fg21/3

 

 

 

میانگینهایی که دارای حداقل یک حرف مشابه هستند، اختلاف معنیداری در سطح احتمال ۵% با هم ندارند (آزمون دانکن).
۴-۲-۵ - عملکرد بیولوژیک خلر
نتایج تجزیه واریانس حاکی از آن است که عملکرد بیولوژیک به طور بسیار معنیداری تحت تاثیر مکان قرار گرفت (جدول۴-۶). مناسبتر بودن شرایط آب و هوایی در بردسیر برای خلر سبب شد که عملکرد بیولوژیک این گیاه در بردسیر ۳۶/۷ درصد بیشتر از کرمان بود و از نظر آماری در دو گروه متفاوت قرار گرفتند (نمودار ۴-۱۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
نمودار ۴-۱۸: متوسط عملکرد بیولوژیک خلر تحت تاثیر مکان کاشت
عملکرد بیولوژیک در سطح ۵ درصد تحت تاثیر تیمار کود فسفری و در سطح ۱ درصد تحت تاثیر نسبتهای کشت و برهمکنش آنها قرار گرفت (جدول ۴-۶). بیشترین عملکرد بیولوژیک با عدم اختلاف معنیداری در کشت خالص و مخلوط ۲۵:۷۵ خلر و ذرت و کمترین آن در مخلوط ۷۵:۲۵ خلر و ذرت مشاهده شد (جدول ۴-۸). راجسوارا (۲۰۰۲) با بررسی و مقایسه کشت مخلوط و خالص نعناع و رز نتیجه گرفت که عملکرد بیولوژیک نعناع در کشت مخلوط کمتر بود. در این راستا مورئیر (۱۹۸۹) بیان کرد عملکرد ماده خشک یولاف و ماشک علوفهای در کشت مخلوط کمتر از عملکرد کشت خالص یولاف بود. نتایج نشان میدهد با تغییر از کشت خالص به سمت کشت مخلوط، از عملکرد بیولوژیک خلر کاسته شد و میتوان این گونه نتیجه گیری نمود که با افزایش رقابت بین گونهای، رقابت بر سر آب و مواد غذایی بیشتر شده و عملکرد بیولوژیک کاهش یافته است. در کشت خالص خلر بین تیمارهای کودی اختلاف معنیداری مشاهده شد، در مخلوط ۵۰:۵۰ خلر و ذرت بین مصرف کودهای زیستی، شیمیایی و ۵۰ درصد فسفر زیستی+۵۰ درصد فسفر شیمیایی اختلاف معنیداری مشاهده نشد (جدول ۴-۸). در مخلوط ۲۵:۷۵ خلر و ذرت نیز بین کاربرد فسفر زیستی و شیمیایی اختلاف معنیداری وجود نداشت، اما مصرف ۵۰ درصد فسفر زیستی+۵۰ درصد فسفر شیمیایی با اختلاف معنیداری، عملکرد بیولوژیک خلر را ۱۷/۲۳ درصد افزایش دادند. بیشترین عملکرد بیولوژیک خلر، از کشت خالص خلر و مخلوط ۲۵:۷۵ خلر و ذرت همراه با مصرف ۵۰ درصد کود فسفر زیستی +۵۰ درصد فسفر شیمیایی و کاربرد فسفر شیمیایی حاصل گردید (جدول ۴-۸).
کودهای زیستی به واسطه تولید هورمونهای اکسین و جیبرلین، رشد اندامهای هوایی گیاه را افزایش می دهند. فیتوهورمونها همچنین سبب تکثیر و افزایش جذب ریشه و در نتیجه افزایش عملکرد بیولوژیک میشود (Samarbakhsh et al., 2009).
جدول ۴-۸: برهمکنش نسبتهای مختلف کشت و کودهای فسفری بر عملکرد بیولوژیک خلر

 

 

نسبتهای کشت خلر:ذرت

 

کود فسفری

 

عملکرد بیولوژیک (تن در هکتار)

 

 

 

 

 

شاهد

 

e80/6

 

 

 

۰:۱۰۰

 

زیستی

 

cd40/7

 

 

 

شیمیایی

 

b60/8

 

 

 

۵۰ % زیستی +۵۰ % شیمیایی

 

a30/8

 

 

 

 

 

شاهد

 

e20/7

 

 

 

۲۵:۷۵

 

زیستی

 

c90/7

 

 

 

 

 

شیمیایی

 

c60/8

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...