نظر کتل درمورد شخصیت :
ریموند بی کتل[۳۲] طی سه دهه به کمک پرسشنامه ها و آزمون های شخصیت و مشاهده رفتار در شرایط واقعی زندگی؛ داده هایی به دست آورد و ۱۶ عامل را به عنوان صفات بنیادی و زیربنایی شخصیت شناسایی کرده است(عبدلی،۱۳۸۳).
شخصیت از دیدگاه آیزنک :
آیزنک[۳۳] روان شناس معروف انگلیسی یکی از افرادی است که نظریه او در مورد شخصیت شهرت زیادی دارد . آیزنک سعی می کند رفتارهای متعدد فرد در زمینه های مختلف را با بهره گرفتن از چند مفهوم اساسی پیش بینی کند به نظر او با داشتن وضعیت فرد بر روی دو محور دورنگرایی – برونگرایی و روان رنجوری و ثبات می توان رفتار آزمونی را در موارد متعدد پیش بینی کرد . چهار ناحیه ای که در دو محور درونگریایی- برونگرایی و ثبات روان رنجوری بدست می آیند عبارتند از : برونگرایان روان رنجور ، درون گرایان روان رنجور ، برونگرایان دارای ثبات احساسات و درونگرایان دارای ثبات احساسات(آیزنک،۱۳۶۹).
به طور خلاصه می توان گفت که تئوری ها و نظریات شخصیت، با توجه به تفاوت های فردی موجود در افراد، هرکدام عوامل چندی را برای شخصیت افراد ذکر کرده اند و تجارب اشخاص را به نوعی با شخصیت آنها ارتباط داده اند.در بین نظریات فوق الذکر، نظریه آیزنک جنبه های بیشتری از شخصیت را آشکار می کند و بدین جهت در تحقیق حاضر با توجه به ابعادی که برای شخصیت قائل است،از آن استفاده شده است .
پایان نامه - مقاله - پروژه
آزمون های ارزیابی شخصیت
مطالعات زیادی برای آشکار نمودن جنبه های شخصیتی افراد انجام شده است . تعدادی از مطالعات انجام شده نشان داده اند که از طریق آزمون شخصیت ، می توان ویژگی های فردی لازم برای موفقیت و اثربخشی رهبران را در یک وضعیت ویژه شناسایی کرد.بر این اساس می توان رهبران را با توجه به هماهنگ بودن ویژگی های فردی آنها با وضعیت رهبری مورد نظر انتخاب کرد .چنین روشی در انتخاب مدیر ،مؤید این واقعیت است که برای هریک از ویژگی های رهبری، صفات ویژه ای ضرورت دارد و مدیرانی می توانند در یک وضعیت رهبری خاص موفق باشند که ویژگی های شخصی آنها با آن وضعیت رهبری هماهنگی داشته باشد.از این رو آزمون های شخصیتی که در حال حاضر توسعه زیادی پیدا کرده اند ، برای اندازه گیری پتانسیل و توانایی های رهبری مورد استفاده قرار می گیرند(خسروی زاده،۱۳۷۵).
برای سنجش شخصیت افراد آزمون های مختلفی که مناسب هر وضع باشد ، فراهم شده اند که می توان به آزمون های مداد و کاغذی ، آزمون های وضعیتی شخصیت و آزمون های فرافکن اشاره نمود. آزمون های مداد و کاغذی شخصیت معمولاً شامل پرسشنامه هایی است که فرد آزمایش شونده باید به پرسش های آن پاسخ “بله” یا “نه” بدهد.در آزمون های وضعیتی شخصیت، آزماینده یا روانشناس نوعی از زندگی واقعی را پدید می آورد و مشاهده می کند که چگونه شخصیت افراد با هم تفاوت دارد و این تفاوت ها چه اندازه است در آزمون های فرافکن ،شیئی یا تصویری به شخص نشان داده می شود و از او می خواهند آنچه را که می بیند بگوید یا درباره تصویر داستانی بسازد و بدین سان صفات شخصیتی خود را نشان دهد مانند آزمون های اندریافت موضوع به نام(تی،ای،تی)[۳۴] و تست ررشاخ[۳۵].
