این پایان نامه توسط سهیلا جاویدان و به راهنمایی دکتر عادل آذر سال ۱۳۸۵ در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نوع طرح کاربردی است.
- هدف اصلی :ارائه یک مدل مناسب ارزیابی به کمک داده‌های موجود در کتاب عوامل و نشانگرهای دفتر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکرد حوزه معاونت آموزش دانشگاه تربیت مدرس.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سوالات تحقیق
- عملکرد حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با چه شاخص‌هایی ارزیابی می‌گردد و کدام شاخص‌ها اهمیت بیشتری در ارزیابی عملکرد دارند؟
- هر یک از مدیریت‌های این حوزه چه رتبه‌ای در این ارزیابی کسب می‌نمایند؟
- آیا داده‌های کتاب عوامل و نشانگرهای دانشگاه می‌تواند مرجعی به منظور ارزیابی عملکرد دانشگاه باشد؟
جامعه آماری در این تحقیق به صورت Case study حوزه معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد. در مرحله پرسشنامه از نظرات ۳۵ کارشناس و مدیر استفاده گردید. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده از داده‌های موجود در کتاب عوامل و نشانگرهای دفتر برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی، پرسشنامه، مصاحبه و برگزاری جلسات کارشناسی است.
تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پایان‌نامه از روش‌های سلسله مراتب تحلیلی (AHP)، تحلیل همبستگی و TOPSIS استفاده گردیده است.

 

    •  

 

 

 

            1. طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیر در سازمانهای تولیدی - رویکرد تلحیل پوششی داده‌ها DEA.

           

           

       

       

 

این رساله توسط سعید صفری به راهنمایی دکتر عادل آذر در سال ۱۳۸۱ در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نوع طرح مبنایی است.
موضوع این رساله ارائه مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد مدیران است که یکی از مشکل ترین جنبه‌های مدیریت منابع انسانی است. ارزیابی عملکرد دارای فرایند مشخصی است که یکی از مهمترین مراحل این فرایند، تعریف شاخص یا شاخص‌های ارزیابی است. مطالعات نشان می‌دهد که مدل‌های ارزیابی عملکرد تحت تاثیر شاخص‌های ارزیابی است. و شاخص‌ها نیز براساس گرایش‌های نظری موجود شکل گرفته‌اند. بطور کلی سه گرایش اصلی در این زمینه وجود دارد که انجام ارزیابی براساس هر کدام از گرایش‌های نظری، دارای مزایا و معایبی است، از جمله معایب آنها، ذهنی بودن، دقیق نبودن و نداشتن قابلیت اجرایی است.
در این رساله برای ارزیابی عملکرد مدیران، مدلی جامع پیشنهاد شده است که مزایای هر سه گرایش اصلی را دارد و به علت استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)؛ کاملاً عینی، دقیق و توانمند در عرصه‌های اجرایی است.
این مدل با بهره گرفتن از مدل استاندارد (CCR) که یکی از مدل‌های اساسی (DEA) است، طراحی وتبیین گردیده و محقق نام «افرا» (AFRA) را بر آن نهاده است. مدل افرا در ارزیابی عملکرد مدیران شعبات یکی از بانک‌های کشور به کار گرفته شده و نتایج آن آمده است.
برای حصول اطمینان از نتایج به کارگیری مدل افرا، پس از انتخاب مدل پایه پوششی داده‌ها (DEA)، کارایی روش پیشنهادی در مقایسه با روش موجود ارزیابی مدیران که در سازمان­های دولتی کشور استفاده می‌شود، با بهره گرفتن از داده‌های نمونه تحقیق مورد آزمون قرار گرفت، برای انجام این کار از روش‌های آماری و غیر آماری استفاده گردید، تحلیل فرایند سلسله مراتبی (AHP) از جمله تکنیک‌های غیر آماری است که کاراتر بودن روش پیشنهادی را براساس پنج معیار اصلی و بیست و پنج معیار فرعی، تائید کرد. هم چنین نتایج آزمون تحلیل واریانس دو عامله فریدمن اختلاف معنی‌دار روش‌های مورد آزمون را نشان داد و در نهایت آزمون رتبه‌ای مقایسه زوج‌های جفت شده ویلکاکسون صحت ادعا را مجدداً تایید نمود. این دو آزمون از روش‌های آماری استفاده شده در این پژوهش می‌باشند.

 

    •  

 

 

 

            1. ارائه روشی برای ارزیابی عملکردی معماری سازمان با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن

           

           

       

       

 

این پایان نامه توسط ناصر شهراسبی به راهنمایی دکتر حسن دانایی­فرد در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نوع طرح کاربردی است.
پژوهش حاضر مطالعه‌ای از نوع توصیفی است که با هدف بررسی ارائه روشی در راستای ارزیابی معماری سازمانی با نگرش کارت امتیازی متوازن تدوین و تنظیم شده است.
در مجموع ۴۴ هدف به عنوان اهداف عام کارت امتیازی متوازن معماری سازمان استخراج و تدوین گردید. در راستای تائید و صحه‌گذاری بر ابعاد و اهداف شناسایی شده با بهره گرفتن از روش‌های مصاحبه‌ای باز، روش دلفی و پرسشنامه خبرگان که در نهایت چهار بعد مدل به ترتیب کسب و کار، اطلاعات فرآیندها و کاربردها و در نهایت زیرساخت فناوری تصویب گردید و از مجموع ۴۴ هدف شناسایی شده در چهار بعد ۲۵ هدف به عنوان اهداف عمومی کارت امتیازی ارزیابی معماری سازمانی به تایید رسید.
در ادامه نظر به بررسی بعد کاربردی پژوهش و در راستای غنای بیشتر پژوهش، اقدام به انجام یک مطالعه موردی در یک سازمان نمونه(سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) گردید. در راستای انجام مطالعه موردی گام‌های الگوریتم ارزیابی معماری برای سازمان مورد نظر انجام پذیرفت. به این منظور با بررسی اسناد و مدارک معماری سازمانی و بررسی مقدماتی وضعیت معماری سازمانی در سازمان ایمیدرو و انجام مصاحبه و برگزاری جلسات متعد با مدیران سازمان مذکور و تهیه پیاده‌سازی معماری در شرکت مشاور ابعاد و اهداف و در فاز بعد سنجه‌های کارت امتیازی متوازن ارزیابی معماری سازمان ایمیدرو استخراج گردید. در ادامه پرسشنامه خبرگان مشتمل بر ۴۱ سوال اهداف و ۴۷ سوال در رابطه با سنجه‌ها به آزمون نظرسنجی خبرگان پرداخت و در ادامه با بهره گرفتن از روش تاپسیس اهداف و سنجه‌های کارت امتیازی متوازن معماری شرکت ایمیدرو رتبه بندی و طبقه‌بندی گردید. در ادامه اجرای مطالعه موردی در گام نهایی اقدامات اجرایی و پروژه‌های هادی معماری سازمان در هر بعد مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات اجرایی در راستای رسیدن به اهداف مطلوب با بهره گرفتن از نظرات مدیران سازمان و تیم مشاور سازمان معین گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...