کربن فایبر پست‌ها در سال ۱۹۹۰ رایج شدند. مهمترین مزایای در نظر گرفته شده این است که اینها انعطاف‌پذیرتر از پست‌های فلزی هستند و تقریباً ضریب الاستیسیته عاج دارند. وقتی که با سمان رزینی باند می‌شوند، نیروها بیشتر در طول ریشه پخش می‌شوند و در نتیجه باعث شکست کمتری در ریشه می‌شوند و این از مطالعات آزمایشگاهی بدست آمده است.
FRC پست‌های تیره بودندکه این یک مشکل بالقوه در زمانیکه زیبایی مطرح می‌شد بوده که قبلاً بحث شده است. اخیراً انواع پست‌ها سفید هستند و برداشتن آنها توسط ساییدن از قسمت میانی پست توسط اولتراسونیک و وسایل روتاری نسبتاً راحت است. جهت یابی فیبرها کمک به نگهداری درست وسیله و برداشتن پست می کند.
انواع دیگر فایبر پست‌ها در دسترس می‌باشد شامل کوارتز فایبر ،گلاس فایبر و سیلیکون فایبر پست‌ها و اینها مزیتی مشابه کربن فایبر پست‌ها دارند اما از آنجایی که جدید هستند تحقیقات کمتری در این زمینه نسبت به کربن فایبر پست‌ها وجود دارد.
اغلب فایبر پست‌ها نسبتاً رادیولوسنت هستند و تظاهرات رادیوگرافیکی متفاوتی نسبت به پست‌های قبلی دارند(۲۴).
FRC پست
FRC پست‌ها اخیراً در درمان و گیر کور دندانی که به شدت تخریب شده و تحت درمان‌ قرار گرفته است به کار می‌رود. آلیازهای فلزی که برای بازسازی به کار می‌رود و تاج و پروتز فیکس را تقویت و ساپورت می‌کند قوی و سخت است اما زیبایی ندارد. امکان آلرژی و توکسیسیته وجود دارد در ضمن مسئله کروژن در این آلیاژها همواره مطرح است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
FRC پست‌ها استحکام خمشی و خستگی و ضریب الاستیسیته نزدیک دنتین دارند و می‌توانند کمپلکس باند تکی در روت کانال برای یکپارچه کردن کمپلکس روت-پست ایجاد کند و زمانی که با کرونهای آل سرام یا FRC ترمیم انجام شود و در مقایسه با پست‌های معمولی یا پیش ساخته فلزی زیبایی بیشتری را ارائه می‌دهند(۲۷و۲۶و۲۵).
خصوصیات این طرح پست پتانسیل برای تقویت ریشه تضعیف شده و توزیع استرس به طور یکنواخت‌تر در مقابله با شکست ریشه ارائه می‌دهد(۲۸).
یک مزیت دیگر این نوع پست برداشت راحت است تکنیک ترجیحی در یل کردن آپیکال است کربن فایبرهای بسیار قوی از tracking لترالی در ژل پنتریشن دنتین جلوگیری می‌کند.
بنابراین در صورت پیش آگهی بلند مدت مورد سوال یک دندان FRC شده، این نوع پست باید مد نظر باشد.
دو تقسیم بندی از FRC پست‌ها در دسترس می‌باشد pre fabricated; fabricated پستهای ساخته شده در مطب عمدتاً پلی‌اتیلن non-peregnated فایبرهای (Ribbond connect) Woven یا گلاس فایبر(glass span) است که برای تقویت ریشه و نگهداری کورکامپوزیتی استفاده می‌شود(۲۸).
پست‌های پیش ساخته دو نوع فیبر می‌باشد: کربن فایبر استرچ لاین مدفون در اپوکسی رزین ماتریس مثل Aesthetic-post و C Post، U-M، C-Post(29).
و یا گلاس فایبر S-Type مدفون در ماتریکس رزین فیلردار می‌باشند(۳۰).
البته در برخی انواع FRC یک عیب بزرگ دارند و آن ظاهر سیاهرنگ و مشکل زیبایی است مثل C-Post تولید کننده‌ها سرامیک پست‌های استرنت (زیرکوینا) را معرفی کردند و سرامیک کامپوزیت و فیبر Woven fiber post مثل اپلی‌اتیلن همه نتیجه زیبایی عالی دارند.
سرامیک قوی و سخت است و Woven fiber کمتر قوی است و Flexibity بیشتر دارد.
