در بخش اول ابتدا با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه‌ای، اسناد و مدارک و منابع موجود مرتبط با موضوع، طرح پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت، سپس جهت کسب اطمینان مطالب جمع‌ آوری شده در اختیار صاحب‌نظران، خبرگان و اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت. نتیجه این مصاحبه‌ها و تبادل نظرات و اطلاعات چهارچوب طراحی پرسشنامه‌های اولیه را شکل داد. پرسشنامه‌های اولیه پژوهش به تعداد محدودی در جامعه آماری کاربران توزیع و سپس جمع‌ آوری شد. پس از اصلاحات و تأیید اساتید راهنما و مشاور و جمعی از خبرگان در دسترس، در اختیار جوامع آماری گذاشته شد

۳-۱۱ تجزیه و تحلیل داده‌ها

هدف اصلی هر تحقیق پاسخ به سؤال­ها و فرضیه­هایی است که محقق برای شناسایی واقعیت­های بیرونی طراحی کرده است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
پایان نامه
محقق برای تجزیه­و­تحلیل­آماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم ­گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه­ای که صورت بندی کرده است، می ­تواند از روش­های مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها منوط به شرایطی است که محقق باید آنها را­ در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روش­ها را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:
آمار توصیفی
آمار استنباطی
از این رو، در این تحقیق نیز برای برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل جنسیت، سن، تحصیلات، قیمت فعلی گوشی و برند گوشی پرداخته می شود و سپس در سطح استنباطی به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه ها و روابط بین متغیر های تحقیق از “مدل معادلات ساختاری”[۱۱۶] و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. در نهایت در بخش آزمون­های تکمیلی به منظور بررسی وضعیت هر یک از متغیرهای تحقیق، از «آزمون t یک نمونه ای» و به منظور بررسی تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق در دو جامعه (گروه)، از «آزمون مقایسه میانگین دو جامعه» استفاده شده است

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱ مقدمه

هدف اصلی هر تحقیق پاسخ به سؤال­ها و فرضیه­هایی است که محقق برای شناسایی واقعیت­های بیرونی طراحی کرده است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده ­های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
محقق برای تجزیه­و­تحلیل­آماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم ­گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه­ای که صورت بندی کرده است، می ­تواند از روش­های مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها منوط به شرایطی است که محقق باید آنها را­ در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روش­ها را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:
آمار توصیفی
آمار استنباطی
از این رو، در این تحقیق نیز برای برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل جنسیت، سن، تحصیلات، قیمت فعلی گوشی و برند گوشی پرداخته می شود و سپس در سطح استنباطی به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه ها و روابط بین متغیر های تحقیق از “مدل معادلات ساختاری” و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. در نهایت در بخش آزمون­های تکمیلی به منظور بررسی وضعیت هر یک از متغیرهای تحقیق، از «آزمون t یک نمونه ای»، به منظور بررسی تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق در دو جامعه (گروه)، از «آزمون مقایسه میانگین دو جامعه» و برای بررسی اینکه آیا بین میانگین های نمونه ­ای که از جامعه­های مختلف گرفته شده است تفاوت­های واقعی وجود دارد و یا آن مقدار تفاوت قابل اغماض بوده و می توان آن را معلول تصادف دانست، از «آزمون تحلیل واریانس یک عامله» استفاده شده است.

۴-۲ تحلیل جمعیت شناختی نمونه

در این بخش به تجزیه تحلیل وضعیت توزیع نمونه آماری حاصل از توزیع پرسشنامه از حیث متغیرهای جمعیت شناختی، پرداخته می شود. جنسیت، سن، تحصیلات، قیمت فعلی گوشی و برند گوشی از جمله متغیرهایی هستند که چگونگی توزیع آنها در بین پاسخگویان به پرسشنامه مورد بررسی قرار می گیرد.

۴-۲-۱ جنسیت

همانطور که در جدول و شکل ۴-۱ مشاهده می­ شود از مجموع ۳۸۹ نفری که به این سؤال پاسخ داده و اطلاعات آنها در دسترس می باشد تعداد ۲۶۵ نفر (۱/۶۸%) مرد و تعداد ۱۲۴ نفر (۹/۳۱%) زن بوده اند. در جدول و نمودار زیر اطلاعات مربوط به جنسیت افراد نمونه ارائه شده است.
جدول ۴-۱ پراکنش جنسیتی پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه در نمونه مورد بررسی

 

درصد فراوانی فراوانی جنسیت
۱/۶۸ ۲۶۵ مرد
۹/۳۱ ۱۲۴ زن
۱۰۰ ۳۸۹ مجموع

شکل ۴-۱ پراکنش جنسیتی پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه در نمونه مورد بررسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...