معانی: از دو جملهٔ خبری اسمیه تشکیل شده که دلالت بر ثبوت دارد و غرض ارشاد، تحذیر و بیان عاقبت است به خاطر اشتراک در خبری بودن جملات وصل صورت گرفته است. ایجاز قصر وجود دارد.
بیان: لفظ «امر» کنایه از مرگ (کنایه از موصوف) و نیز لفظ «اصطحاب» مجاز از عمر آدمی (به علاقه جزئیت) است.
بدیع: میان «قریبٌ و قلیلٌ» صنعت «موازنه» به کارگرفته شده است.

 

    1. ۱۸٫ ۶٫ ترجمه حکمت

 

امام (×) فرمود: «مرگ نزدیک است، و همراهی خویشان و دوستان بسیار ناچیز است.»

 

    1. ۱۸٫ ۶٫ شرح

 

مقصود امام (×) از فرمان خدا مرگ است که فرا رسیدنش نزدیک و منظور از همراهى با هم بودن در دنیاست که اندک است. امام (×) این حکمت را بنا بر اینکه مرگ و جدایی نزدیک است و رفاقت در دنیا اندک است و این سخن را در مقام ترغیب بر حسن معاشرت و ترک منافرت بیان فرمودهاند، پس دلبستگی به دنیا شایسته نیست.

 

    1. ۶٫ حکمت شماره ۱۶۹: آینده نگرى (اخلاقى، اعتقادى)

 

    1. ۱۹٫ ۶٫ متن حکمت

 

«قَدْ أَضَاءَ الصُّبْحُ لِذِى عَیْنَیْنِ.»

 

    1. ۱۹ .۶٫ توضیحات صرفی

 

ذی: اسم خمسه، مفرد، مذکر، معرب با اعراب فرعی.

 

    1. ۱۹٫ ۶٫ توضیحات نحوی

 

قَدْ أضاءَ: فعل ماضی. الصبحُ: فاعل و مرفوع با اعراب ظاهری. لِذِى: جار و مجرور با اعراب فرعی.
عَیْنَیْنِ: مضاف الیه، مجرور با اعراب فرعی.

 

    1. ۱۹٫ ۶٫ توضیحات بلاغی

 

معانی: از جملهٔ خبری فعلیه تشکیل شده و غرض، ارشاد مخاطب است.
بیان: استعارهٔ تمثیلیه به کار رفته است.[۱۶۲]

 

    1. ۱۹٫ ۶٫ ترجمه حکمت

 

امام (×) فرمود: «صبحگاهان براى آن که دو چشم بینا دارد روشن است.»

 

    1. ۱۹٫ ۶٫ شرح

 

امام (×) از «صبح» معنای راه خدا و صفت روشنی را برای آشکار بودن راه خدا به وسیله راهنمایی پیامبران استعاره آورده است تا به این وسیله مردم را به پیروی از راه حق که چون صبحی روشن است ترغیب نماید. گویا کسى در موردى پرسیده است و آن حضرت یک بار و یا بیشتر شرح داده و او بیشتر توضیح خواسته است و امام (×) این جمله را در جواب آن شخص فرموده یعنى من حق را براى تو روشن ساختم اگر داراى بینش باشی. هم چنین از لفظ «عینین» معنای علم و عمل نیز برداشت شده است.[۱۶۳] این حکمت هم چنین از جمله سخنان امام است که به صورت مثل نیز به کار گرفته میشود در مورد کاری که کاملاً واضح و آشکار باشد و منظور از این حکمت مشخص بودن مسئلهٔ خلافت است که در واقعهٔ غدیر بیان شده است.[۱۶۴]
دانلود پروژه

 

    1. ۶٫ حکمت شماره ۱۷۰: ضرورت ترک گناه (اخلاقى)

 

    1. ۲۰٫ ۶٫ متن حکمت

 

«تَرْکُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْتوبه.»

 

    1. ۲۰٫ ۶٫ توضیحات صرفی

 

التوبه: اسم، مفرد، مونث، معرفه، جامد، معرب.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...