ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر قیمت بر ارزش ... |
مقایسه با مطالعات دیگر محققین: نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه سوم در این پژوهش با نتایج حاصل از پژوهش موجودی و همکاران(۱۳۹۳) و همچنین پژوهش لامبارت و لوییس (۲۰۱۴) که نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکت بررضایت مصرف کننده نسبت به برند تأثیر دارد، مطابقت دارد.
فرضیه چهارم: « ارزش ویژه برند بر اعتماد مصرف کننده نسبت به برندتأثیر دارد.»
مقدار ضریب بتا برای این فرضیه ۹۸/۰ است و از آنجا که مقدار محاسبه شده t (54/22) از مقدار بحرانی ۹۶/۱ بزرگتر است، میتوان نتیجه گرفت که بین ارزش ویژه برند و اعتماد مصرف کننده نسبت به برند رابطه مثبت معناداری وجود ندارد. بنابراین فرضیه چهارم تحقیق مبنی بر اینکه ارزش ویژه برند بر اعتماد مصرف کننده نسبت به برندتأثیر دارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
مقایسه با مطالعات دیگر محققین: نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه چهارم در این پژوهش با نتایج حاصل از پژوهش لامبارت و لوییس (۲۰۱۴) مطابقت دارد.
فرضیه پنجم: « ارزش ویژه برند بر نگرش مصرف کننده نسبت به برندتأثیر دارد.»
مقدار ضریب بتا برای این فرضیه ۸۰/۰ است و از آنجا که مقدار محاسبه شده t (35/15) در دامنه ۹۶/۱ و ۹۶/۱- واقع نشده است میتوان نتیجه گرفت که بین ارزش ویژه برند ونگرش مصرف کننده نسبت به برندرابطه مثبت معناداری وجود دارد. بنابراین فرضیه پنجم تحقیق مبنی بر اینکه ارزش ویژه برند بر نگرش مصرف کننده نسبت به برندتأثیر دارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
مقایسه با مطالعات دیگر محققین: نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه پنجم در این پژوهش با نتایج حاصل از پژوهش لامبارت و لوییس (۲۰۱۴) مطابقت دارد.
فرضیه ششم: « ارزش ویژه برند بروفاداری مصرف کننده نسبت به برند تأثیردارد.»
مقدار ضریب بتا برای این فرضیه ۹۳/۰ است و از آنجا که مقدار محاسبه شده t (99/15) از مقدار بحرانی ۹۶/۱ بزرگتر است، میتوان نتیجه گرفت ارزش ویژه برند بر وفاداری مصرف کننده نسبت به برندتأثیردارد.بنابراین فرضیه ششم تحقیق مبنی بر اینکه ارزش ویژه برند بروفاداری مصرف کننده نسبت به برند تأثیردارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
مقایسه با مطالعات دیگر محققین:. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ششم در این پژوهش با نتایج حاصل ازپژوهش دلوس سالمونز و همکاران (۲۰۰۹) و موجودی و همکاران(۱۳۹۳) و دولت آبادی و همکاران(۱۳۹۲)، مطابقت دارد.
فرضیه هفتم: « ارزش ویژه برند بر قصد رفتاری مصرف کننده نسبت به برند تأثیردارد.»
مقدار ضریب بتا برای این فرضیه ۶۰/۰ است و از آنجا که مقدار محاسبه شده t (49/11) از مقدار بحرانی ۹۶/۱ بزرگتر است، میتوان نتیجه گرفت ارزش ویژه برند بر قصد رفتاری مصرف کننده نسبت به برند تأثیر دارد.بنــــابراین فرضیه هفتم تحقیق مبنـــی بر اینکه ارزش ویژه برند بر قصـــد رفتاری مصرف کننده نسبت به برند تأثیردارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
مقایسه با مطالعات دیگر محققین: . نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ششم در این پژوهش با نتایج حاصل از لامبارت و لوییس (۲۰۱۴) مطابقت دارد.
فرضیه هشتم: « مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر قیمت تأثیر دارد.»
مقدار ضریب بتا برای این فرضیه ۸۲/۰ است و از آنجا که مقدار محاسبه شده t (14/15) از مقدار بحرانی ۹۶/۱ بزرگتر است، میتوان نتیجه گرفت مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر قیمت تأثیر دارد.بنابراین فرضیه هشتم تحقیق مبنی بر اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر قیمت تأثیر دارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
۵-۴- پیشنهادات پژوهش
در این بخش با توجه به نتایج فرضیه ها و نیز تجزیه و تحلیل داده ها پیشنهاداتی به مدیران شرکتهای تولیدکننده مواد غذای یارائه می شود. در نظر گرفته شود که نتایج و پیشنهادها باید همراه با محدودیتهای این پژوهش لحاظ شوند.
