۱۳

 

خودرو و ساخت قطعات

 

۱۴

 

 

 

۱۴

 

حمل ونقل

 

۲

 

 

 

جمع

 

 

 

۷۴

 

 

 

۳-۶ بیان مسئله تحقیق از آنجا که هر تحقیقی با مسئله ای آغاز می شود؛ یعنی محقق در ابتدای کار، یک تصویر کلی از مسئله را ارائه می نماید. انتخاب مسئله و بیان آن، یکی از جنبه های عمده ی تحقیقات عملی است؛ زیرا برای حل یک مسئله، باید؛ ابتدا آن را، دقیقاً شناخت. این تحقیق درصدد پاسخ به پرسش های زیر می باشد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
آیا نرخ رشد سرمایه فکری با عملکرد مالی؛ شرکتهای متوسط و بزرگ، رابطه معناداری دارد؟
آیا نرخ رشد سرمایه فکری با عملکرد بازار؛ شرکتهای متوسط و بزرگ، رابطه معناداری دارد؟
آیا نرخ رشد سرمایه فکری باعملکرد حسابداری؛ شرکتهای متوسط و بزرگ، رابطه معناداری دارد؟
۳-۷ ابزار سنجش و گردآوری داده ها
برای پاسخ دادن به سؤالات تحقیق نیازمند ابزاری جهت جمع آوری داده ها می­باشیم. اطلاعات بدست آمده با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای – میدانی گردآوری شده است.
۳-۷-۱ روش کتابخانه ای
به گونه ای که در بخش ادبیات موضوعی و مبانی نظری تحقیق؛ جهت تدوین تاریخچه، از اسناد و مدارک و پایان نامه ها و تحقیقات موجود و مرتبط با موضوع، مقالات وکُتب لاتین و فارسی و پایگاه های جستجوی علمی در اینترنت استفاده شده است.
۳-۷-۲ روش میدانی
در این تحقیق، برای آزمون فرضیات، ابتدا از تحلیل همبستگی به منظور آزمون معناداری رابطه بین متغیرها استفاده شده است. ابزار تحقیق، از صورت های مالی وگزارش های موجود در آرشیو بورس اوراق بهادار تهران، نرم افزار نوین،Codal.ir و Rdis.com استفاده گردید. در مواردی که داده های موجود در این بانک های اطلاعاتی ناقص بود، به آرشیوهای دستی موجود در کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار و سایت اینترنتی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی_ سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه شد. همچنین تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای؛ Excel وEviews، صورت پذیرفته است.
۳-۸ اندازه گیری متغیر ها و ارائه مدل تحقیق
۳-۸-۱ متغیر مستقل[۲۹۶]
به دلیل افزایش درک مدیران در دارایی های نامشهود در ایجاد مزیت رقابتی، تاکنون روش های متعددی برای سنجش و اندازه گیری سرمایه فکری بوجود آمده است. در این تحقیق برای پاسخ به این سؤال که چگونه می توان ارزش سرمایه های فکری را به صورت پولی محاسبه کرد، فرمول هایی ارائه شده است؛ که شاخص ترین آنها مدل ارائه شده پالیک؛ به صورت زیر است . نتایج آزمون آماری؛ بیانگر آن است که در سطح اطمینان ۹۵%، فرمول زیر در سنجش ارزش سرمایه های فکری شرکت ها، همبستگی بالا و معناداری را با ارزش سهام شرکت ها و شرکت های بورس اوراق بهادار نشان داده اند. به این ترتیب می توان بهره گیری از این گونه روش ها را برای شرکت های فعّال در بورس و اوراق بهادار، قویاً توصیه کرد. در این تحقیق به پیروی از استوارت(۱۹۹۷) اختلاف بین ارزش بازار سهام شرکت و ارزش دفتری آن به عنوان ارزش سرمایه فکری شرکت در نظر گرفته شده است[۳۳]. لیکن با توجه به اینکه ممکن است؛ بخشی از افزایش در ارزش بازار ناشی از تورم باشد، اختلاف مزبور از بابت تورم در سالهای مورد بررسی تعدیل گردیده است. به طور خلاصه؛ سرمایه فکری در این تحقیق از رابطه زیر بدست می آید[۳۲].
= و = و
: سرمایه فکری شرکت i در سال t
i: شرکت
t: سال
و : ارزش بازار و ارزش دفتری شرکت درسالt
: نرخ تورم در سال t
: نرخ رشد سرمایه فکری شرکت i در سال t
:سرمایه فکری سال قبل
:نرخ تورم در سال قبل
و : ارزش بازار و ارزش دفتری شرکت درسال قبل
۳-۸-۲ متغیرهای وابسته[۲۹۷]
در این تحقیق ما برای نشان دادن عملکرد شرکت ، از سه نوع عملکرد مالی، عملکرد بازار و عملکرد حسابداری استفاده می کنیم.
عملکرد مالی را از طریق سه شاخص سود هر سهم(EPS)، بازده دارایی ها (ROA) و بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) اندازه گیری می نماییم. عملکرد بازار را از طریق شاخص بازده سالانه سهام® و عملکرد حسابداری را از طریق شاخص ارزش افزوده اقتصادی(EVA) اندازه گیری کرده و سپس میزان وابستگی هر کدام از شاخص های مذکور را بر اساس متغیر نرخ رشد سرمایه فکری () بررسی می کنیم. نحوه محاسبه متغیرهای وابسته، در زیر ارائه شده است:

سود هر سهم(EPS)[298]
این نسبت بیانگر، سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی بدست آورده است و برای محاسبه آن باید سود متعلق به سهامداران عادی را بر تعداد سهام عادی منتشر شده(دردست سهامداران) در طی سال تقسیم کرد. هر گونه سود سهام ممتاز، باید از سود خالص کسر گردد تا سود متعلق به سهامداران عادی بدست آید. هدف سود هر سهم، ارائه شاخصی، برای اندازه گیری منافع هر سهم عادی از عملکرد واحد تجاری طی دوره گزارش گری است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...