ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار های شهروندی سازمانی ... |
۷-بیمه ورزشی
۸-مرخصی ورزشی
۹-اعزام تیم های ورزشی(chb.msy.gov.ir).
بخش چهارم: مروری بر تحقیقات انجام شده
۲-۶-پیشینه تحقیقات
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی
شریفی و همکاران (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مدیران و معلمان مدارس شهرستان خوانسار با تعهد سازمانی آنان نتیجه گرفتند که بین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان با تعهد سازمانی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش مرحله ای نشان دادکه از میان ابعاد پنج گانه ی شخصیت، ابعاد روان رنجور خویی، برون گرایی، هم سازی و وظیفه شناسی از توان پیش بینی بعد عاطفی تعهد سازمانی، ابعاد روان رنجورخویی و وظیفه شناسی از توان پیش بینی بعد مستمر تعهد سازمانی و بعد وظیفه شناسی از توان پیش بینی بعد هنجاری تعهد سازمانی برخوردار می باشند.
سلیمانی و سیری (۱۳۸۹) در پژوهشی رابطه سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس شهرستان پاکدشت، را مورد مطالعه قرار دادند. جامعه ی آماری شامل کلیه ی معلمان مدارس پاکدشت (دوره های سه گانه) در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ به تعداد ۲۲۹۷ نفر بود. یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان یعنی علایم جسمانی، اضطراب و بی خوابی، کارکرد اجتماعی، افسردگی و سطح رفتار شهروندی سازمانی آنان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی مشخص کرده است که دو مؤلفه ی افسردگی و کارکرد های اجتماعی می توانند به عنوان پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی معلمان عمل نمایند.
بهلولی زیناب و همکاران (۱۳۸۹) به بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، پرداخت. نمونه این تحقیق ۲۹۶ نفر از کارکنان (کارمندان و اعضاء هیئت علمی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیری (همزمان) مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان می دهند که عدالت سازمانی با هر یک از ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی داری دارند.
طی تحقیق که جعفری و همکاران (۱۳۸۸) با عنوان بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن با تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان شهید هاشمی نژاد شهر تهران در سال ۱۳۸۸ انجام دادند،یافته های تحقیق نشان داد که اکثر افراد تحت بررسی در این بیمارستان (۸۳ %)، وضعیت رفتار شهروندی را مناسب ارزیابی کردند. بین رفتارشهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه آماری معنا دار مشاهده شد.از میان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، بین ابعاد رادمردی و فضیلت مدنی با تعهد سازمانی رابطه معنادار و مثبتی دیده شد اما بین ابعاد ادب و نزاکت، وجدان و نوع دوستی با تعهد سازمانی ارتباطی معنادار مشاهده نشد.
در پژوهشی توکلی و همکاران (۱۳۸۸) به بررسی اثربخشی آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد سازمانی کارمندان سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان، پرداختند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی، تعهدعاطفی و تعهدهنجاری مؤثر بوده اما تأثیر معناداری بر افزایش تعهد مداوم ندارد.
هویدا و نادری (۱۳۸۸) سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان را مورد مطالعه قرار دادند. جامعه ی آماری این تحقیق را تمام کارکنان رسمی دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۷ تشکیل داده و نمونه گیری به شیوه ی طبقه ای تصادفی متناسب با حجم انجام گرفته است. نتایج نشان داد همه ی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان به جزء نوع دوستی بیش از حد متوسط بود. میزان جوانمردی در بین کارکنان با توجه به نوع وظایف از تفاوت معنادار برخو ردار بود. هم چنین بین مؤلفه های رفتار شهروندی به جزء مؤلفه ی جوانمردی رابطه مستقیم وجود داشت.
دعائی و همکاران (۱۳۸۸) به بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی درهتل پارس مشهد، پرداختند. داده های مورد نیاز برای این پژوهش که از مجموعه منابع انسانی هتل (۱۵۲=N) و مهمانان آن (۱۵۲=N) و با شیوه پرسشنامه جمع آوری شده است، با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل و در قالب روش مدل یابی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این بررسی ها نشان داد که هیچ یک از ابعاد رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان هتل پارس بر سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان این هتل، تأثیر مستقیم نداشته است.