در جهت افزایش رضایتمندی، اعتماد، نگرش و وفاداری مشتریان در خرید محصولات شرکت کاله و توسعه ادبیات مربوط به عکسالعمل مصرف کنندگان در استفاده از محصولات مواد غذایی در ایران پیشنهادهایی در دو بخش ارائه می شود. این پیشنهادها با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش و آزمون فرضیه ها، در قالب پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهای پژوهشی تقسیم بندی شده اند.
۵-۴-۱- پیشنهادهای کاربردی
پیشنهادهایی که در این بخش آورده می شود، می تواند برای مدیران شرکت کاله کاربرد داشته باشد، به طوریکه این پیشنهادها می تواند یکی از محورهای عمده برنامه ریزی آینده این مدیران در جهت توسعه فعالیتهای شرکت، افزایش مزیت رقابتی و سودآوری پایدار باشد.
-
- نتایج پژوهش حاضر نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند تأثیرگذار است. بنابراین احترام به محیط زیست که شامل تولید محصولات سازگار با محیط زیست و استفاده کمتر از منابع طبیعی محدود است و رعایت حقوق مصرف کننده، یعنی ارائه اطلاعات دقیق به مصرف کننده در مورد ترکیب محصولات تولید شده در شرکت، ارائه خدمات پس از فروش مانند تعویض محصولات از تاریخ گذشته و ..و همچنین حضور در فعالیتهای اجتماعی و بشر دوستانه و حمایت از فعالیتهای فرهنگی و ورزشی توسط یک شرکت بر اطمینان مشتری از خرید برند و اولویت قرار دادن آن برند در هنگام خرید تأثیر گذار است. هر شرکت و مدیر بازاریابی باید دارای بینشی باشد فراتر از متابعت از آنچه که قانونی و مجاز شمرده می شود. بینشی مبتنی بر معیارهایی که بر اساس شرافت شخصی، وجدان شرکتی و تأمین رفاه بلندمدت برای مصرف کننده استوار است. بنابراین پیشنهاد می شود شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی جهت قرار گرفتن بعنوان برند برتر، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی را در نظر داشته باشند.
-
- یکی از فواید ارزش ویژۀ برند توانایی کاهش هزینه های شرکت و افزایش سود است. ارزش ویژۀ برند نمایانگر جایگاه محصول در ذهن مشتری در بازار است. مجموعه ای از نظرات، تفکرات، احساسات، عواطف و تداعیهایی است که در ذهن مشتری تجسم میگردد. بنابراین به مدیران شرکتهای مواد غذایی پیشنهاد میگردد با رعایت مسئولیت اجتماعی بتوانند رفتار مشتریان را تحت تأثیر قرار داده، و به طور عادی، ترجیحات، گرایشات و رفتار خرید برای آن برند را تکراری و روزمره نمایند.
-
- عامل قیمت بعنوان یک عنصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند تأثیرگذار بوده. مشتریان به دنبال کنترل کردن هزینه های خود در خرید محصولات هستند و شرکتها میتوانند با عرضه محصولات در طیفهای قیمتی متفاوت و ارائه محصولات باکیفیت بالاتر در سطح قیمت رقبا، تصویر قیمت مناسبی از برند خود را در نزد مشتریان خلق کرده و از این طریق منجر به رضایت و وفاداری و قصد خرید مشتری از محصولات شرکت گردند.
-
- عکسالعمل مصرف کننده بر حسب ادراک مشتری، رجحان برند و رفتار او در قبال فعالیتهای آمیخته بازاریابی برند (قیمت گذاری، توزیع، تبلیغات، ترویج) تعریف می شود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وقتی مشتری قیمتهای جذابی از یک برند مشاهده کند، باعث می شود که آن برند را بهترین بداند و در اولویت خرید خود قرار دهد و مطمئن باشد که هیچ ضرری هنگام خرید این برند متوجه او نمی شود. به مدیران شرکت پیشنهاد میگردد عامل تصویر قیمت را بعنوان یک عنصر آمیخته بازاریابی در فعالیتهای ترویج و توسعه شرکت مد نظر قرار دهند.
-
- در قرن ۲۱ شرکت ها به منظور دستیابی به رشد بلندمدت، با چالش پایداری در محیط رقابتی مواجه هستند. هر شرکت نه تنها بر روی کسب سود تمرکز می کند بلکه به مسئولیت اجتماعی نیز علاقمند است. زیرا مصرف کنندگان به طور فزایندهای بر اساس نقش یک شرکت در جامعه خریدهایشان را انجام می دهند. بر طبق نتایج حاصل از پژوهش، مشارکت شرکتها در فعالیتهای ورزشی و اجتماعی از طریق نقش واسطه ارزش ویژه برند منجر به وفاداری و رضایت مشتری نسبت به برند، اعتماد به برند و قصد خرید از محصولات آن شرکت می شود؛ که بالطبع اثرات مثبت برای شرکت از جهت کاهش هزینه و سایر مزایا و صنعت تولیدات مواد غذایی از جهت رشد و شکوفایی دارد.
