۵-۵- جمع بندی نتایج حاصل از تحقیق
به عنوان نتیجه‌گیری کلی می‌توان به سئوالی که ویب مطرح کرد و سال ها بعد به پایه گذاری دیدگاه بازاریابی اجتماعی منجر شد اشاره کرد. او پرسید:"چرا ما نمی توانیم برادری را مانند صابون به مردم بفروشیم؟” ویب با بررسی چهار نمونه بسیج همگانی نتیجه گرفت که با کمک اصول و فنون بازاریابی امکان فروش یک موضوع اجتماعی به مخاطبین وجود دارد. بر اساس مفهوم بازار یابی اجتماعی، مدیران بازار یابی سازمانها نا گزیرند در تعیین راهبردها و خط مشی های بازار یابی خود عوامل مهمی نظیر خواسته های مصرف کنند گان و منافع جامعه در کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر بگیرند. بعد فلسفی مفهوم بازار یابی اجتماعی بر این نکته تاکید دارد که هدف اصلی تصمیمات سازمانها، رضایت مندی مشتریان و تامین خواسته ها و نیاز های آنها است. به نظر می رسد زمان آن رسیده تا بانکها مفهوم واقعی اصول بازار یابی را درک نمایند و بر ضرورت بازار یابی ازجمله بازار یابی اجتماعی به عنوان مهمترین وسیله در دستیابی به اهداف، تاکید نمایند. اگر مشتریان این نکته را به وضوح احساس نمایند که هدف مدیران بانک تنها منافع و افزایش سود سهام داران نیست و در مقابل مدیران بانکها به مشتریان خود در عمل نشان دهند که در کنار منافع بانک و سهامداران، به منافع بلند مدت و کوتاه مدت جامعه نیز توجه دارند. علاوه بر حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنان، قادر خواهند بود مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب نمایند ولی اگر بانک ها قادر نباشند پایبندی خود به مسئولیت های اجتماعی را نشان دهند، بخش مهمی از کار کرد و منافع بازار یابی اجتماعی و تأثیر آن بر محبوبیت خود را از دست خواهد داد. با دانستن این موضوع و اهمیت شان بانکها خواهند توانست در کنار مشتری محوری و افزایش رضایت و وفاداری مشتریان شان از طریق بازاریابی اجتماعی به جایگاهی برتر در بین رقبایشان و کسب سود و اعتبار بیشتر دست یابند.
۵-۶- ارائه پیشنهادها
۵-۶-۱- پیشنهادات مبتنی برنتایج تحقیق
با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد ابعاد بازار یابی اجتماعی ( رفتار مطلوب اجتماعی کارکنان، توجه به مخاطب، ماهیت خدمات و آمیزه بازاریابی اجتماعی ) در بانک قرض الحسنه مهر ایران در شعب استان اردبیل بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد. بانک قرض الحسنه مهر ایران می توانند با استفاده صحیح از بازار یابی اجتماعی از خواسته ها و نیاز های مشتریانش آگاه شود و خدماتی در راستای نیاز ها و خواسته های مشتریا ن خود ارائه نماید. همچنین بانک قرض الحسنه مهر ایران با اقداماتی مانند عمل طبق وعده های قبلی داده شده به مشتریان، درک نیازهای مشتریان و حل صادقانه مشکلات آنها، استقبال از دیدگاه و نظرات مشتریان، تخصیص امکانات ویژه برای مشتریان ارزنده، دوری از هر گونه تبعیض و بی عدالتی، برخورد دوستانه با مشتریان و ایجاد باشگاه مشتریان و غیره به افزایش سطح رضایتمندی و وفاداری مشتریان خود دست یابد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد. بانک قرض الحسنه مهر ایران با مشارکت در حفظ محیط زیست از طرق مختلف مانند پیروی از استراتژی بانک سبز، تعهد به اصول اخلاقی اجتماعی و انسانی، برای مثال اعطای تسهیلات قرض الحسنه به خودروهای فرسوده و سازمانها و نهادهای که اصول زیست محیطی را رعایت می کنند می تواند نقش حائز اهمیتی ایفا نماید و تصویر مناسبی از بانک در ذهن مشتریانش ایجاد نماید.
