همان‌طور که در جدول شماره ۳-۵ ملاحظه می‌گردد، درصد توزیع بارندگی در فصول مختلف سال ازلحاظ آماری محاسبه گردیده است، در میانگین ایستگاه‌های منطقه می‌توان ملاحظه نمود که فصل پاییز در منطقه مورد مطالعه دارای بیشترین میزان توزیع بارندگی و فصل بهار دارای کمترین میزان توزیع بارندگی می‌باشد. بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم در به‌کارگیری نزولات جوی در پروسه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و… می‌تواند راهگشای توسعه اقتصادی این منطقه باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
بررسی تغییرات بارندگی با ارتفاع از سطح دریا
در منطقه مورد مطالعه با افزایش ارتفاع میزان بارندگی کاهش و نزولات جوی اغلب به‌صورت برف ظاهر می‌شود. البته تغییرات بارندگی نسبت به ارتفاع بر اساس شرایط توپوگرافی و اقلیمی در هر منطقه متفاوت است، که این تفاوت براثر وجود یا عدم وجود یک سیستم رطوبتی (دریای خزر) متفاوت است. عموماً سواحل دریا و اقیانوس‌ها به دلیل وجود رطوبت بالا دارای بیشترین میزان بارندگی بوده که این مورد هم با توجه به وضعیت طول و عرض جغرافیایی و سیستم‌های کم‌فشار و پرفشار منطقه و کمربند خط استوا متفاوت می‌باشد ولی عمومیت آن در سواحل دریای خزر مصداق دارد. چنانکه بر اساس آمار و اطلاعات موجود کلیه شهرهای ساحلی دریای خزر دارای میزان بارندگی قابل‌ملاحظه‌ای در طول سال می‌باشند. طبق آمار و اطلاعات ایستگاه‌های منطقه طرح ایستگاه رامسر (صفا‌رود) دارای ارتفاع ۱۳۰ متر از سطح دریا، ایستگاه عباس‌آباد (کاظم‌رود) دارای ارتفاع صفر متر از سطح دریا می‌باشد. بر اساس جدول ۳- ۶ ملاحظه می‌گردد که میزان بارندگی از ایستگاه عباس‌آباد به‌طرف ایستگاه رامسر کاهش می‌یابد. میزان اختلاف ارتفاع ایستگاه عباس‌آباد تا ایستگاه رامسر ۱۳۰ متر می‌باشد. ازآنجایی‌که تاکنون در منطقه تنکابن مطالعات جامع ای صورت نگرفته است اجباراً ا برای تعیین میزان بارندگی در سری‌های حوزه ۳۲ تیرم رود از اطلاعات و داده‌های مطالعات طرح‌های جامع تهیه‌شده در حوزه‌های هم‌جوار (حوزه ۳۶کاظم­رود) استفاده‌شده است در این حوزه با توجه به رسم منحنی هم‌باران که بر اساس ارتفاع از سطح دریا رسم شده است با جانمایی انجام‌شده میزان بارندگی سالیانه سری شش تنگار بین ۱۲۵۰تا ۱۴۵۰ متغیر می‌باشد بدیهی است شرایط توپوگرافی، ارتفاع از سطح دریا و پوشش گیاهی منطقه نقش مهمی در جذب رطوبت حاصل از دریا خزر و سایر توده‌های جوی حاکم بر منطقه دارد درهرصورت با توجه به شرایط منطقه این میزان بارندگی در سطح سری منطقی به نظر می‌رسد. جدول شماره ۳-۶ اطلاعات حاصل را نشان می‌دهد.
جدول ‏۳‑۶مقادیر بارندگی سالانه و ارتفاع ایستگاه‌های منطقه از سطح دریا

 

میانگین بارندگی سالانه به میلی‌متر
ارتفاع ایستگاه از سطح دریا به متر
نام ایستگاه

 

۱/۱۳۵۱
۱۳۰
رامسر

 

