۳۶-۳۱

 

۶

 

 

 

۳-۶) روایی و پایایی ابزار گرد آوری اطلاعات
در هر تحقیقی، مناسب بودن ابزار اندازه گیری اهمیت فراوانی دارد. هر نوع ابزار باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گرد آوری نموده و از طریق تجزیه و تحلیل این داده ها ، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد.
۳-۶-۱) روایی
منظور از روایی[۲۵] آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را به درستی اندازه بگیرد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و بی اعتبار سازد (خاکی،۱۳۹۰: ۲۴۴). روایی پرسشنامه این پژوهش از طریق اعتبار صوری یا محتوا توسط خبرگان و اساتید محترم تایید شد .
۳-۶-۲) پایایی
پایایی[۲۶] ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله ی اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر، ابزاری است که از ماهیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان بر خوردار باشد (قره داغی،۱۳۸۹: ۷۴). در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسش نامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای کرونباخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسش هایی که یک مفهوم را می سنجد محاسبه می شود. هر قدر آلفای کرونباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی گویه ها بیشتر است. در این روش اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰/۰ باشد معمولا اعتبار آن ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷۰/۰ قابل قبول و بیش از ۸۰/۰ خوب تلقی می شود (سکاران ، ۱۳۸۸ :۳۸۵). فرمول کرونباخ عبارتست از:
پایان نامه - مقاله - پروژه
به منظور بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. بدین منظور ۳۰ پرسشنامه در بین مشتریان شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان رشت توزیع شد و میزان آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق سنجیده شد. میزان آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق بصورت زیر است:

 

 

ابعاد مورد بررسی

 

سوالات

 

آلفای کرونباخ

 

 

 

رضایت مشتری

 

۶-۱

 

۸۲۲/۰

 

 

 

اعتماد

 

۱۲-۷

 

۸۶۹/۰

 

 

 

تعهد موثر

 

۱۷-۱۳

 

۸۲۰/۰

 

 

 

تعهد محاسبه ای

 

۱۹-۱۸

 

۷۶۰/۰

 

 

 

تصویر شرکت

 

۲۴-۲۰

 

۷۸۲/.

 

 

 

وفاداری رفتاری

 

۳۰-۲۵

 

۷۵۳/۰

 

 

 

وفاداری نگرشی

 

۳۶-۳۱

 

۷۶۴/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...