البته به دلیل اینکه این سیستم نسبتاً جدید است نیازی به تحقیقات وسیعتر برای اطمینان کاربردی دارد ولی در مواردیکه استیتک اهمیت زیادی دارد حتماً باید مدنظر باشد انواع پیش ساخته آن شامل
C-Post(bisco) -1
۲- (boisco) Aestheti post
UMC-Post(bisce) -3
و نوع اول در ناحیه آپیکال تیپر می‌شوند. دو شیار در بدنه دارد. بدنه ۲ سایز دارد و نوع سوم pointed Tip است. دو نوع اول بیس گلاس فایبر روتین است.
Anchors Lusent
Fiber kor post system
ZV02 ERcra Post
در نوع سوم بیس زیرکونیا است.
مزایای FRC پست
پست‌های فیبری برای چسبانده شدن در کانال طراحی شده‌اند با تولید جدیدترین نسل مواد چسبنده به عاج، قدرت اتصال آن افزایش یافته و بدین ترتیب ما میتوانیم به جای آنکه مجموعه‌ای از مواد غیرهمگن به وجود آوریم مثلاً(پست فلزی، سمان دوال کیور) که بین هریک از آنان با دیگری نیز باید پیوندی به وجود آید، ترمیمی به صورت یکپارچه و متصل به هم به صورت(دندان پست-کور) در اختیار داشته باشیم.
شبکه ایجاد شده به وسیله فایبر با پخش استرس در شبکه داخلی فایبرها استرسهای وارد شده به ترمیم نهایی را جذب می‌کند و باعث می‌شود نیروها در امتداد محور طولی به دندان وارد شوند.
حذف لایه اسمیر و استفاده از باندینگ موجب کاهش یا حذف ریزنشت می‌شود.
استفاده از سمان دوال کیور نیز موجب بهبود یکپارچگی باقیمانده کانال و افزایش گیر پست می‌شود.
دستیابی به نتیجه زیبایی مطلوب
خارج نمودن آنها آسان است تا در صورت لزوم درمان مجدد را تسهیل نماید.
ضریب الاسیسیته نزدیک به عاج و کاهش احتمال شکست ریشه
قابل رویت بودن در رادیوگرافی(رادیواپک)
در اثر تغییرات شیمیایی تغییر نمی‌کند.
برای بافت قابل تحمل می‌باشند.
خواص مکانیکی ایده‌آل
امکان درمان یک جلسه‌ای و صرفه جویی در وقت و هزینه
آماده سازی سریع و تطابق خوب با کانال دندان
FRC پست‌ها به طور بالقوه تقویت ریشه را از طریق تکنولوژی ادهزیوها می‌دهد و اگر شکست رخ دهد به احتمال زیاد در اینترفیس پست-کور خواهد بود و در دندان یا ریشه نخواهد بود.
فاکتورهای موثر در انتخاب Postها
طول ریشه
طول و شکل ریشه باقیمانده تعیین کننده طول Post می‌باشد. با افزایش طول Post، گیر و توزیع استرس بهتر می‌شود. در مواردیکه ریشه باقیمانده انحنا دارد یا اینکه طول ریشه کوتاه است با توجه به اهمیت سیل آپیکالی(باقیماندن حداقل ۳ الی ۵ میلیمتر گوتای آپیکالی) پیشنهاد می‌شود که از سمانهای کامپوزیتی تقویت شونده جهت جبران کاهش طول Post استفاده کرد یااینکه در دندانهای چند ریشه‌ای از چند Post استفاده نمود.
قطر Post
حفظ ساختار دندانی، کاهش احتمال سوراخ شدن ریشه و افزایش مقاومت دندان به شکستگی عوامل تعیین کننده قطر Post می‌باشند. افزایش قطر Post در جهت بهتر شدن گیر Post توصیه نمی‌شود. زیرا با افزایش قطر حجم بیشتری از عاج برداشته شده و لذا ریشه دندان تضعیف می‌گردد. شواهد کلینیک نشان می‌دهد که جهت نیل به پیش آگهی خوب، قطر Post نباید از ۳/۱ قطر ریشه در ناحیه CEJ تجاوز کند(۳۱).
طرح Post
Post باید
طرحی داشته باشد که گیر و ثبات خوب در برابر حرکت ایجاد کند.
استرس حداقل و یکنواخت به ساختمان باقیمانده دندان وارد کند.
نیاز به اماده سازی با تهاجم حداقل و کاملاً محافظه کارانه در ساختمان باقیمانده ریشه و دندان داشته باشد وتماس خوب با دیواره‌های کانال ریشه ایجاد کند.
Post های موجود با توجه به شکل و توازی دیواره‌ها به گروه های زیر تقسیم می‌شوند:
Post های موازی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...