با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد. بانک قرض الحسنه مهر ایران می تواند با ارائه خدمات بهتر و با کیفیت مناسب، ارائه خدمات با کارمزد پایین برای افراد خیر و مشتریان دایمی، ترویج سنت پسندیده قرض الحسنه، مشارکت فعال در فعالیت های خیر خواهانه و بشر دوستانه، ساخت مساجد، مدرسه و بیمارستان در مناطق محروم، ارائه سریع خدمات بانکی و کاهش تشریفات زاید اداری، نرخ پایین کارمزد خدمات بانکی برای افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی و مؤسسات خیریه و با کیفیت بودن خدمات بانکداری الکترونیک و غیرحضوری می توانند تصویر مناسب از بانک را در ذهن مشتریان ایجاد کند. که علاوه بر حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنان، قادر خواهد بود مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب نماید.
با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد. بانک قرض الحسنه مهر ایران امروزه در بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور از جمله آموزش، تامین اشتغال کوچک، ازدواج جوانان، توسعه روستاها، توسعه بهداشت و گردشگری نقش قابل توجهی ایفا نماید. و با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ازدواج و تأ مین مسکن جوانان، درمان بیماران، بنگاه های اشتغالزا و کار آفرین، صدور کارتهای اعتباری قرض الحسنه برای اقشار کم درآمد جامعه و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقوقی که در امور خیریه فعالیت دارند در جهت رفع نیازهای ضروری اقشار کم درآمد و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه بیش از پیش نقش موثرتری داشته باشد تا بتواند به جایگاه برتری نسبت به رقبایش دست یابد.
۵-۶-۲- پشنهادات برای تحقیقات آتی
۱- تحقیق حاضر در بانک قرض الحسنه مهر ایران در شعب استان اردبیل صورت گرفته است، بنابراین توصیه می گردد. این تحقیق در سایر استانها در این بانک و سایر بانک ها و سازمان های خدماتی دیگر در کشور مورد مطالعه قرار گیرد.
۲- بررسی تأ ثیر بازاریابی اجتماعی در برند بانک ها مورد مطالعه قرار گیرد
۵-۷- موانع و محدودیت های تحقیق
۱- یکی از مشکلات پژوهش محدودیت منابع در خصوص موضوع مورد مطالعه بود.
۲- یکی از محدودیت های تحقیق عدم وجود ابزار اندازه گیری استاندارد برای سنجش ابعاد متغییر مستقل ( بازاریابی اجتماعی) بود که برای رفع این مشکل پرسشنامه محقق ساخته طراحی شد و سپس اعتبار وپایایی آن مدنظر قرار گرفت.
۳- با توجه به ماهیت روش شناسی این پژوهش نیازمند همکاری پاسخگویان جهت تکمیل پرسشنامه بود که برخی از پاسخگویان امتناع می ورزیدند. و با توجیه میزان اهمیت موضوع از طرف پرسشگران سعی گردید میزان امتناع از پاسخگویی به حد اقل برسد.
۴- یکی از محدودیت دیگر پژوهش حاضر این بود که برخی از پاسخگویان در پاسخگویی ملاحظات شخصی را در نظر می گرفتند.که با توجیه پاسخگویان مبنی بر اینکه این فقط یک پژوهش علمی است نه چیز دیگر سعی گردید میزان این ملاحظات شخصی به حداقل برسد.
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
آذربایجانی م، سالاری فر م، عباسی ا، کاویانی م، موسوی اصل م. ۱۳۸۲٫ روانشناسی اجتماعی با نگرشی بر منابع اسلامی. تهران : انتشارات حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت.
الهی ش، بهمن ح. ۱۳۸۴٫ مدیریت ارتباط با مشتری. چاپ اول. تهران : شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
اندریسن ا. ۱۳۹۰٫ بازار یابی تغییرات اجتماعی: تغییر رفتار برای ارتقای بهداشت، توسعه اجتماعی و محیط زیست. چاپ دوم . مترجمان ن بلیغ، م جوادی یگانه، م عباسی لاخانی. تهران: انتشارات طرح آینده،۴۲۰ صحفه.
