دانلود فایل های پایان نامه در مورد پایان نامه نهایی- فایل ۵۱ |
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
در هر سطر ماتریس چرخیده شده مولفهها، بزرگترین نمره عاملی را از نظر قدرمطلق پیدا میکنیم تا متغیرهای مربوط به هر عامل یا مولفه مشخص شود. پس مولفه اول شامل عوامل برون سازمانی ۲، ۱۱، ۸ و ۴ میباشد. مولفه دوم شامل عوامل برون سازمانی ۷، ۶، ۱۰، ۹ و ۳ میباشد. مولفه سوم شامل عوامل برون سازمانی ۱، ۵ و ۱۲ میباشد.
پس با توجه به روش تحلیل عاملی، عوامل برون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگهای ساختمانی به سه عامل اصلی تقسیمبندی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از :
عامل اصلی اول شامل عوامل برون سازمانی زیر میباشد :
۱) ناکافی بودن امکانات، تسهیلات و تشویقهای کافی در امر صادرات توسط دولت
۲) وجود مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی
۳) وجود سیاستهای نامناسب ارزی
۴) نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکههای بین المللی بانکداری الکترونیکی
عامل اصلی دوم شامل عوامل برون سازمانی زیر میباشد :
۱) موانع تعرفهای کشورهای غیر عضو سازمان تجارت جهانی
۲) محدودیتهای وارداتی کشورهای خارجی ناشی از عامل تحریمهای بین المللی
۳) وجود هزینههای بالای حمل و نقل و بعد مسافت تا مبادی صادراتی
۴) وجود مشکلات حمل و نقل کالا
۵) مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب در کشور
عامل اصلی سوم شامل عوامل برون سازمانی زیر میباشد :
۱) نبود دیپلماسی موثر و کارا در تعامل با اقتصاد جهانی
۲) نبود ثبات نسبی قوانین و مقررات بازرگانی خارجی
۳) مشکلات مربوط به تامین اعتبار و نقدینگی از بانکها جهت صادرات
۲-۳-۴: سوال اصلی
سوال اصلی : مهمترین عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستانهای محلات و نیمور کدامند؟
برای پاسخ به این سوال باید عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستانهای محلات و نیمور را رتبهبندی نمود. با رتبهبندی کردن این عوامل میتوان مهمترین عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستانهای محلات و نیمور را شناسایی و تعیین نمود. برای رتبهبندی کردن این عوامل میتوان از روش شباهت به گزینه ایدهآل یا روش تاپسیس استفاده نمود. مراحل انجام روش شباهت به گزینه ایدهآل کلاسیک یا روش تاپسیس برای رتبهبندی عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستانهای محلات و نیمور بصورت زیر میباشد.
مرحله ۱ : تشکیل ماتریس تصمیم
گزینهها عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستانهای محلات و نیمور میباشند که شامل ۹ عامل درون سازمانی و ۱۲ عامل برون سازمانی میباشند. معیارها یا شاخصها نظرات پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه میباشند. پس ماتریس تصمیم دارای ۲۱ گزینه و ۲۰۰ معیار میباشد. با توجه به دادههای جمع آوری شده ماتریس تصمیم را تشکیل می دهیم (پیوست ۱ ).
مرحله ۲ : تشکیل ماتریس تصمیم بیمقیاس شده با بهره گرفتن از روش نرم
در روش شباهت به گزینه ایدهآل یا تاپسیس برای بیمقیاس کردن دادهها یعنی برای از بین بردن واحد اندازهگیری دادهها از روش نرم استفاده میشود. در روش نرم، ابتدا نرم دو اعداد هر سطر بطور جداگانه بدست آورده میشود. سپس اعداد هر سطر تک تک بر نرم دو همان سطر تقسیم میشوند. به عنوان مثال برای سطر اول داریم :
با تقسیم اعداد هر سطر بر نرم دو همان سطر، ماتریس تصمیم بیمقیاس شده بصورت زیر بدست میآید
(پیوست ۲).
مرحله ۳ : تشکیل بردار وزن معیارها یا شاخصها
چون اهمیت نظرات پاسخ دهندگان با هم برابر میباشد، وزن تمام شاخصها با هم برابر است. پس بردار وزن معیارها را میتوان بصورت زیر در نظر گرفت :
مرحله ۴ : تشکیل ماتریس بیمقیاس شده وزندار
ماتریس بیمقیاس شده وزندار از ضرب ماتریس بیمقیاس شده در بردار وزن شاخصها بدست میآید. یعنی باید اعداد هر سطر در ماتریس تصمیم بیمقیاس شده را در وزن معیار متناظر با آن سطر ضرب کرد. یعنی :
چون وزن تمام شاخصها برابر یک است. ماتریس بیمقیاس شده وزندار را میتوان همان ماتریس بیمقیاس شده در نظر گرفت.
مرحله ۵ : تعیین جواب ایدهآل و ضد ایدهآل
جواب ایدهآل و ضد ایدهآل از روی ماتریس بیمقیاس شده وزندار بدست میآید. چون تمام معیارها یا شاخصها با جنبه مثبت میباشند، جواب ایدهآل ماکزیمم و جواب ضد ایدهآل مینیمم مقادیر است. یعنی :
به عنوان مثال جواب ایدهآل و ضد ایدهآل برای سطر اول بصورت زیر بدست میآید :
به همین ترتیب جواب ایدهآل و جواب ضد ایدهآل برای تمامی سطرهای ماتریس بیمقیاس شده وزندار بدست میآید(پیوست۳).
مرحله ۶ : محاسبه فاصله گزینهها از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل
در این مرحله فاصله اقلیدسی گزینهها از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل به ترتیب با روابط زیر بدست میآید:
به عنوان مثال فاصله اقلیدسی اولین گزینه از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل بصورت زیر بدست میآید :
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 04:33:00 ق.ظ ]
|