طرح (۱-۲)
تراکم نووناگل[۵]
تراکم نووناگل آلدهیدها و کتون­ها با ترکیبات دارای متیلن فعال به طور گسترده در تشکیل پیوند C=C در سنتز ترکیبات به کار می‌رود. این واکنش به طور گسترده بر روی باربیتوریک اسیدها و تیوباربیتوریک اسیدها مورد مطالعه قرار گرفته است. در طرح (۱-۱۶) نمونه‌ای از واکنش نووناگل ۱و۳- دی اتیل ۲- تیوباربیتوریک اسید با آلدهیدهای آروماتیک در حلال اتانول و در دمای اتاق بدون حضور کاتالیست آورده شده است [۱۸]. در سایر موارد این واکنش به وسیله بازهایی از قبیل آمین‌ها و اتوکسیدها کاتالیست می­ شود.

طرح (۱-۳)
بر طبق واکنشی که در طرح (۱-۱۶) مشاهده می‌شود، ماهیت استخلاف روی حلقه آروماتیک برروی پیشرفت واکنش تأثیرگذار می‌باشد. وجود گروه‌های الکترون کشنده نظیر ۲NO روی حلقه آروماتیک باعث می­گردد که علاوه بر واکنش تراکم نووناگل واکنش افزایش یک نوکلئوفیل (افزایش مایکل۱) نیز صورت پذیرد. در حالی که حضور گروه‌های الکترون دهنده قوی نظیر ۲NMe روی حلقه آروماتیک باعث می‌گردد که واکنش تنها تا مرحله تراکم نووناگل پیش رود و به دلیل پایداری رزونانسی که ایجاد می­ کند مانع ادامه واکنش افزایش شده و واکنش در همان مرحله متوقف می‌شود.
بررسی شیمی دی هیدروفوران­ها
دی­هیدروفوران­ها
سیستم حلقه فوران در تعداد زیادی از ترکیبات طبیعی به صورت ساختمان کاملاً غیر اشباع یا احیا شده یافت می­ شود. فوران -۲-کربالدهید (فورفورال) (شکل ۱-۱۴) با قیمت ارزان در دسترس است و در مقیاس بالا از طریق هیدرولیز پس مانده غلات که با اسید کاتالیز می­گردد، به دست می ­آید. کربوهیدرات­ها در موادی مانند چوب ذرت به وسیله اسید هیدرولیز می­شوند و قندهای پنتوز را ایجاد می­ کنند که آن­ها هم توسط اسید به فوران-۲- کربالدهید تبدیل می­شوند. فورفورال ماده اولیه متعارف برای تهیه تجارتی سایر فوران­های ساده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

(۳۲)
شکل (۱-۱۴)
بیشتر ترکیبات طبیعی که یک حلقه کاملاً غیر اشباع فوران دارند از نظر ماهیت شبیه­ترین هستند. روزفوران (شکل ۱-۱۵) که در روغن گل سرخ یافت می¬شود مثالی از این مورد است. از فوران¬هایی که در طبیعت به صورت احیا شده یا سایر اشکال اصلاح شده وجود دارند، می¬توان قندها یپنتوز مانند ریبوز و دزوکسی ریبوز و گونه¬های مختلفی از گاما-لاکتون¬های غیر اشباع، که یک مثال آن¬ها آسکوربیک اسید (ویتامین ث (۳۴)) (شکل ۱-۱۶)، است را نام برد ]۱۹[.

(۳۴) (۳۳)
شکل (۱-۱۶) شکل (۱-۱۵)
تعدادی از مشتقات فوران عامل شیمی درمانی مفیدی هستند. سمی­کاربازون ۵-نیتروفوران-۲-کربالدهید یک باکتری کش است. رانی­تیدین نیز یک عامل مهم شیمی­درمانی است که از مشتقات فوران می­باشد. فوران­ها به طور گسترده­ای به عنوان حدواسط در سنتز فرآورده ­های طبیعی به کار برده شده ­اند.
سنتز دی­هیدروفوران­ها
مشتقات ۴،۵- دی­هیدروفوران با بازده خوبی از واکنش ۲-(´۲و´۳-آلن­یل)استیل­استات­ها با آلکیل­هالیدها با کاتالیزرPd(0) در مجاورتK3PO4 به عنوان باز در حلال DMF سنتز شده ­اند (طرح ۱-۴) ]۲۰[.

(۳۷) (۳۶) (۳۵)
طرح (۱-۴)
روش جدیدی برای سنتز ۲،۳- دی­هیدروفوران­ها از انون­ها و نمک­های پیریدین گزارش شده است. در این روش نمک­های پیریدین به صورت درجا از هالیدهای مربوطه سنتز شده است (طرح ۱-۵) [۲۱[ .

(۴۰) (۳۹) (۳۸)
طرح (۱-۵)
استفاده از کاتالیست­های روتنیوم در واکنش زیر باعث شده تا سوبستراها متحمل واکنش حلقه­زایی شده و مشتقات ۳،۴- دی-هیدروفوران را تولید نماید (طرح ۱-۶) ]۲۲[.

(۴۳) (۴۲) (۴۱)
طرح (۱-۶)
اتیل ۲- (هیدروکسی (فنیل) متیل) بوتا- ۲و۳- دی اونات و اتیل ۲- (هیدروکسی (آلکیل) متیل) بوتا- ۲و۳- دی اونات در مجاورت کاتالیست مس متحمل هیدروآلکوکسیلاسیون شده و مشتقات ۲،-۳-دی­هیدروفوران را با بازده خوبی تولید می­ کنند (طرح ۱-۷) ]۲۳[

(۴۵) (۴۴)
طرح (۱-۷)
سنتز اسپیرو دی­هیدروفوران­ها
ترکیبات اسپیرو ترکیبات چند حلقه­ای هستند که در آن­ها یک کربن در دو حلقه مشترک است. حلقه­ها می­توانند یکسان یا متفاوت باشند. اتم متصل، اتم اسپیرو نامیده می­ شود و معمولاً کربن است [۲۴].
ساختارهای هتروسیکلی اسپیرو- اکسیندول یکی از ساختارهای موجود در ترکیبات بیولوژیکی است و ازین رو سنتز آن­ها دارای جذابیت خاص خود است. اخیرا مشتقات اسپیرو دی­هیدروفوران اکسیندول با حلقه­زایی اکسایشی (۲+۳) ترکیببات ۱،۳- دی- کربونیل گزارش شده است که مشتقات اسپیرو ۲- هیدروکسی­تتراهیدروفوران اکسیندول محصول واکنش بوده ­اند (طرح ۱-۸) ]۲۵[.

(۴۸) (۴۷) (۴۶)
طرح (۱-۸)
تترااستیل اتیلن با ترکیبات الکترون کشنده آزو واکنش داده و اسپیرو فوران- پیرازول تولید می­ کنند. محصولات واکنش با کریستالوگرافی X-ray آنالیز و مورد تأیید قرار گرفته است (طرح ۱-۹) ]۲۶[.

(۵۱) (۵۰) (۴۹)
طرح (۱-۹)
مشتقات سه حلقه­ای دی­هیدروفوران از واکنش آلدهیدهای آروماتیک و دیمدون با روش الکتروشیمیایی سنتز شده ­اند. مزایای این روش بازده بالای آن، سازگاری با محیط زیست و کاربرد گسترده در مقایسه با روش­های گزارش شده است (طرح ۱-۱۰) ]۲۷[.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...