سیلت %

 

رس%

 

ماسه %

 

بافت خاک

 

 

 

۰-۳۰

 

۱۱۰

 

۴

 

۷/۷

 

۵۶

 

۰۵/۰

 

۶/۱

 

۷۱/۰

 

۱۵

 

۱۸

 

۶۴

 

لوم شنی

 

 

 

۳۰-۶۰

 

۱۱۲

 

۱/۳

 

۶/۷

 

۳/۵۲

 

۰۹۶/۰

 

۸/۲

 

۸۶/۰

 

۲۰

 

۱۶

 

۶۳

 

لوم شنی

 

 

 

 

۳-۲ طرح آزمایش

این آزمایش به صورت بلوک‌های کاملا تصادفی در چهار سطح کودی (۰،۵۰،۱۰۰،۱۵۰)و فاکتور دوم دو نوع کود ، اوره و اوره پوشش دار گوگردی در سه تکرار انجام شد .

۳-۳ آماده سازی زمین

زمینی که در آن کشت صورت پذیرفت با مساحت تقریبا ۱۰۰۰ متر مربع در پاییز سال قبل شخم متوسط زده شد. در بهار بعد از سبز شدن علف های هرز با یک دیسک آنها را به عمق خاک برده و بعد هر پلات اصلی به طول ۷ متر و عرضی۵/۲ متر پلات بندی شد و مابین هر تکرار دو جوی برای آبیاری مزرعه تعیین شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۳-۴ عملیات کاشت

عملیات کاشت در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۳۹۲ انجام شد ، فاصله ردیف‌ها از هم دیگر ۷۵ سانتی متر و فاصله بذرها در روی ردیف ۲۰ سانتی متر در نظر گرفته شده و بعد از قرار گرفتن بذر در خاک سطح آن با خاک نرم پر گردید.

۳-۵ عملیات داشت

در طول دوران رشد گیاه مبارزه با علف های هرز به صورت وجین دستی انجام شد و در کل دوران رشد چند بار علف های هرز مزرعه به وسیله کارگر وجین شد.و در طول انجام این آزمایش خوشبختانه مزرعه با آفات و بیماری روبرو نگردید.

۳-۶ اندازه‌گیری صفات

 

۳-۶-۱ اندازه‎گیری صفات فیزیولوژیک

به منظور اندازه گیری صفات فیزیولوژیک در انتهای فصل رشد و قبل از برداشت محصول از هر کرت پس از حذف اثرات حاشیه­ای نمونه برداری صورت گرفت و برای این منظور به صورت تصادفی از ۵ بوته نمونه‌های اجزای گیاهی گرفته شد و صفات مورد اندازه گیری شده شامل شاخص سطح برگ[۱۰۷] ،سرعت رشد محصول [۱۰۸]،وزن خشک برگ ، رشد نسبی[۱۰۹] ،سرعت جذب خالص [۱۱۰]،ماده خشک تولیدی[۱۱۱]، شاخص برداشت

۳-۶-۱-۱ درصد قندهای محلول، پروتئین و خاکستر

برای اندازه‌گیری صفاتی چون درصد قندهای محلول[۱۱۲] ، درصد پروتئین[۱۱۳] ،درصد خاکستر کل ASH[114] از دستگاه NIR بر اساس روش ارائه شده توسط جعفری و همکاران (۲۰۰۳)[۱۱۵] عمل شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...