۸/۱۵۷۸
۰
عباس‌آباد

 

۱۳۷۳.۳
۵۵۰
سری شش تنگار
۳

 

 

مطالعه نزولات برف در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله و نسبت آن به‌کل ریزش جوی و تعیین روزهای یخبندان به شرح زیر می­باشد.
وجود برف در هر حوزه آبخیز یک ذخیره آبی محسوب می‌شود و اطلاع داشتن از آن برای پیش‌بینی سیلاب‌ها، تولید برق، تولیدات کشاورزی و آب آشامیدنی ضروری و مفید می‌باشد. آب معادل برف می‌تواند توسط باران‌سنج‌ها و یا باران‌نگارها اندازه‌گیری شود. آب معادل عبارت از ارتفاع آبی است که در اثر ذوب برف به وجود می‌آید. در منطقه مورد مطالعه آماری از برف و اندازه‌گیری آن در دسترس نبوده و این بخش با بهره گرفتن از روابط تجربی برآورد گردیده است. معمولاً نسبت ارتفاع آب معادل برف را با مقدار بارندگی سالانه، ضریب برف می‌نامند و بدیهی است که این ضریب در دشت‌ها کم و در ارتفاعات زیاد می‌باشد. میزان این ضریب را می‌توان از طریق اندازه‌گیری مستقیم محاسبه و یا از میزان بارندگی نازل‌شده در زمان‌هایی که دما زیر صفر است به‌کل بارندگی سالانه برآورد نمود و این امر با بهره گرفتن از خطوط هم‌دمای صفر درجه میسر خواهد بود. فرمول‌های تجربی که برای ذوب برف ارائه‌شده در مناطق جنگلی به‌صورت (T 9)025/0 = Hm یا (۵۰ ـ Tmax ۹) ۰۲/۰ = Hm که در آن Hm ارتفاع ذوب روزانه به سانتیمتر، T دمای متوسط روزانه به سانتی‌گراد بین یک و ۱۹ درجه و Tmax دمای حداکثر روزانه که بین ۵/۶ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.
در منطقه مورد مطالعه نسبت Hm در ایستگاه رامسر و ایستگاه عباس‌آباد عموماً به‌طور متوسط خط برف نیز از ارتفاع ۱۲۰۰ متر به بالا دیده می‌شود.
دما
یکی از پارامترهای مهم اقلیمی که در ارتباط مستقیم با محیط بوده و تأثیرات آن به‌صورت روزانه قابل‌توجه است، دما می‌باشد. چراکه تغییرات اقلیمی بر اساس این پارامتر مهم می‌باشد، طول دوره رویش، فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک، فعالیت حیات‌وحش و آبزیان و حتی مهاجرت پرندگان بر اساس تغییرات دما انجام می‌گیرد. منطقه مورد مطالعه نیز به دلیل وجود منابع طبیعی تجدیدشونده، شامل جنگل، مرتع، اراضی زراعی و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت بوده که در این بخش به مطالعه و بررسی دما در گزینه‌های مختلف پرداخته می‌شود که بر اساس آن می‌توان به اقالیم موردنظر و کلیمای مناطق خاص دست‌یافت.
با توجه به اینکه بررسی دما یک منطقه نیازمند آمارهای قابل‌قبول در خصوص میانگین، میانگین حداقل، میانگین حداکثر، حداقل مطلق و حداکثر مطلق که از پنج آیتم دما است استفاده می‌گردد، لذا با توجه به وجود ۲ ایستگاه رامسر و عباس‌آباد این آمار استحصال و تجزیه‌وتحلیل گردیده است جدول شماره ۳-۷ نام ایستگاه‌ها و دما متوسط سالانه را نشان می‌دهد.
جدول ‏۳‑۷مشخصات ایستگاه منطقه طرح و دما متوسط سالانه

 

دما متوسط سالانه
نام ایستگاه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...