۲۲۷/۰-
مفهوم خود
نگرش
رفتار مصرف سم
تمایل به مصرف سم
۰۹۴/۰-
۰۸۸/۰
۲۰۶/۰
۱۰۸/۰
۴۹۶/۰-
۱۲۹/۰-
۱۳۶/۰
۰۳۵/۰-
۵۵۲/۰
۰۵۷/۰-
رفتار مصرف کود
تمایل به مصرف کود
مفهوم خود
هنجار اخلاقی
دانش
نگرش
هنجار ذهنی
کنترل رفتار درک شده
۱۵۲/۰-
۳۳۱/۰-
۵/۳۰=R2
۱۷۶/۰-
۳۸۴/۰-
۹/۱۲=R2
۹/۶۷=R2
۸/۵۴=R2
شکل ۴-۲
فصل پنجم
نتیجه‌گیری کلی و پیشنهادها
فصل پنجم
نتیجه‌گیری کلی و پیشنهادها
۱-۵ مقدمه
در این فصل به عنوان فصل پایانی پژوهش، ابتدا به خلاصه‌ای از یافته‌های حاصل از آمار توصیفی و استنباطی ارائه می‌شود، سپس نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام شده در این زمینه مقایسه شده و در نهایت نتیجه‌گیری کلی از پژوهش صورت گرفته و پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
۲-۵ نتایج پژوهش
۱-۲-۵ آمار توصیفی
بر اساس نتایج حاصل از ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای، اکثریت پاسخگویان در رده سنی ۴۰-۳۱ سال (جدول ۴-۱)، سطح تحصیلات دبیرستان (جدول ۴-۹)، بُعد خانوار ۴-۱ نفر (جدول ۴-۳) و ساکن روستا (جدول ۴-۲) می‌باشند، مالکیت اکثر پاسخگویان نیز به صورت ملکی و اجاره‌ای (جدول ۴-۱۳) می‌باشد. همچنین پاسخگویان به طور میانگین ۵/۱۷ سال در کشاورزی (جدول ۴-۷) و ۸ سال در کشت ذرت (جدول ۴-۸) سابقه دارند همچنین به طور میانگین دارای ۷/۱۲ هکتار زمین زراعی (جدول ۴-۴) و ۲/۹ هکتار زمین تحت کشت ذرت (جدول ۴-۵) می‌باشند. میانگین فاصله از مرکز خدمات (جدول ۴-۱۲) و مرکز خرید سم/کود (جدول ۴-۱۱) به ترتیب ۷/۸ و ۴/۸ کیلومتر می‌باشد. درآمد سالانه پاسخگویان به طور میانگین ۲۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان (جدول ۴-۱۶)، میانگین هزینه-کرد جهت خرید سموم ۹۵۳ هزار تومان (جدول ۴-۱۴) و جهت خرید کود ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان (جدول ۴-۱۵) می‌باشد. همچنین اکثر پاسخگویان در یک دوره کشت ۳-۱ بار اقدام به سم‌پاشی (جدول ۴-۱۷) و ۴-۳ بار اقدام به کودپاشی (جدول ۴-۲۰) می‌نمایند. پاسخگویان به طور میانگین ۸/۲ لیتر سم (جدول ۴-۱۸) و ۵/۴۲۲ کیلوگرم کود در یک هکتار (جدول ۴-۲۱) به‌کار می‌برند، اکثر آن‌ها کمتر از ۲ نوع سم (جدول ۴-۱۹) و ۳ الی ۴ نوع کود شیمیایی (جدول ۴-۲۲) به‌کار می‌برند.
یافته‌های حاصل از بررسی نگرش پاسخگویان نسبت به مصرف سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، ذرت‌کاران شهرستان بهبهان ارزیابی مثبتی در رابطه با کاربرد سموم و کودهای شیمیایی دارند و کاربرد این نهاده‌ها را ضروری، مهم و با ارزش می‌دانند.
یافته‌های حاصل از بررسی هنجار ذهنی پاسخگویان نسبت به مصرف سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، اکثر پاسخگویان در مصرف سموم و کودهای شیمیایی تحت تأثیر اطرافیان (خانواده، همکاران، کارشناسان) قرار می‌گیرند و در صورتی که کاربرد این نهاده‌ها از طرف اطرافیان تأیید شود، پاسخگویان نیز نسبت به مصرف آن‌ها راغب می‌شوند.
یافته‌های حاصل از بررسی تمایل پاسخگویان نسبت به مصرف سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، اکثر پاسخگویان تمایل نسبتاً بالایی به مصرف سموم و کودهای شیمیایی در آینده دارند. به عبارتی در آینده نیز مصرف این نهاده‌های شیمیایی را ادامه خواهند داد.
یافته‌های حاصل از بررسی کنترل رفتار درک شده پاسخگویان در رابطه با کاربرد سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، اکثر پاسخگویان نسبت به عدم کاربرد سموم و کودهای شیمیایی بر رفتار خود کنترل ندارند. به این معنی که پاسخگویان مجبور به استفاده از سموم و کود شیمیایی هستند و به راحتی نمی‌توانند مصرف آین نهاده ها را کنار بگذارند
یافته‌های حاصل از بررسی هنجار اخلاقی در خصوص کاربرد سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، پاسخگویان مصرف سموم شیمیایی را از نظر اخلاقی تأیید نمی‌کنند ولی از نظر آن‌ها کاربرد کودهای شیمیایی از نظر اخلاقی مشکلی ندارد و کاربرد آن را مخالف ارزش‌های اخلاقی نمی‌دانند.
یافته‌های حاصل از بررسی مفهوم خود پاسخگویان در خصوص کاربرد سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، اکثر پاسخگویان مفهوم کشاورز بودن خود را در کاربرد سموم و کودهای شیمیایی می‌دانند و بر این اعتقادند که کشاورزی آنان با مصرف این نهاده‌های شیمیایی گره خورده است.
یافته‌های حاصل از بررسی دانش پاسخگویان در خصوص کاربرد سموم و کودهای شیمیایی نشان داد، پاسخگویان نسبت به کاربرد این نهاده‌ها دانش نسبتاً بالایی دارند. بنابراین فرضیه مربوط به دانش رد می‌شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۲-۵ آمار استنباطی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...