از معروف ترین پرسشنامه های شخصیت که جزو آزمون های مداد و کاغذی محسوب می شوند می توان به پرسشنامه های ذیل اشاره نمود:
پرسشنامه شخصیتی برن روتر[۳۶]: این پرسشنامه ۱۲۵ سوال بسته سه گزینه ای دارد که بطور همزمان شش صفت شخصیتی را اندازه گیری می کند.میل به عصبی بودن، درون گرایی و برون گرایی، خودکفایی ، برتری جویی ،اعتماد به نفس و اجتماعی بودن صفاتی هستند که توسط این پرسشنامه اندازه گیری می شوند(عبدلی،۱۳۸۳).
پرسشنامه چندجنبه ای میته سوتا[۳۷] : پرسشنامه ایست که دارای ۵۵۰ سوال می باشد و در روانشناسی و روان پزشکی تربیتی کاربردهای فراوان دارد.این سوالات بطور اتفاقی در ۲۶ دسته قرار داده شده اند و به کمک آنها می توان جنبه های طبیعی و غیر طبیعی فرد مورد آزمایش را ارزیابی کرد(عبدلی،۱۳۸۳).
پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا[۳۸]: شامل ۴۸۰ سوال می باشد و برای افراد طبیعی و بهنجار مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون ۱۸ صفت را به وسیله گزینه های صحیح و غلط چهار دسته مورد ارزیابی قرار می دهد(عبدلی،۱۳۸۳).
پرسشنامه شخصیت کتل :[۳۹]شامل ۱۶ عامل است و ۱۸۷ سوال بلی،خیر می باشد و ۱۶ صفت شخصیتی را مورد اندازه گیری قرار می دهد. ویژگی هایی که این آزمون آنها را اندازه گیری می کند عبارتند از : کناره گیری در برابر معاشرتی ، کم هوش در برابر با هوش ،احساساتی در برابر باثبات هیجانی، سلطه پذیر در برابر سلطه جو و پرخاشگر، جدی در برابر بی خیال ، فرصت طلب در برابر متعهد و اصولی، خجل و ترسو در برابرجسورو حادثه جو، بی احساس و کله شق در برابر حساس و مهربان، زود باور در برابر شکاک، اهل عمل در برابر خیال پرداز، رک در برابر ملاحظه گر و حسابگر ،مطمئن به خود در برابر بیمناک ، محافظه کار در برابر خطر کننده، متکی به گروه در برابر خودپسند، نا خویشتندار در برابر خویشتندار و آرام در برابر مضطرب(عبدلی،۱۳۸۳).
پرسشنامه شخصیت آیزنک[۴۰]: این پرسشنامه برای افراد بزرگسال است و شامل ۵۷ سوال به صورت بلی،خیر می باشد که صفات شخصیتی افراد را بر دو محور درونگرایی-برونگرایی و ثبات-روان رنجوری اندازه گیری می کند. جهت استاندارد کردن این پرسشنامه که برای فعالیت های کلینیکی جدی تهیه شده است ،تعداد بیش از ۱۲۰۰۰ نفر مرد و زن ، کودک و افراد بالغ،افراد بهنجار،عصبی،بیمار روانی،بزه کار و تعداد ۲۰۰۰ زوج دوقلو و همچنین تعداد زیادی از افراد بالغ کودک،تحت پرسش و سوال قرار گرفته اند(گلد برگ،۱۹۹۰)
در مجموع این آزمون ها ، صفات مختلف شخصیتی افراد را ارزیابی می کنند.به همین لحاظ برای انتخاب مناسب ترین افراد در پست ها و مشاغل گوناگون با توجه به شخصیت افراد و به منظور رسیدن به هدف های مورد نظردر سازمان ها و مراکز مختلف ، مورد استفاده واقع می شوند و امروزه کشورهای مختلف با صرف وقت و تقبل هزینه های مربوط به تهیه و تدوین و استاندارد نمودن این ابزارها،اقدام می کنند.