زین آبادی و بهرنگی (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان “رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت، روش شناسی پژوهش، پیش آیندها و پس آیندها” دریافته اند که متغیرهای روانی (که در متغیرهای فردی مطرح شده اند) نقش مهمی را در تعیین رفتار شهروندی سازمانی معلمان ایفا می کنند. پژوهشی توسط صبور (۱۳۸۷) با عنوان بررسی تعهد حرفه ای در شهرستان مرند در بین معلمان صورت گرفته است .جامعه آماری عبارت از معلمان تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان مرند در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین رضایت شغلی، عدالت سازمانی، فرهنگ کار وجدان کاری معلمان و تعهد حرفه ای آنان رابطه مثبت وجود دارد.
حاج کریمی و همکاران (۱۳۸۶) به بررسی تاثیرگذاری اقدامات منابع انسانی بر رفتار شهروندی سازمانی با لحاظ نمودن نقش تعهد سازمانی، پرداختند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که اقدامات منابع انسانی بر رفتارشهروندی کارکنان تاثیر مثبتی دارد. از بین اقدامات منابع انسانی(یعنی توانمندسازی، توسعه شایستگی، عدالت رویه ای و تسهیم اطلاعات) بیشترین تاثیر را بر رفتار شهروندی داشته است. همچنین اقدامات منابع انسانی، طبق مدل تحلیل مسیر، می تواند از طریق تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی تاثیر گذارد.
پژوهشی توسط رحیمی و همکاران( ۱۳۸۶) با عنوان شناسایی تاثیر اقدامات منابع انسانی بر رفتار شهروندی کارکنان و با لحاظ نمودن تعهدسازمانی به عنوان متغیر میانجی یا واسطه انجام شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که اقدامات منابع انسانی بر رفتارشهروندی کارکنان تاثیر مثبتی دارد. از بین اقدامات منابع انسانی(یعنی توانمندسازی، توسعه شایستگی، عدالت رویه ای و تسهیم اطلاعات) بیشترین تاثیر را بررفتار شهروندی داشته است. همچنین اقدامات منابع انسانی، طبق مدل تحلیل مسیر، می تواند از طریق تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی تأثیر گذارد.
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی
پژوهشی توسط احمد[۱۰۰](۲۰۱۰) با عنوان بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی بر بازگشت به کار در ۱۱۴ نفر از کارکنان ادارات پاکستان انجام شد، نتیجه گرفتند که بین تعهد سازمانی و ۲ عامل از عوامل رفتار شهروندی رابطه مثبت وجود دارد.
سونر پلات[۱۰۱] (۲۰۰۹) نشان داده است که معلمان مدارس راهنمایی رفتار شهروندی سازمانی بالایی به ترتیب در مؤلفه های آداب، نوع دوستی، وجدان کاری و جوانمردی بروز نشان می دهند. تحقیقات پلات روی رفتار شهروندی سازمانی نشان می دهد که این رفتار در سازمان ها باعث بهبود و کیفیت خدمات و افزایش بازدهی و عملکرد گردیده است، در حالی که هزینه ها را کاهش می دهد و تمایل کارکنان به شرکت در تصمیم گیری ها را افزایش می دهد. نتایج تحقیقات استیون[۱۰۲] و همکاران (۲۰۰۸) در CHSRI [۱۰۳] نشان داده اند که حمایت و مواظبت از دانش آموزان و ارتباط بین معلم و دانش آموز بصورت ارتباط دو طرفه است. هر مدرسه که مدیران برای توسعه آموزشی متعهد باشند، معلمان در کارها و تصمیم گیری ها مشارکت می کنند. دالتون، تامسون و پریس[۱۰۴] بر توالی نقشها و روابطی که فرد ممکن است تجربه نماید تاکیددارند.در آغاز افراد در نقش کار آموزسپس به عنوان همکار و در سومین سطح مربی می شوندودر صورت پیشرفت بالاخره مدیر عامل یا ارشاد کننده می شوند. بنا بر این در هر سطح وظایف: تغییر می کند و سازگاریهای شخصی و روابط متفاوتی مورد نیاز است.
