• جمع آوری اطلاعات درست برای به کجا رفتن، با چه کسی، چه مدت رفتن، هدف و انگیزه سفر، و منابع اطلاعاتی مورد استفاده، چالشی است که گردشگران با آن رو به رو هستند و بازاریابان نیز باید به آن اهمیت بیشتری بدهند. متاسفانه تحقیقات محدودی در این زمینه شکل گرفته است. البته مطالعات میدانی و کتابخانه­ای محقق نشان می­دهد که در برخی تحقیقات مشابه، ارتباط معناداری بین اطلاعات رفتاری سفر و انتظارات آنها وجود ندارد. انگیزه و هدف سفر به اصفهان حائز اهمیت است.

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  • برخورد مناسب و سنجیده ارائه­دهندگان خدمات بخصوص با زنان، موضوع بسیار مهمی است. با توجه به اینکه بیشتر گردشگران چینی با خانواده و دوستان خود سفر کرده ­اند و نشان دهنده این است که آنها بیشتر به صورت گروهی سفر می­ کنند، بنابراین برخورد نامناسب و ناشایست با یک نفر بخصوص زنان می ­تواند تاثیر منفی روی میزان رضایت بقیه افراد داشته باشد. همچنین در رابطه با موضوع حجاب و پوشش زنان باید قبل از سفر اطلاع رسانی بیشتری در رابطه با قوانین ایران شود، چرا که برخورد نامناسب برخی از افراد هنگام ورود آنها به مساجد دیده شده است. که البته باید به افراد حاضر در انتظامات و حراست و پلیس گردشگری آموزش­های لازم جهت برخورد مناسب با گردشگران داده شود. نتیجه ­گیری کلی اینکه ما در مواجهه با گردشگران، نیازمند تغییر نگرش کارکنان و برخوردهای حرفه­ای تری هستیم.

 

  • با توجه به اینکه بیشتر گردشگران دارای تحصیلات بالایی بوده ­اند، آنها به مراتب انتظارات بالاتر و بیشتری از کیفیت خدمات، اطلاع رسانی و فعالیت­ها دارند. بنابراین مراکز خدماتی، جاذبه­ها و فعالیت­ها باید ضمن حفظ کیفیت خدمات خود باید به بهبود و ارتقاء خدمات خود توجهی ویژه­ای داشته باشند. و مدیران و مسئولین میراث و شهرداری باید ضمن حفظ، صیانت و نگهداری از جاذبه­ها، نسبت به ارتقاء جنبه زیبایی شناختی و تمیزی، مرمت و نورپردازی آنها با حفظ اصالت اقدام کنند. تمیز نگه­داشتن کاشی­ها و آجرها و پاک کردن یادگاری­ها از مهمترین اقداماتی است که باید شکل بگیرد. به عنوان مثال محقق در مصاحبه با گردشگران مشاهده کرده که همه گردشگران زیبایی میدان نقش جهان در شب را بسیار ستوده­اند ولی برخی از نورپردازی آن انتقاداتی داشته اند. و به نظر آنها بهتر است این موضوع با طراحان نورپردازی در میان گذاشته شود.

 

  • بر اساس گزارش­ها و اخبار از کشور چین، سالخوردگان چینی بیشتر به دنبال تجربه کردن فرهنگ و سبک زندگی جدید و گردشگری نوستالژیک، مثل بازدید از کشور روسیه هستند. با توجه به اینکه کشور ایران از فرهنگ غنی برخوردار است باید در بعد فرهنگی – اجتماعی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، به عنوان نمونه برای اینکه آنها به شکل بهتری فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را لمس کنند، خانه­های تاریخی را به مراکز اقامتی، رستوران و خانه فرهنگ تبدیل کنیم. ضمن اینکه باعث حفظ و صیانت و جلوگیری از تخریب خانه­های تاریخی می شود.

 

  • یکی از نکات مهمی که مدیران آژانس­ها و مراکز خدماتی باید به آن توجه خاصی داشته باشند، بحث قیمت و قیمت­ گذاری می­باشد. زیرا بیشتر افراد کارمند و کارگر بوده ­اند. و معمولا سطح درآمد افراد در کشور چین در سطح پایینی قرار دارد.

 

  • ارائه و بهتر کردن فضای دستشویی و حمام و نیز توالت­های مخصوص بانوان و ایجاد فضای بیشتر برای تعویض لباس و آرایش. پیرس (۲۰۰۵) در رابطه با اهمیت مسائل بهداشتی بر اساس جنسیت می گوید که بیشتر نگرانی­ها در مورد هر دو جنس وجود دارد. مردان هم نیاز دارند با حریم خصوصی آنها با احترام برخورد شود. متاسفانه در مراکز و جاذبه­ها معمولا فقط یک سرویس دستشویی فرنگی وجود دارد که در برخی از جاذبه­ها خراب یا کثیف است.

 

  • با توجه به این که بیشتر گردشگران چینی انگیزه­شان از سفر به اصفهان بازدید از جاذبه های تاریخی – فرهنگی است، باید نسبت به تجهیز آنها و ارئه خدمات با کیفیت اقدام کرد.