-
- نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فراهم کردن رضایت مشتری و وفاداری آنان از طریق فعالیتهای مسئولیت اجتماعی و تصویر قیمت میسر بوده و روشی است که از طریق آن شرکت کاله می تواند در صنعت مواد غذایی که در آن رقبای زیادی وجود دارد، خودش را از سایر رقبا متمایز کند و سهم بازار بیشتری بدست آورد. در واقع یک مزیت رقابتی برای شرکت به شمار میرود. مدیران شرکت در نظر داشته باشند که بدست آوردن مشتریان وفادار و راضی از طریق فعالیتهای مسئولیت اجتماعی و تصویر قیمت شرکت منجر به قصد خرید مجدد از سوی مشتریان، مقاومت در برابر سایر برندها و نیت انجام بازاریابی دهان به دهان گشته و در نهایت موجب سود آوری برای شرکت در صنعت مورد نظر خواهند شد.
-
- نتایج پژوهش نشان داد که زنان نسبت به مردان رضایت و اعتماد بیشتری به برند استفاده شده دارند همچنین قصد خرید در زنان نسبت به مردان بالاتر است. مشتریان راضی و وفادار مبلغان بهتری برای محصولات شرکت میباشند. نه تنها نسبت به این برند وفادارند بلکه خرید آن را به دیگران پیشنهاد می کنند. به مدیران شرکت کاله پیشنهاد میگردد در برنامه های خود برای تبلیغ و توسعه و فروش بیشتر محصولات شرکت عامل جنسیت را مورد توجه قرار دهند.
۵-۴-۲-پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی
-
- تحلیلها و نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر محدود به یک صنعت (مواد غذایی) میباشد و مصرف کنندگان محصولات کاله در استان گیلان است، تحقیقات آتی جهت تأیید یافته ها و نتایج میتواند این پژوهش را در سایر استانها و یا در سایر صنایع و سازمانهای خدماتی از جمله بانک مورد مطالعه قرار دهند.
-
- در این پژوهش تأثیر مسئولیت اجتماعی و تصویر قیمت را بر ارزش ویژه برند بررسی شد، پیشنهاد می شود محققان در آینده اثر این عوامل را بر شخصیت خرده فروشان محصولات شرکت و بخشهای مختلف مصرف کننده مورد بررسی قرار دهند.
-
- پاسخ دهندگان پژوهش حاضر، مصرف کنندگان محصولات کاله که از فروشگاههای زنجیرهای در سطح استان گیلان محصولات کاله را خریداری کرده اند، بودند. پیشنهاد میگردد محققان در تحقیقات آتی تأثیر نوع فروشگاه (سوپر مارکت، هایپر مارکت و …) را لحاظ کنند.
-
- محققان در آینده میتوانند شخصیت مصرف کننده را بعنوان عامل تعدیلگر مورد بررسی قرار دهند.
۵-۵- محدودیتهای پژوهش
معمولاً انجام هر تحقیق موانع، مشکلات و محدودیتهایی را بهدنبال دارد ولی این مطلب بدان معنی نیست که نمی توان از نتایج آن تحقیقات استفاده نمود و یا تأثیر قابل توجهی بر ارزش آن تحقیقات داشته باشد. ولی از آنجایی که اشاره به مشکلات و محدودیتهای تحقیق برای آشنایی مخاطبان و استفاده کنندگان لازم می باشد در زیر به برخی موارد اشاره میگردد :
-
- جامعه مورد مطالعه در این تحقیق مصرف کنندگان محصولات کالا استان گیلان بوده است. لذا با توجه به تفاوتهای ساختاری، فرهنگی و فردی شرکتهای دیگر تعمیم نتایج آن به سایر تولیدکنندگان مواد غذایی امکان پذیر نمی باشد و یا در صورت تشابهات تعمیم باید با احتیاط صورت پذیرد.
-
- از محدودیتهای این پژوهش در دسترس نبودن نمونه مشابهی در خصوص پژوهش حاضر در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر قیمت بر ارزش ویژه برند و عکسالعمل مصرف کننده بود، لذا امکان استفاده از تحقیقات و تجربیات قبلی و همچنین پیشنهادهای آن پژوهش وجود نداشت.
-
- یافتههای تحقیق فقط محدود به مدت زمان جمع آوری داده ها است و اعتبار آن محدود به دوره زمانی کوتاه مدت است و گذشت زمان ممکن است بر متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق تأثیر گذاشته و موجب تغییر نتایج شود.
-
- معمولاً بین آنچه که افراد باور دارند و آنچه که ابراز می کنند تفاوتهایی وجود دارد و در برخی مواقع افراد از اظهار نظر واقعی خود، خودداری می کنند و این مسأله می تواند منجر به کاهش دقت نتایج پژوهش گردد.
منابع و مآخذ
منابع
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 03:42:00 ق.ظ ]
|