۰/۹۵

 

 

 

۱۰ تا ۳۰ متر

 

۱

 

 

 

روش نمونه گیری

 

نمونه گیر استاندارد

 

CS

 

۱

 

 

 

نمونه گیر فاقد پوشش داخلی

 

۱/۱ تا ۱/۳

 

 

 

داده های به دست آمده از تست نفوذ استاندارد بایستی جهت تنش سربار و انرژی موثرناشی ازتجهیزات آزمایشی تصحیح گردد.
تعیین شمارش ضربات SPT تصحیح شده با بهره گرفتن از اطلاعات خام SPT که تحت عنوان می باشد و به طریق زیر محاسبه می گردد.
۴-۶
N : تعداد ضربات خام SPT
CER : تخمین درصد انرژی تقسیم بر ۶۰ (با این پیش فرض این مقدار برابر ۱ است.)
CN : ضریب تصحیح تنش سربار که با فرمول روبرو محاسبه می گردد.
CB: قطر گمانه
CS: روش نمونه گیری
CR: طول میله
۴-۷
که Pa( فشار اتمسفر۱) و تنش یا فشار سربار عمودی موثر بر حسب در زمان حفاری و آزمایش می باشد.
- با بهره گرفتن از نتایج تعدادی از آزمایشهای انجام شده بر روی نمونه های ماسه ای بزرگ که تحت تاثیر فشار همه جانبه مختلفی قرار داشتند، منحنی CN را در مقابل تنش موثر سربار که در شکل ۴-۳ آمده است رسم نمود، که با بهره گرفتن از آن می توان مقدار CN را به دست آورد.
شکل ۴-۳- منحنی های Cمربوط به ماسه های مختلف بر اساس داده های آزمایشگاهی و محلی به همراه منحنی CNبه دست آمده از معادله ۷-۴ -.
مرحله دوم - تصحیح اثر میزان ریز دانه در تست نفوذ استاندارد :
در استخراج رابطه اولیه خود به یک افزایش آشکار در نسبت مقاومت تناوبی پی بردند، اینکه آیا این افزایش به علت افزایش در مقاومت روانگرائی روی می دهد و یا کاهش در مقاومت نفوذ، روشن نیست. بر این اساس سید و همکاران منحنی های CRR را برای مقادیر مختلف ریزدانه ارائه کردندکه در شکل۴-۲ نشان داده شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به اینکه بیشتر محاسبات براساس ماسه تمیز است بنابراین جهت اصلاح یا در نظر گرفتن ریزدانه هایی مانند رس و سیلت در این منحنی ها شمارش ضربات بایستی به دلیل در نظر گرفتن محتویات ریزدانه های موجود تصحیح شود.
برای ساده سازی موضوع، می توان گفت که خاک شامل ریزدانه ها در مقابل روانگرائی مقاومت بیشتری نسبت به ماسه تمیز دارد . بنابراین تعداد ضربات تست نفوذ استاندارد بایستی برای خاک محتوی ریزدانه افزایش پیدا کند، که این افزایش همان مقاومت در برابر روانگرایی است. تصحیح میزان ریزدانه روش مطرح شده توسط سید و ادریس بود که به طریق زیر انجام می شود.
۴-۸
،
،
اگر میزان ریزدانه مابین ۵ درصد و ۳۵ درصد باشد از روابط ۴-۹ و ۴-۱۰ به دست می آیند.
۴-۹
۴-۱۰
که FC محتویات ریزدانه ها به درصد است .
مرحله سوم : محاسبه
به منظور به دست آوردن مقاومت روانگرائی به گونه ایکه با رابطه هماهنگی داشته باشد منحنی پایه ماسه تمیز را به همراه منحنی های مربوط به ریزدانه های ۱۵ درصد و ۳۵ درصد ارائه دادند. این منحنی ها برای تاریخچه موردی و زلزله های بابزرگی ۵/۷ و تنش موثر قائم یک اتمسفر استخراج شده اند.
با بهره گرفتن از و منحنی های مربوط به شکل۴-۲ تعیین می گردد. این منحنی، منحنی پایه ای ساده شده است که جهت به دست آوردنCRR (و با بهره گرفتن از اطلاعات تست نفوذ استاندارد و همراه با اطلاعات تجربی روانگرائی) توسط توصیه شده است.
همانطور که در بالا ذکر گردید روش مربوطه بر مبنای روش و دیتاهای حاصل از آزمایش نفوذ استاندارد است. مقدار ضریب اطمینان در مقابل روانگرائی از تقسیم ضریب مقاومت دوره ای بر ضریب تنش دوره ای به صورت زیر محاسبه می گردد.
۴-۱۱
برآوردی از روانگرایی لایه ها می تواند با بهره گرفتن از روش ارائه شده توسط مرکز ملی تحقیقات مهندسی زلزله و به وسیله برنامه روانگرائی[۱۴] انجام گردد. بایستی اینرا در نظر گرفت که این نرم افزار نمی تواند در داده های ورودی قواعدهای چینی را در نظر بگیرد. همچنانکه در فصل ۵ آمده است داده های ورودی برای لایه های غیر روانگرا، مطابق معیار چینی محتویات ریزدانه ۱۰۱% لحاظ شده است.
۴-۳-۲-محاسبه CRR با بهره گرفتن از نتایج تست نفوذ مخروط(روش روبرتسون و راید)۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...