 

  • برپایی نمایشگاه­ها و گالری­های صنایع دستی و سوغات اصفهان با نظم و زمان­بندی مشخص، در مراکز اصلی شهر مثل کنار پل­ها.

 

  • از گذشته تا به امروز ایران شناسان و سفرنامه نویسان بزرگی به اصفهان سفر کرده ­اند و پس از سفر خود ضمن انتشار خاطرات خود به زبان­های مختلف باعث حضور گردشگران زیادی شده ­اند. باتوجه به این تجربه درخشان انتظار می­رود سازمان­های مربوطه با شناسایی ایران شناسان و سفرنامه نویسان و افراد نامی چین، ضمن دعوت آنها با حمایت مالی خود، موجبات تولید محتوا به زبان چینی مطابق با فرهنگ و انتظارات مردم چین را فراهم آورند.

 

  • دویر و کیم (۲۰۰۳) بیان کرده ­اند که، دو مورد از مهمترین عواملی که قدرت رقابت یک مقصد را تحت تاثیر قرار می­ دهند مدیریت مقصد و تعیین برند مقصد می­باشند. بنابراین باید اقدام به تعیین برند و برندسازی بر اساس تصویر ذهنی گردشگران کنیم.

 

  • توجه بیشتر به بعد امنیت گردشگران. با افزایش ایمنی جاده ها، خودروها بخصوص اتوبوس­ها و به روز کردن آنها با استانداردهای بین المللی. و افزایش تعداد نیروهای آموزش دیده با عنوان پلیس گردشگر.

 

  • رفع نیازهای خدماتی گردشگران در راستای درک انتظارات ایشان از تجربه تعطیلاتی­شان.

 

  • باتوجه به این که یکی از مهمترین و اساسی ترین عناصر و اهداف مورد نظر گردشگران در طول سفر سکونت و اقامت توام با آرامش، آسایش و امنیت است، باید به هریک از ابعاد ذکر شده بویژه کیفیت خدمات اهمیت بیشتری داده شود. و به حفظ وضعیت موجود در بعد کیفیت خدمات و بهبود و توجه بیشتر به آن تلاش کرد. البته همراه با نزدیک شدن سطح استانداردهای داخلی به استانداردهای بین المللی.

 

  • هتل­ها با استخدام کارمندان با تحصیلات مربوطه و باتجربه و همچنین آموزش مستمر آنها، شیوه برخورد مناسب با مسافرین را به آنها آموزش داده، با سیستم­های تشویقی مناسب در آنها ایجاد انگیزه کرده و با بهره گرفتن از سیستم­های پیشرفته سرعت پاسخگویی را افزایش دهند. و کیفیت خدمات خود را بالا ببرند.

 

  • مدیران آژانس­ها، تورها و هتل­ها با به کارگیری سیستم مدیریت کیفیت جامع و انجام اقدامات پیشگیرانه که نیازمند ارتباط مدیریت با مشتریان قبل از ارائه خدمات می­باشد، ضمن شناسایی انتظارات گردشگران در مرحله­ اول، خدمات را به بهترین نحو ارائه می­نمایند.

 

  • رضایتمندی از میزبان شامل رفتارهایی می­گردد که با آن مواجه می­ شود، مثل میهمان­نوازی جامعه میزبان به صورت تمایل آنها برای کمک، روابط دوستانه و رعایت ادب و احترام، اطلاعاتی که می­گیرد و میزان بهره­وری که از تامین نیازهایش حاصل می­ شود. بنابراین فرهنگ­سازی و برنامه­ ریزی و اطلاع­رسانی به مردم در این راستا برای افزایش رضایت گردشگران از بعد فرهنگی – اجتماعی بسیار حائز اهمیت می­باشد.

 

  • توسعه و گسترش سیستم­های ارتباطی مثل افزایش سرعت اینترنت برای گردشگران.

 

  • شناسایی و برنامه­ ریزی تورها در فصل­هایی که آب و هوا خوب است. مثل پاییز و بهار و اطلاع­رسانی بیشتر به گردشگران چینی برای زمان­های مناسب جهت سفر به اصفهان.

 

  • برنامه­ ریزی و مطالعه رفتار گردشگران چینی در جهت سرمایه ­گذاری و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت تعطیلات خانوادگی گردشگران چینی.

 

  • مطالعات لانگ و لیو (۲۰۱۲) نشان داد که گردشگران چینی به غذا بسیار اهمیت می­ دهند و جوانترها نیز تمایل بیشتری به تجربه غذاهای محلی جدید دارند. و برخی هم تمایل دارند حداقل یکبار در روز غذای چینی میل کنند. بنابراین تشویق بخش خصوصی برای سرمایه ­گذاری و راه ­اندازی رستوران­های چینی بهترین راهکار در جهت دستیابی به این هدف می­باشد.