در تحقیقی که طی آن هسنا[۱۰۵] (۲۰۰۷) به بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی دانشگاه پرلیز کشور مالزی پرداخت. نتایج نشان داد که که از بین انواع تعهد، تعهد عاطفی بر رفتارشهروندی سازمانی کارکنان اثر گذار بوده است. همچنین هرچه سابقه کار افراد بالاتر بود تعهد آنان نیز بیشتر بوده است.
شیکاواکن جی (۲۰۰۶) به این نتیجه رسیده است که بین رفتار شهروندی سازمانی و فرسودگی روانی ارتباط منفی وجود دارد. محقق پیشنهاد می کند فرهنگ رفتار شهروندی سازمانی در محیط کار برای جلوگیری از فرسودگی روانی اشاعه داده شود (به نقل از ایوبی راد،۱۳۸۷: ۶۷).
پژوهشی توسط گاتمن[۱۰۶] (۲۰۰۵) با عنوان بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی در۴۵۰۰ نفر از کارکنان ادارات نپال انجام شد، نتیجه گرفتند که بین تعهد سازمانی و بازگشت کارکنان رابطه وجود داشت ولی بین رفتار شهروندی و بازگشت رابطه ای بدست نیامد.
بوگلر و سومچ[۱۰۷] (۲۰۰۴) از طریق بررسی تأثیر توانمندسازی معلمان بر تعهد شغلی، حرفه ای و رفتار شهروندی سازمانی در مدارس به این نتیجه دست یافتند که رفتار شهروندی سازمانی معلمان با (۷۲/۰=SD و ۱/۳=X) در حد متوسط و با توانمندسازی، تعهد شغلی و تعهد حرفه ای رابطه معنادار وجود دارد.
جورایس[۱۰۸] (۲۰۰۴) در پژوهش خود نشان داده است که بین جو سازمانی مؤسسات آموزشی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه وجود دارد. بدین ترتیب که در مؤسساتی می توان شاهد بروز بیشتر رفتار شهروندی سازمانی معلمان بود که به احتمال زیاد جوی در آنها حاکم است که در آن مدرسانی حمایت کننده (تخصص گرایی مدرس)، مدیرانی گرم و صمیمی (رهبری آموزشگاه)، مراکز آموزشی قوی (انتشارات علمی) و ارتباط نزدیک با جامعه و والدین (مشارکت اجتماعی) نمایان شود.
دن هولم[۱۰۹] (۲۰۰۲) در پژوهش خود دریافته است که رفتار شهروندی سازمانی با اعتماد (اعتماد به همکاران، مدیر و دانش آموزان) و همچنین با سن و سابقه ی کاری معلمان رابطه دارد. طبق این گزارش مدرسان جوان تر (بین ۲۱ تا ۲۵ سال) با تجربه کاری ۶ تا ۱۰ سال نسبت به معلمان مسن تر (۴۱ تا ۴۵ سال) رفتار شهروندی بیشتری از خود بروز می دهند (به نقل از سبحانی نژاد و همکاران، ۱۳۸۹).
در راستای تعهد کارکنان و رفتار شهروندی بولینو[۱۱۰] (۲۰۰۳) نشان داد که عوامل زیادی از جمله انگیزش، رضایت شغلی، عدالت سازمانی، حمایت سازمانی، اعتماد فردی و… به عنوان پیشگویی کنندگان رفتار شهروندی مطرح شوند اما اقدامات منابع انسانی، تعهد سازمانی و توانمند سازی کارکنان به عنوان عوامل تاثیر گذار مورد توجه قرار گرفتند. برای مثال: ساموئل اری[۱۱۱] و کنس لاو[۱۱۲] طی مطالعه ای به تاثیر گذاری مثبت اقدامات منابع انسانی بر رفتار شهروندی پی بردند. علاوه براین کارملی[۱۱۳] و ریفای[۱۱۴] (۱۹۸۸) از نقش تعهد سازمانی برارتقای رفتار شهروندی حمایت کردند.از سوی دیگر گریدنر و موین هاین پی بردند که اقدامات منابع انسانی دو عامل کلیدی در افزایش تعهد است.