آیت م. ۱۳۸۵٫ تحقیقی پیرامون تأ ثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر وفاداری مشتریان: مورد مطالعه مجمع صنایع قائم رضا. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
بانک قرض الحسنه مهر ایران. سایت www.qmb.ir
حقیقی کفاش م ، اکبری م.۱۳۹۰٫ اولویت بندی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان با بهره گرفتن از مدل ECSI . مدیریت بازاریابی، ۱۰: ۱۳۴-۱۳۳٫
خاکی غ. ۱۳۸۶٫ روش تحقیق در مدیریت. تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
خورشیدی غ، کاردگر م. ۱۳۸۸٫ شناسایی و رتبه بندی مهمترین عوامل موثر بر وفاداری مشتریان، با بهره گرفتن از تصمیم گیری چند معیاره. چشم انداز مدیریت، ۳۳: ۱۸۲٫
خورشیدی غ ، مقدمی ص. ۱۳۸۲٫ تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی. فصلنامه پژوهش بازرگانی، ۲۸٫
خیلا ن .۱۳۸۷٫ بازاریابی و بازاریابی اجتماعی. فصلنامه راز بهزیستی، ۳۵: ۷٫
رحمانی ز، واردی ف. ۱۳۹۱٫ جذب و حفظ مشتری گا می در توسعه و موفقیت بانکی. کنفرانس ملی کار آفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، مازندران، دانشگاه مازندران، آبان.
رستمی م، رستمی ا، بیابانی بدربانی ر.۱۳۹۱٫ بررسی عوامل مؤثر بر جذب و حفظ مشتریان در انتخاب بانکها با بهره گرفتن از مدل سروکوال. چهارمین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، تهران، مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما،۲۴-۲۳ مهر.
روستا ا، ونوس د، ابراهیمی ع. ۱۳۸۶٫ مدیریت بازاریابی. چاپ یازدهم. تهران : انتشارات سمت، ۴۲۰ صحفه.
سلیمانی بشلی ع. ۱۳۸۸٫ بازاریابی اجتماعی و نقش آن در تقویت برند در بانکها. سایت گروه مدیریت دانشگاه گیلان.
شاهین آ، تیموری ه . ۱۳۸۷٫ وفاداری مشتری. اصفهان : جهاد دانشگاهی اصفهان، ۱۷۱ صفحه.
شمس م. ۱۳۸۶٫ مقدمه ای بر بازاریابی اجتماعی در حوزه اصلاح رفتار سلامت. فصلنامه کارسالم،۲: ۱۰-۱۳٫
شمس م، رشیدیان ا. ۱۳۸۵٫ بازاریابی اجتماعی :کاربرد و مزیت استفاده ازآن در آموزش مداوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ۱: ۶۸-۵۸٫
صادقی ت، انوری ف.۱۳۹۱٫ بررسی تأثیر عوامل بازار یابی اجتماعی بر ارزش نام تجاری بانک ملی از دیدگاه مشتریان. سایت بانک مقالات بازاریابی ایران MarketingArticles.ir
عبدلی ک، فریدون فر ص. ۱۳۸۸٫ بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان صنعت بانکداری: مورد مطالعه مشتریان بانک تجارت. اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، تهران، ۲۱-۲۲ آذر.
عرب مازار ع، کیقبادی س. ۱۳۸۵٫ جایگاه قرض الحسنه در نظام بانکداری ایران. مجله اقتصاد اسلامی، ۱۶٫
کاتلر ف، آرمسترانگ گ. ۱۳۷۹٫اصول بازار یابی. ترجمه ع پارسائیان، تهران : انتشارات ادبستان.
کاتلر ف، آرمسترانگ گ. ۱۳۸۲٫اصول بازار یابی. ترجمه ب فروزنده، تهران : انتشارات آتروپات.
کاتلر ف، آرمسترانگ گ. ۱۳۸۹٫اصول بازار یابی. ترجمه م زارع، تهران: انتشارات مدیر فردا.
کاوسی م، سقایی ع. ۱۳۸۴٫ روش های اندازه گیری رضایت مشتری. چاپ دوم . تهران: انتشارات سبزان.
کفاش پور ا، مرتضوی س، حسنی مقدم ص. ۱۳۹۱٫کاربرد فلسفه بازاریابی اجتماعی در تمایل به اهدای داوطلبانه خون با بهره گرفتن از تئوری رفتار برنامه ریزی شده.فصلنامه خون، ۱٫
کمیجانی ع، هادوی نیا ع. ۱۳۷۷٫ درآمدی بر جایگاه قرض الحسنه در اسلام و اثرات اقتصادی آن. نامه مفید ۱۴: ۲۳۵٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...