 

  • توجه بیشتر به رضایتمندی و خوشنودی گردشگران؛ چرا که رضایت و خوشنودی گردشگران یکی از دلایل اصلی موفقیت مقاصد گردشگری است. و منجر به وفاداری گردشگران می­ شود. البته با توجه به اینکه نتیجه تحقیقات حاضر نشان داد که گردشگران کمتری تمایل دارند مجددا به اصفهان سفر کنند باید به مطالعه بیشتر در مورد چرایی این موضوع پرداخته و ضمن افزایش و تمرکز بر مزیت­های رقابتی اصفهان، در برنامه بازاریابی استراتژیک به این موضوع اهمیت بیشتری داد و از آن غافل نشد.

 

  • نتایج تحقیقات کشورهای نیوزیلند و استرالیا در مورد گردشگران چینی نشان داده که آنها به عکس گرفتن در مقصد بسیار اهمیت می­ دهند، بنابراین مدیران بازاریابی باید در تبلیغات خود به این نکته توجه ویژه­ای داشته باشند.

 

  • فرصت دادن و پیش بینی زمانی برای خرید در برنامه تورها توسط مدیران و راهنمایان تور.

 

  • توجه به این نکته که انتظارات مصرف کنندگان پیوسته در حال تغییر است.

 

  • وجود منابع اطلاعاتی به زبان چینی برای اطلاع رسانی از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این درحالی است که حتی یک نقشه به زبان چینی هم نداریم. بنابراین باید اقدام به تولید و نشر نقشه، بروشور، کتابچه، پوستر، کتاب، و کلیپ های صوتی تصویری به زبان چینی با بهره گرفتن از علم روز اقدام کرد.

 

  • آخرین و مهم­ترین پیشنهاد اینکه، بیشترین درصد گردشگران چینی هم برای سفر به اصفهان از توصیه و پیشنهاد دیگران و به نوعی از تبلیغات دهان به دهان استفاده کرده ­اند و هم اظهار داشته اند که به دیگران هم توصیه می کنند که به اصفهان سفر کنند. حال با توجه به اهمیت این نوع روش تبلیغاتی که در فصل دوم بصورت مفصل به آن اشاره شده است، با توجه به گسترش روزافزون شبکه ­های اجتماعی و بازاریابی آنلاین در این شبکه­ ها، با راه ­اندازی سایت و تولید محتوای اینترنتی به زبان چینی در شبکه­ هایی که افراد چینی بیشتر در آن حضور دارند، می توان گردشگران چینی زیادی را جذب کرد. گردشگران باید بتوانند به اطلاعات گردشگری به راحتی و به طور رایگان دسترسی داشته باشند. بیشتر گردشگران چینی اعلام کرده اند که عکس­ها­، فیلم­ها و خاطرات سفر خود را در شبکه ­های اجتماعی که در آن عضو هستند انتشار خواهند کرد. با توجه به مدل مفهومی محقق، برآورده شدن انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی منجر به وفاداری و در نتیجه توصیه به دیگران، تبلیغات دهان به دهان و بازدید مجدد می­ شود.

 

۵-۳- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده

 

  • انجام این تحقیق برای گردشگرانی از دیگر مناطق با در نظر گرفتن ابعاد و ویژگی­های دیگر و رسیدن به نتایج و مدل بهتر

 

  • انجام این تحقیق برای گردشگران چینی در دیگر شهرها با در نظر گرفتن ابعاد و ویژگی­های دیگر و رسیدن به نتایج و مدل بهتر

 

  • ترجیحات و اولویت­های گردشگران چینی

 

  • اولویت­ بندی انتظارات گردشگران چینی با روش­های آماری دقیق­تر

 

  • شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری انتظارات گردشگران

 

  • عوامل موثر بر بازدید مجدد گردشگران چینی به اصفهان

 

  • میزان رضایت گردشگران چینی از کیفیت خدمات

 

  • مطالعات بیشتر در مورد تصویر ذهنی گردشگران چینی و نقش آن در برندسازی

 

  • نقش و اهمیت بازاریابی آنلاین و شبکه ­های اجتماعی در تبلیغات مقصد

 

  • نقش و اهمیت شبکه ­های اجتماعی در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی

 

  • نقش تبلیغات دهان به دهان در جذب گردشگران چینی

 

  • پژوهش در زمینه ویژگی­هایی که طبق نتایج این تحقیق نیازمند توجه ویژه و بهبود هستند. مانند : کیفیت خدمات اقامتی، سیستم­های اطلاع­رسانی، تجربه فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت و…

 

  • مطالعه در زمینه رفتار گردشگران چینی

 

  • آینده پژوهی در حوزه تغییرات روند بازار بین المللی گردشگران چینی

 

  • در زمینه تعاملات بین فرهنگی و اجتماعی

 

  • و … .

 

۵-۴- محدودیت های تحقیق

 

  • اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد ورود گردشگران چینی وجود نداشت تا محقق بتواند چارچوب نمونه گیری بهتری را انتخاب و به نتایج بهتری دست یابد.

 

  • اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد و زمان ورود و خروج گردشگران چینی وجود نداشت تا محقق بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...