شکل (۴-۸) طیف استخراج شده از تصویر مربوط به برنج (رنگ سبز برنج در سبزینگی کامل و رنگ زرد برنج رسیده)
۴-۸ پیمایش میدانی
جهت انجام این تحقیق با بهره گرفتن از دستگاه GPS دستی مختصات مزارع برنج طبق شکل (۴-۹) ثبت گردید که به عنوان داده های مرجع (Ground Truth) برای مقایسه و ارزیابی صحت طبقه بندی بکار گرفته شد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
همچنین از مالکان وکشاورزان منطقه نیز اطلاعاتی درباره نوع کشت و تاریخ کاشت و برداشت برنج جمع آوری شد .به علت تنوع محصول برنج از برنج های بومی گرفته تا نژادهای اصلاح شده ، هم چنین دیر رس بودن یا زود رس بودن محصول ، تاریخ برداشت از هفته اول مرداد شروع و تا اواخر شهریور ادامه دارد. همچنین در سال های اخیر به علت استفاده بهینه از زمین های کشاورزی نشاء کاری مجدد در مرداد ماه انجام می پذیرد و در اواخر مهر ماه برداشت آن انجام می شود. همچنین رتون (رشد ساقه های برداشت شده کشت اول) نیز در نیمه دوم مهر ماه برداشت می شود. بنا به آمار اداره جهاد کشاورزی آمل در سال ۱۳۹۲ در ۱۹ هزار هکتار از شالیزارهای آمل رتون برداشت شد و حدود ۴ هزار۵۰۰ هکتار هم کشت دوم برداشت گردید.
۴-۹ نقاط نمونه برداری شده زمینی
با توجه به اینکه نمونه برداری از منطقه ، پایه اصلی برای مطالعات بعدی در تحقیق می باشد ، در این زمینه باید از قبل برنامه ریزی صورت گیرد تا این کار با حداقل خطای ممکن صورت پذیرد .
برای انجام این مهم با بهره گرفتن از تصویر هایپریون و تصاویر اخذ شده از Google Earth محل دقیق این نقاط برداشتی بر روی زمین مشخص شد و طی ۳ مرحله بازدید میدانی ، نمونه برداری زمینی با بهره گرفتن از دستگاه GPS دستی مدل Map 60 CSX از همین نقاط نمونه مزارع برنج در حالت سبزینگی و زردینگی (برنج رسیده) برداشت شد که تعدادی از نقاط نمونه برداری شده در جدول (۴-۶) آمده است .
شکل شماره (۴-۹) نقاط نمونه برداری شده
جدول (۴-۶) تعدادی از نقاط نمونه برداری شده

 

ردیف پدیده Y X
۱ برنج درسبزینگی °۵۲٫۳۹۵۴۵۶ °۳۶٫۴۸۰۳۳۶
۲ برنج رسیده °۵۲٫۳۹۱۲۲۹ °۳۶٫۴۸۰۸۰۴
۳ برنج رسیده °۵۲٫۳۹۰۴۱۷ °۳۶٫۴۷۸۶۰۳
۴ برنج درسبزینگی °۵۲٫۳۹۳۴۹۴ °۳۶٫۴۸۲۸۴۹
۵ برنج رسیده °۵۲٫۳۹۸۴۲۳ °۳۶٫۴۸۳۵۸۹
۶ برنج درسبزینگی °۵۲٫۴۰۹۴۰۴ °۳۶٫۴۸۶۴۷۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...