جی آر، براون، وایلهت و ولر[۱۱۵] (۲۰۰۱) با مطالعه ی موردی در یک شرکت تولیدی محصولات کشاورزی به بررسی عوامل انگیزاننده ی رفتار شهروندی سازمانی پرداخته اند و نتیجه گرفتند بین انگیزش های درونی و بیرونی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما تأثیر عوامل انگیزشی درونی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی بیش از عوامل انگیزشی بیرونی می باشد.
تانگ و ابراهیم[۱۱۶] (۱۹۹۸) از طریق یک نمونه ی ۱۵۵ نفری در آمریکا و ۳۷۸ نفر ی در ایالات متحده آمریکا، عربستان صعودی و مصر به ارزیابی پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی در ایالات متحده ی آمریکا، عربستان صعودی و مصر پرداختند. آنان با بهره گرفتن از روش توصیفی – همبستگی بیان داشتند که بین رفتار شهروندی سازمانی با رضایت درونی و بیرونی، عزت نفس، کاهش استرس کاری و تحقّق اهداف فردی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
اصل اساسی در روش تحقیق رعایت ترتیب فرایند کلی و خرده فرآیندهای هر مرحله است تا تحقیق علمی را در کوتاهترین زمان ممکن و کمترین آسیبها در زمینه کشف مجهول و راهحل مسئله عملی سازد (حافظی نیا،۱۳۸۹: ۳۸).
در این فصل نخست خلاصه ای ازروش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش جمع آوری اطلاعات، اعتبار و روایی پرسشنامه های و روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش پرداخته می شود.
۳-۲-روش تحقیق
دراین مطالعه چون محقق به بررسی و تعیین میزان تعهد سازمانی و رفتار های شهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری و ارتباط این متغیر ها با یکدیگر در سال ۱۳۹۱پرداخته است روش تحقیق توصیفی وهمبستگی واز نوع کاربردی استفاده شده است.
۳-۳-جامعه آماری
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری می باشد که تعداد آنان درسال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۴۰ نفر می باشد که درادارات مربوطه مشغول به فعالیت می باشند.
۳-۴- تعداد و روش نمونه گیری
تعداد نمونه با توجه به جامعه آماری که ۱۴۰ نفر بودند با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۱۰۰ نفر تعیین گردید.
۳-۵- روش نمونه گیری
در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری تصادفی ساده ازبین جامعه آماری نمونه ها انتخاب شدند. به این صورت که نخست از لیست کارکنان اداره کل ورزش و جوانان اخذ وبه هر نفر شماره ای داده شد سپس با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS از بین اعداد ۱ تا ۱۴۰ تعداد ۱۰۰شماره به روش تصادفی انتخاب شد و در ادامه پرسشنامه ها بین افرادی که شماره آنها انتخاب شده بود توزیع و تکمیل گردید.
۳-۶- مشخصات پرسشنامه های تحقیق
۱-پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی:
این پرسشنامه توسط پادساکف[۱۱۷]، مکنزی[۱۱۸]، مورمن و فتر[۱۱۹] درسال ۱۹۹۰ساخته شده و دارای ۲۴ سئوال با یک طیف هفت گزینه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم می باشد.پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی از طریق آزمون آلفای کرونباخ ۸۷۵/۰ تعیین شده است.
این پرسشنامه یک طیف لیکرت ۵ گزینه ای از کاملا مخلفم تا کاملا موافقم (از۱ تا ۵ ) نمره و جمعا ۱۶۸ نمره را به خود اختصاص می دهد و پنج بعد را به شرح جدول زیر مورد سنجش قرار می دهد.
جدول ۳-۱- توزیع فراوانی سئوالات پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 02:48:00 ق.ظ ]
|