۳-۵-­ روش گردآوری اطلاعات
به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش­های زیر بهره گرفته شد:
۱-­ مطالعات کتابخانه­ای: جهت تدوین مبانی و تعاریف و مفاهیم نظری از منابع کتابخانه­ای استفاده شد که مهم ترین و مفیدترین منبع موتورهای جستجو در اینترنت، بانک­ها و منابع اطلاعاتی و کتابخانه­ های دانشگاه­ های کشور بوده است .
۲-­ پرسشنامه: در تحقیقات میدانی به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده می­ شود. لذا در این تحقیق نیز از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است:
۱- پرسشنامه مدیریت دانش
۲-­ پرسشنامه ارتباطات سازمانی
مقیاس اندازه گیری نگرش پاسخ دهنده در پرسشنامه، مقیاس طیف لیکرت می­باشد. این مقیاس با مجموعه ­ای منظم از عبارات که به ترتیب خاصی تدوین شده ­اند ساخته می­ شود. این عبارت حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت عبارتی از لحاظ ارزش اندازه گیری دارای وزن مساوی ،عرضه می­ کند. در این پرسشنامه پنج سطح متفاوت، با پنج عبارت مشخص شده ­اند که رتبه آن­ها به ترتیب از یک تا پنج در نظر گرفته شده است (سکاران/ترجمه صائبی وشیرازی ،۱۳۹۰،ص ۲۲۱).
در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است : ۱-­ مدیریت دانش و۲- ارتباطات سازمانی.
پرسشنامه شامل دو بخش می­باشد بخش اول اطلاعات فردی که حاوی ۵ سوال جنسیت، سن، میزان تحصیلات، سابقه کار و نوع استخدام می­باشد .
بخش دوم سوالات مربوط به سنجش فرضیه ­ها می­باشد که در دو بخش مدیریت دانش و ارتباطات سازمانی مجزا انجام گرفته است .
ویژگی­های پرسشنامه مدیریت دانش:
این پرسشنامه حاوی ۴۵ سوال می­باشد که برای هر گزینه خیلی زیاد ۵، زیاد ۴، متوسط ۳، کم ۲ و خیلی کم ۱ امتیاز در نظر گرفته می­ شود .
پایان نامه - مقاله - پروژه
سوال ۱تا۹ مربوط به خلق و کسب دانش
سوال ۱۰تا ۲۶ مربوط به تسهیم و انتشار دانش
سوال ۲۷تا۴۵ مربوط به بهره برداری و کاربرد دانش
سوال ۱تا۹ و ۲۷ تا ۴۵مربوط به دانش ضمنی
سوال ۱۰تا۲۶ مربوط به دانش اشکار
منبع : پایان نامه، توسلی نوقابی،۱۳۸۸٫
ویژگی­های پرسشنامه ارتباطات سازمانی
این پرسشنامه که یک پرسشنامه استاندارد و حاوی ۱۴سوال می­باشد با توجه به اینکه از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با توجه به اینکه در این تحقیق متغیر وابسته ارتباطات سازمانی می­باشد از تفکیک مولفه­های ارتباطات سازمانی در پرسشنامه خود داری شده وتنها خود ارتباطات سازمانی مدنظر تحقیق می­باشد.
منبع : مقیمی،۱۳۹۰،ص۱۱
۳-۶-­ اعتبار یا روایی پرسشنامه
روایی یا اعتبار در واقع با این سوال که آیا فرد واقعاً چیزی را که فکرمی­کند، اندازه می­گیرد، اندازه گیری می­ کند یا نه؟ سر وکار دارد (قاضی طباطبایی ،۱۳۷۴،ص ۱۳). یعنی اینکه وسیله مورد استفاده آن چیزی را که مدنظر است می­سنجد. در واقع، واقعی بودن در روایی بیش از هر چیز مورد سوال است (کرلینجر،۱۳۷۶،ص ۱۳۲).
روایی پرسشنامه ­ها به عنوان ابزار اندازه گیری توسط استاد راهنما، جناب آقای دکتر حسینی ، استاد مشاور،جناب آقای دکتر محمدی و سایر اساتید رشته مدیریت (دکتر قاسمعلی شیری ،دکتر اردشیر شیری و دکتر یاسان پور اشرف ) و افراد خبره و مطلع به موضوع مورد بررسی و تایید قرارگرفته است.
۳-۷-­ اعتماد یاپایایی پرسشنامه
پایایی یا اعتماد نشان دهنده گسترش یا میزان تورم و خطایی است که یک وسیله اندازه گیری ممکن است، داشته باشد (قاضی طبابایی ،۱۳۷۴،ص ۱۹). یعنی اگر یک مجموعه از چیزها را با یک ابزار اندازه گیری یا با ابزار مشابه آن بارها اندازه گیری کنیم، آیا نتایج یکسان یا مشابه به دست خواهیم آورد؟(کرلینجر،۱۳۷۶،ص ۱۱۲).
برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی، تکنیک­های متعددی وجود دارد:
تکرار آزمون (بازآزمایی )، روش معادل­ سازی (موازی و همتا)، روش تنصیف (دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته)، کودر ریچاردسون اشاره کرد که معروف ترین آن­ها روش آلفای کرونباخ می­باشد. در این تحقیق، پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر(۰) ، به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+)، به معنایی پایایی کامل قرار می­گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می­ شود (مقیمی ،۱۳۸۶،ص ۳۵). برای بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه ­ها در بین ۳۰ نفر از اعضای نمونه به طور تصادفی قرار گرفت که ضریب آلفای پرسشنامه مدیریت دانش و ارتباطات سازمانی به ترتیب ۸۳۰/ و ۸۰۳/ نشان دهنده پایایی بالای این پرسشنامه ­ها می­باشد.
۳-۸-­ فنون مورد استفاده در تجزیه و تحلیل
در تنظیم داده ­ها و عرضه آن در فرم اطلاعات آماری، ازمتداول ترین ابزار و تکنیک­های آماری استفاده می­ شود و لذا پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده ازنرم افزارspss صورت می­گیرد. و بنا به ضرورت از شیوه ­های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی ،میانگین، واریانس، انحراف معیار و نمودارها بهره گیری خواهد شد.
در بخش آمار استنباطی از روش­ها و تکنیک­های مختلفی نظیر ضریب همبستگی (اسپیرمن )، آزمون t استیودنت جهت معنی داری ضریب همبستگی استفاده خواهد شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
۴-۱-­ مقدمه
در این فصل، در دو بخش داده ­های بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرند. ابتدا در بخش یک به تشریح و توصیف داده ­ها و طبقه بندی و خلاصه کردن آن‌ها و ترسیم نمودارهای مربوطه و تعیین میانگین، واریانس و … که به طور خلاصه آمار توصیفی نامیده می­ شود ، پرداخته شده است. در بخش بعدی، فرضیات تحقیق را آزموده و نتایج حاصل، مورد بررسی و تحلیل آماری قرار می­گیرند.
۴-۱-۲-­ نمونه آماری
جدول(۴-۱): نمونه آماری به تفکیک سطوح مدیریتی

 

رده پست تعداد افراد جمع درصد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...