رهبری و خصوصیات شخصی
از تحقیقات و بررسیهای مختلف، چنین بر می آید که توانایی های فردی و مهارت های شخصی و شخصیتی افراد به ویژه مدیران در سازمان و مربیان در تیم های ورزشی نقش موثری بر الگوهای رفتاری آنان در جایگاهشان دارد و از مهمترین ضروریات و ملزمات مدیریت در سطوح مختلف می باشد .
هریک از انواع شخصیت به شیوه خاصی رفتار می کنند، انتظار خاصی از کارشان دارند، توانایی ها و مهارت های رفتاری منحصر به فردی دارند و نهایتا نیازهای متفاوتی دارا می باشند.به عبارت دیگر ،افراد، دارای شخصیت های متفاوت،رفتارگوناگون ،انتظارات ،نیازها و انگیزه های متفاوتی هستند.
مطالعات کمپل[۴۱] و همکارانش(۱۹۷۰) در تایید نظریه ای است که می گوید:مدیران اثربخش در زمینه علایق،توانایی ها و برخی خصوصیات دیگر مربوط به شخصیت،الگوهای متفاوتی دارند.آنان نتیجه می گیرند که چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از واریانس (پراکنش) قبلا پیش بینی در عملکرد مدیریت به تفاوت های فردی مربوط می شود، یعنی می توانیم عملکرد مدیریت را از روی آزمون های شخصیتی پیش بینی کنیم(اصلان خانی،۱۳۷۵).
برخی به طرح مسئله نقش و شخصیت پرداخته اند و بر این باورند که،نقش و شخصیت باهم رابطه ای متقابل و پیوسته دارند، به این صورت که برخی از خصوصیات شخصیتی باعث می شود که فرد علاقه مند به ایفای نقش های خاصی شود یا برعکس از پذیرفتن آنها خودداری نماید. یا بالعکس شخصی که دارای نقش بخصوصی است و این نقش مستلزم نیاز های شخصیتی ویژه ای در رابطه با آن است. در این صورت ممکن است شخص دارای این خصوصیات باشد یا نباشد، مثلا معلمی که نقش او در اداره یک کلاس شلوغ و پردردسر،ایجاب می کند که دارای قدرت و تسلط کافی باشد ولی او ممکن است فاقد این خصوصیات باشد(رضائیان،۱۳۷۲). بطور کلی نقش های اجتماعی نیز به سهم خود در پی فراهم آوردن ویژگی های خاصی در شخصیت هستند و در تکوین آن موثر می باشند پس نقش ها، نیروهای پویایی برای رفتار محسوب می گردند و سهم عمده ای در نحوه عملکرد رفتاری فرد در زمینه شخصیت او دارند(پایداری فرد،۱۳۷۱).
از موضوعات دیگر در خصوص شخصیت و رهبری ،تموج شخصیت است که شامل صفاتی از قبیل پر حرفی ،نشاط، خوش مشربی،قدرت بیان،هوشیاری و ابتکار می گردد.بعضی از محققان به بررسی رابطه بین صفات فوق و قدرت رهبری برآمده اند و برخی تحقیقات رابطه مثبتی را بین قدرت رهبری و تموج شخصیت نشان می دهد.
یک رهبر ممکن است در یک جا بسیار اثر بخش باشد و در جایی دیگر بر عکس. لذا برخی معتقدند که بین رفتار رهبری و شخصیت رهبر رابطه ای تنگاتنگ وجود ندارد.
از این رو رفتار رهبر، به معنی سبک رهبری نیست، ولی رفتار رهبر در جهتی قابل پیش بینی، بسته به شخصیت رهبر و درجه نفوذ و کنترلی که موقعیت به او می دهد تغییر می کند. بنابراین آموزش رفتاری خاص به رهبر شاید در بهبود عملکرد بی اثر باشد. زیرا در تعامل با عوامل موقعیتی، رفتار فقط سطح ظاهری شخصیت را نشان می دهد(فیدلر و شمرز،۱۳۸۲).
