم شده است.
انگیزش فکری در کارکنان: برای اندازه گیری انگیزش فکری در کارکنان از ۱۰ سوال ۵ گزینه ای استفاده می شود.
مدیریت کاریزماتیک: نحوه ساخت این متغیر ۹ سوال ۵ گزینه­ای در قالب طیف لیکرت در سطح جامعه آماری می باشد.
ملاحظات فردی مدیربرای ساخت این متغیر از پرسشنامه­ای با ۱۰ سوال ۵ گزینه­ای در سطح جامعه آماری استفاده می شود.
رضایت کارکنان:
برای سنجش رضایت کارکنان از پرسشنامه­ای استاندارد با ۱۳ سوال ۵گزینه ای در قالب طیف لیکرت در سطح جامعه آماری استفاده می شود.
۱-۷ قلمرو پژوهش :
قلمرو پژوهش از نظر مکانی، زمانی و موضوعی به صورت زیر می­باشد:
۱-۷-۱ قلمرو مکانی:
این پژوهش در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه انجام گرفته است.
۱-۷-۲ قلمرو زمانی:
این پژوهش از نظر زمانی شامل سه ماهه تابستان و سه ماهه پاییز ۱۳۹۳می باشد.
۱-۷-۳ قلمرو موضوعی:
این پژوهش از نظر موضوعی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی می باشد که به بررسی مبحث رهبری تحول گرا و رضایتمندی کارکنان پرداخته است.
.
فصل دوم
“مروری بر ادبیات نظری و پیشینه پژوهش”
۲-۱ مقدمه
مدیران امروزی، در محیطی پویا، پرابهام و متحول کار می­ کنند و یکی از بارزترین ویژگی­های عصر حاضر، تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر، ایدئولوژی، ارزش­های اجتماعی، روش­های انجام کار و بسیاری از پدیده ­های دیگر زندگی به چشم می خورد. از طرفی هم با این تغییرات و افزایش رقابت میان سازمان­ها مشتریان با حق انتخاب­های بیشتری مواجهه هستند؛ در نتیجه کیفیت ارائه خدمت در این عصر معنای تازه­ای پیدا نموده و برای سازمان­ها و مدیران آن اهمیت زیادی یافته است.
با توجه به این تحولات شگرف، مساله این است که مدیران چگونه سازمان خود را در جهتی سوق و توسعه دهند که بهتر بتوانند با تغییرات و تحولات محیط هماهنگ شود (بک هارد و پریتچارد، ترجمه فارسی۱۳۸۲: ۷) و بتوانند مشتریان بیشتری را برای سازمان خود جذب نمایند.
این فصل در دو بخش ارائه می شود در قسمت اول به بیان مطالعه مبانی نظری و پژوهشات انجام شده در زمینه مدیریت تحول گرا پرداخته می شود و در بخش دوم به مبانی نظری در خصوص رضایت کارکنان اشاره می شود و در نهایت مدل مفهومی پژوهش در انتهای فصل ارائه می­ شود.
۲-۲ بررسی نظریه های پیرامون مدیریت تحول گرا
۲-۱-۱ مفهوم و تعاریف مدیریت
امروزه اداره سازمان­های عظیم و پیشرفته مرهون زحمات مدیران لایق، مطلع و با کفایتی است که با به کارگیری دانش و فنون مدیریت در انجام این امر مهم توفیق یافته‌اند. پیشرفت روز افزون تکنولوژی و کاربرد روبه تزاید آن در سازمان­های مختلف، وظایف دشواری را بر عهده مدیران گذارده است. یکی از وظایف اساسی مدیر در فرایند مدیریت، رهبری سازمان است (مورهد گریفین، ۱۳۸۴). مدیران برای موفقیت و ایفای نقش مؤثر در سازمان علاوه بر دارا بودن نگرش اقتضایی نسبت به متغیرهای محیطی، باید سازمان و مدیریت را به عنوان یک سیستم مدنظر قرار دهند و با این نگرش به بررسی رفتار کارکنان بپردازند و شیوه و سبک رهبری خود را بر اساس واقعیت و شرایط، ماهیت کار و وظایف و خصوصیات کارکنان انتخاب کنند. امروزه مدیران با چالش­های متعددی مواجه اند، بنابراین سازمان­های موفق به رهبرانی نیازمند هستند که با ژرف‌نگری، جهت مناسب و مسیر آینده سازمان را مشخص سازند، افراد را به آن مسیر هدایت کنند و انگیزه ایجاد تحول را در کارکنان به وجود آورند.
تعاریف بسیار زیادی از مدیریت ارائه شده است، یکی از جامع ترین این تعاریف در ذیل آمده است مدیریت عبارت است از:
«علم و هنر برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل و نهایتاً ایجاد هماهنگی برای رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده سازمان»
البته تمام مباحث فوق بر روی منابع سازمانی صورت می گیرد که مهم­ترین و ارزنده­ترین دارایی هر سازمان منابع انسانی (کارکنان) هستند و سپس منابع دیگر نظیر دارایی­ های فیزیکی، مادی و حتی اطلاعات قرار می­گیرند.
هربرت سیمون مدیریت را فرایند تصمیم‌گیری می‌داند. از نظر او مدیر خوب کسی است که تصمیمات صحیح را به‌موقع اتخاذ می‌کند و مدیر بد کسی است که در تصمیم‌گیری متزلزل عمل می‌کند (مشبکی،۱۳۸۸).
ماری پارکر فالِت مدیریت را هنر انجام دادن کارها به‌وسیله دیگران و از طریق آن­ها می‌داند (رضاییان، ۱۳۸۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...