به تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر را که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند جامعه آماری گفته می‌شود. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (مومنی، آذر، ج ۵:۱). جامعه آماری این تحقیق شامل بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های کتاب‌فروشی‌های آنلاین تهران می‌باشد.
نمونه آماری، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران اوما،۱۳۸۱). به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری را که بیان کننده ویژگی‌های اصلی جامعه باشد، نمونه می‌گویند. (مومنی، آذر).
روش نمونه گیری در این تحقیق، نمونه برداری تصادفی در دسترس می‌باشد. این طرح نمونه برداری در مواقعی بیشترین کارایی را دارد که اطلاعات مختلف درباره طبقه‌های متفاوت جامعه آماری که پارامترهای مختلف دارند لازم باشد. اگر ارزیابی پارامترهای مختلف در دسته‌ای فرعی از جامعه آماری مورد نظر باشد این روش مناسب به نظر می‌رسد. (سکاران اوما،۳۱۵:۱۳۸۱)

که درآن
P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ ۵/۰= P
Z: متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد؛ ۹۶/۱
: مقدار اشتباه مجاز؛ ۰۵/۰=

همچنین به منظور افزایش شباهت نمونه و جامعه آماری و افزایش دقت نمونه گیری برای برآورد پارامترهای جامعه و دخالت دادن ویژگی‌های جامعه در نمونه و با در نظر گرفتن این که جامعه موردمطالعه از گروه ­های ناهمگون تشکیل یافته است از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شده است. در این روش جامعه به گروه های متجانس تقسیم و هرگروه از افرادی تشکیل می‌شود که دارای ویژگی‌های مشابه هستند. در این تحقیق حجم نمونه متناسب را، ۳۶۷ نفر مشخص کرده­ایم و تعداد ۳۶۷ عدد پرسشنامه توزیع گردید. لازم به ذکر است این محاسبه با سطح خطای ۵ درصد (سطح اطمینان ۹۵ %) صورت می‌گیرد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۷ روش‌ها و ابزار‌های جمع‌ آوری اطلاعات
در هر تحقیقی جمع‌ آوری اطلاعات واقعی با توجه به اهداف تحقیق دارای اهمیت اساسی است. در این تحقیق محقق براساس روش‌های پیمایشی و کتابخانه‌ای و با بهره گرفتن از ابزار فیش برداری به منظور جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه تحقیق و نیز پرسشنامه مظاهری، ریچارد و لارچ (۲۰۱۲) که بر اساس طیف امتیازی لیکرت طراحی شده به منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز برای آزمون فرضیات تحقیق اقدام کرده است.
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
کلیه متغیرها به منظور تجزیه و تحلیل عواملی که دارای رابطه با تأثیر احساست بر خرید اینترنتی می‌باشند با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. ابتدا با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون به بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین هریک از مؤلفه‌های اثر احساسات بر خرید مشتریان به کمک نرم افزار SPSS می‌پردازیم. در نهایت برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده می‌کنیم.
۳-۹ نوع و روش تحقیق
تحقیق را به دو منظور انجام می‌دهند نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد که تحقیق کاربردی نامیده می‌شود و دوم افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینه خاصی که موردعلاقه محقق است. هدف از اجرای تحقیق بنیادی تولید دانش بیشتر و درک پدیده‌های است که روی می‌دهد و سرانجام ارائه نظریه‌ها بر پایه نتایج تحقیق. بنابراین با توجه به تعاریف فوق این تحقیق از نظر ماهیت تحقیق کاربردی نامیده می‌شود. (سکاران اوما،۸:۱۳۸۱) بنابراین، این تحقیق می‌تواند از حیث بررسی روابط بین احساسات و رفتار مشتریان آنلاین کمک نماید.
یکی از انواع روش‌های تحقیق توصیفی، تحقیق همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها براساس هدف متغیر تحلیل می‌گردد (همان منبع،۹۱). بنابر این از آنجایی که در این تحقیق هدف بررسی رابطه متغیرهای موجود در تحقیق است روش تحقیق به کار گرفته‌شده، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد.
۳-۱۰ روایی و پایایی
اگر ابزار جمع‌ آوری اطلاعات از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد، داده‌های جمع‌ آوری شده از صحت و دقت لازم برخوردار خواهند بود. به عبارت روشن تر، روایی عبارت است از اینکه ابزار اندازه گیری تحقیق بتواند خصیصه‌های مورد نظر محقق را واقعاً اندازه گیری کند. در این تحقیق پرسشنامه مظاهری، ریچارد و لارچ (۲۰۱۲) مورد استفاده قرار گرفت که استانداد بوده و از روایی کافی برخوردار است. به‌علاوه، محقق پرسشنامه‌های مذکور را به تعدادی ازخبرگان شامل استادان راهنما و مشاور، برخی دیگر از اساتید مربوط داده و نظرات اصلاحی آن‌ها را اعمال کرده است. لذا، پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق از روایی مورد نیاز برخودار می‌باشد.
پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این موضوع سرو کار دارد که پرسشنامه در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی به دست می‌دهد به این مفهوم که اگر تحقیق مشابهی در زمان دیگری انجام شود به نتایج مشابهی بیانجامد. در این پژوهش برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شده است. هر قدر آلفای کرونباخ به ۱ نزدیکتر باشد. همبستگی درونی بین سؤالات بیشتر و در نتیجه پرسش‌ها همگن تر خواهند بود کرونباخ ضریب پایایی بالای ۷۰% را متوسط و قابل قبول پیشنهاد داده است که در صورت پایین بودن مقدار آلفا، باید بررسی شود که با حذف کدام پرسش‌ها مقدار آن را می‌توان افزایش داد.
۳-۱۰-۱ آزمون پایایی متغیرها
در ابتدا پایایی پرسشنامه را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ بنابراین مقدار آلفای کرونباخ را برای ۱۰ عنصر مورد نظر محاسبه کرده و جدول نتایج به‌صورت زیر خواهد شد:
ضریب پایایی برای سؤالات پرسشنامه به قرار زیر است:
جدول ۳- ۱: ضرایب پایایی متغیرها

 

عنوان مؤلفه تعداد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ
برانگیختگی ۴ ۸۰۶/۰
لذت ۳ ۷۲۳/۰
تسلط ۳ ۷۷۲/۰
اطلاعات سایت ۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...