درک تجربه معاملاتی
وب سایت تجاری
کیفیت ارتباطات و وب
مشتری
خریداران
رضایت پیش خرید
رضایت تحویل
تکرار
انجام کار و سرویس
شکل شماره ۲ - ۲۰ : مدل توصیفی از فرایند خرید آنلاین س.ج. چن و چنگ (۲۰۰۳)

 

      • کرایانی[۱۹۹] (۲۰۰۳) از مدل انتشار تکنولوژی برای توسعه چارچوب تحقیقش بهره برده است. این پژوهش به مطالعه تفاوت میان خریداران اینترنتی و غیر اینترنتی بر اساس شاخص­ های سازش­پذیری (استفاده از خرید مستقیم، انجام فعالیت جستجوی وب در داخل منزل، انجام فعالیت جستجوی وب در محل کار)، مزایای نسبی (انگیزاننده­های وب و موانع وب) و متغیرهای جمعیت­شناختیِ مرتبط با خرید آنلاین، می ­پردازد. کارآمدی در زمان، دسترسی به خرید در ۲۴ ساعت شبانه روز و پرهیز از ایستادن در صف انتظار، از جمله تاثیرگذارترین عوامل مرتبط با انگیزاننده­های وب برای خریداران بودند. این عوامل نه تنها محرک خریداران اینترنتی بودند، بلکه بر خریداران غیر اینترنتی نیز تاثیر داشتند. لذت بردن از فرایند خرید در یک فروشگاه فیزیکی و نبود اطمینان به خرید از وب، بر رفتار خرید آنلاین مصرف­ کنندگان تاثیر منفی داشتند.

    پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • پیرس و همکارانش (۲۰۰۴) یک نمونه ۶۶ نفری از پاسخ­دهنده استرالیایی را برای بررسی تاثیر ریسک ادراک شده بر روی خرید آنلاین، با توجه به تفاوت آنها در دفعات خریدهای پیشین، رضایت از خریدهای گذشته، تمایل خرید کالا یا خدمات و درجه درگیری مورد نیاز در تصمیم ­گیری خرید، مورد استفاده قرار داد. محققان شش ریسک ادراک شدۀ مرتبط با خرید آنلاین را مورد سنجش قرار دادند: ریسک مالی، ریسک اجتماعی، ریسک عملکرد، ریسک روانشناختی، ریسک فیزیکی و ریسک سهولت. محصولات بر مبنای میزان درخور بودن[۲۰۰] به دو دسته تقسیم شدند: محصولات با درجه درخور بودن پائین، محصولات با درجه درخور بودن بالا. این تحقیق دریافت که دفعات خریدهای گذشته، تمایل خرید کالا یا خدمات و درجه درگیری مورد نیاز در تصمیم ­گیری خرید، با سطح پائین ریسک ادراک شده برای خرید از طریق اینترنت ارتباط ندارند. برخلاف این امر، رضایت از خریدهای پیشین با ریسک ادراک شده برای خرید از طریق اینترنت ارتباط مثبت داشت. مصرف­کنندگانی که تجربه پیشین در رابطه با خرید اینترنتی داشتند و آنهایی که دارای سطوح مختلف درگیری در تصمیم­ خرید بودند، سطح یکسانی از ریسک را ادراک می­کردند. مصرف­کنندگانی که کالا یا خدمات از طریق اینترنت خریده بودند، در مقایسه با این دو گروه از مصرف­ کنندگان، همان سطح از ریسک را انتظار داشتند. اگرچه، رضایت پیشین از خریدها، میزان ریسکی را که مصرف­ کنندگان در هنگام خرید از اینترنت با آن مواجه می­شوند را کاهش می­دهد.

 

    • هاکیو و ال محمود در سال ۲۰۰۹ مدلی را با بهره گرفتن از ۴ متغیر مستقل و تاثیر انها بر رفتار خرید مشتریان در اینترنت مورد بررسی قرار داده و در آن عواملی همچون محیط بازار یابی اینترنتی،ویژگی محصول،آشنتیی و اعتماد و پیشنهادات ارتقایی را مبنای ارائه مدل در شکل شماره ۲-۲۱ قراردادند.

 

محیط بازاریابی اینترنتی
رفتار خرید اینترنتی
مشتریان
پیشنهادات ارتقایی
آشنایی و اعتماد
ویژگی های محصول
شکل ۲-۲۱ : رابطه بازاریابی اینترنتی،هاکیو و همکاران (۲۰۰۹)
در جدول شماره ۲-۳ دسته­بندی­ای از تحقیقات انجام شده و ارتباط آنها با تحقیق حاضر ارائه گردیده است.

 

عنوان تحقیق پدیدآورنده/
پدیدآورندگان
بررسی عوامل تاثیر گذار
ویژگی محصول ویژگی مصرف کننده پذیرش نوآوری سودمندی امنیت و اعتماد ویژگی وب سایت کیفیت اطلاعات سهولت به کارگیری پیشنهادات ارتقایی تجربه خرید محیط بازارابی لذت خرید قیمت

 

  1. عوامل موثر بر تمایل استفاده از خرید اینترنتی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...