مرحله سوم: با توجه به مرحله قبل با توجه به اینکه مقدار sig (000/) کمتر از ۰۵/ می‌باشد فرض h0 رد می‌شود.
مرحله چهارم: از آنجایی که مقدار آماره آزمون در ناحیه رد فرض صفر قرار می گیرد پس فرض صفر رد می شود و فرضیه مقابل پذیرفته میشود. پس توانمندسازی روانشناختی ، رضایت شغلی و تعهد مؤثر، نقش متغییرهای میانجی را بین توانمندسازی ساختاری با مشتری مداری ایفا می کنند.

۵-۴آزمون فرضیه ها و مدل پژوهش با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری

نرم افزار SEM [لیزرل] به عنوان یکی از پیشرفت های روش شناختی نویدبخش در علوم اجتماعی و علوم رفتاری می تواند مدل های سنتی را مورد آزمون قرار دهد و در عین حال امکان بررسی روابط و مدل­های پیچیده تری مانند تحلیل عاملی(تاییدی) و سری های زمانی را فراهم کند(بنتلر، ۱۹۸۰). در مقایسه با روش های رگرسیونی، که در آن ها فقط یک سطح از رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته به صورت همزمان تحلیل می شوند، در مدل یابی معادلات ساختاری به عنوان روش ثانویه، امکان مدل یابی ارتباط میان چندین سازه ی مستقل و وابسته وجود دارد. بنابراین در این دو روش تفاوتی بین متغیرهای مستقل و وابسته نیست، بلکه بین متغیرهای مکنون درون زا (متغیرهایی که تحت تأثیر عوامل درون مدل قرار دارند) و برون زا (متغیرهایی که تحت تأثیر عوامل خارج از مدل قرار دارند) تمایز وجود دارد.
پایان نامه
شکل شماره ۱ مدل آزمون شده پژوهش را در حالت ضرایب استاندارد و مقدار معنی­داری (آزمون t) نشان می دهد(مقدار t در پرانتز گزارش شده است). چنانچه مقدار t بیشتر از ۱٫۹۶ شود بدین معناست که رابطه بدست آمده در سطح خطای کمتر از ۰۵/. معنی دار است(۰۵/.>P). به دلیل عدم پشتیبانی متغیرهای پژوهش از فرض نرمال بودن چندمتغیره، از روش خودگردان سازی بهره گرفته شد. خودگردان سازی (Bootstrapping) به عنوان روشی که مبتنی بر بازنمونه گیری با جایگذاری (Resampling with Replacement) از یک نمونه مورد مطالعه است، در شرایطی که در آن مفروضه ی نرمال بودن چندمتغیره نقض شده است می تواند به برآورد دقیق تر پارامترها و خطای معیار مرتبط به آن ها یاری رساند(قاسمی، ۲۶۸:۱۳۹۲). نتایج آزمون فرضیه ها در جدول ۱ گزارش شده است. در مدل تجربی تمامی روابطه معنی دار شده است(۰۵/.>P). مقادیر داخل پرانتز، مقدار t را نشان می دهد که چنانچه مقدار آن بیشتر از ۱٫۹۶ باشد بدین معناست که در سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰۵/.>P) بین دو متغیر رابطه معنی دار وجود دارد و فرضیه پژوهش تایید می شود.

شکل(۵-۴) مدل ساختاری در حالت ضرایب مسیر استاندارد و معنی داری (مقدار t)

در جدول شماره ۱۰-۴ خلاصه نتایج آزمون مدل گزارش شده است. در جدول ضریب مسیر استاندارد شده و سطح معنی داری (مقدار P) گزارش شده است. با بررسی روابط بدست آمده می توان گفت که توانمندسازی ساختاری دارای رابطه معنی داری با رضایت شغلی، تعهد سازمانی و توانمندسازی روانشناختی است. همچنین وجود رابطه بین رضایت شغلی و مشتری مداری و بین تعهد سازمانی و مشتری مداری و بین توانمندسازی روانشناختی و مشتری مداری مورد تایید قرار می گیرد(۰۱/.>P).

جدول ۱۰-۴ آزمون فرضیه های پژوهش: بررسی ضرایب استاندارد شده و مقدار معنی داری

 

 

 

نوع رابطه

 

ضریب استاندارد شده

 

سطح معنی­داری

 

نتیجه

 

 

 

توانمندسازی ساختاری و رضایت شغلی

 

۸۱/.

 

۰۱/. >P

 

تایید فرضیه

 

 

 

توانمندسازی ساختاری و تعهد سازمانی

 

۵۶/.

 

۰۱/. >P

 

تایید فرضیه

 

 

 

توانمندسازی ساختاری و توانمندسازی روانشناختی

 

۷۸/.

 

۰۱/. >P

 

تایید فرضیه

 

 

 

رضایت شغلی و مشتری مداری

 

۸۳/.

 

۰۱/. >P

 

تایید فرضیه

 

 

 

تعهد سازمانی و مشتری مداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...