با این وجود دلایل مختلفی که برای توجیه شخصیت و رهبری مربیان وجود دارد، با توجه به تفاوت های فردی موجود بین افراد تیم و موارد مشترک در شخصیت افراد و متغیرهای محیطی و اجتماعی موجود و وجود فرهنگ های مختلف در یک تیم ورزشی، شناخت فاکتورهایی مانند شخصیت مربی، نیازها، تمایلات و مهارت های تکنیکی او در راستای موفقیت وپیروزی تیم، شناخت خصوصیات تمام افراد تیم و درک نیازهای آنان، از عوامل تعیین کننده رفتار رهبری دریک تیم ورزشی محسوب می شوند که بایستی اهمیت خاصی برای شناخت آنها قائل شد. در غیر این صورت در اثر عدم توجه به شناخت شخصیت و عوامل مذکور، عواقبی مانند سرخوردگی ها، ناکامیها، افسردگی ها، اضطراب ها و اختلالات شخصیتی گاه بسیار خطرناک که همگی در اثر بخشی فشارهای روانی حاصل از تمرینات بی نتیجه، خصوصا نحوه رفتار مربی بوجود می آید، که طبیعتا روابط انسانی در تیم ورزشی را نسبت به انجام درست تمرینات تیم دستخوش تغییر قرار می دهند.
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
درابتدا لازم به ذکر است که اگر چه در مورد این موضوع تحقیقات زیادی انجام شده است اما به طور خاص،درمورد بررسی ارتباط بین سبک رهبری وویژگی های شخصیتی مربیان در تیم های انفرادی وتیمی پژوهشی انجام نشده است.
تحقیقات و پژوهشهایی در مورد سبک رهبری و ویژگی های شخصی مدیران در خارج از کشور توسط پژوهشگران در سطوح مختلف مدیریت انجام شده است که در این قسمت به پاره ای از آنها اشاره می کنیم.
بورنز[۴۲] ( ۱۹۷۸) درباره خصوصیات شخصیتی و سبک های رهبری مدیران مدارس پژوهش کرده است که یافته های حاصل از آن نشان داد، مقیاس هفت طبقه ای پرسشنامه روان شناسی کالیفرنیا و ده فاکتور رهبری که از طریق پرسشنامه رهبری بدست آمده بود از لحاظ آماری معنی دار بودند (۴۸).
چلادورای و صالح[۴۳] ( ۱۹۸۰ ) با طرح مدل چندبعدی رهبری، رفتار مربیان را متأثر از ویژگی های اعضا، ویژگی های موقعیت، و ویژگی های رهبری می داند. همچنین، عملکرد تیمی ورضایت مندی بازیکنان را پیامد رفتار مربیان می شناسد(چلادورای و صالح،۱۹۸۰).
ویس و فردریچ[۴۴] ( ۱۹۸۶ ) در یکی از اولین پژوهش هایی که ازپرسشنامۀ مقیاس رهبری در ورزش استفاده شد،در بررسی ارتباط بین رفتار و ویژگی های شخصیتی مربی با رضایت مندی ورزشکاران و عملکرد تیمی به این نتیجه رسیدندکه ورزشکارانی که مربیان آن ها از سبک های رهبری حمایت اجتماعی، بازخورد مثبت، و دموکراتیک استفاده می کردند رضایت مندی بیشتری داشتند تا ورزشکارانی که مربیان آن ها ازاین سبک های رهبری کمتر بهره می بردند (ویس وفردریچ،۱۹۸۶).
گلدبرگ[۴۵](۱۹۹۰)شخصیت را مجموعه صفات ورفتار منحصر به فرد ونسبتا با ثبات می داند که مدیران در سطوح مختلف مدیریتی در تصمیمات،رفتارهای مدیریتی ودر هنگام برخورد بادیگران ازخود نشان می دهند.شخصیت ویژگیهایی است که فرد را قادر به ایجاد ارتباط با دیگران می سازد.مفهوم شخصیت از آن جهت برای مدیریت اهمیت دارد که نقش عمده ای در ادراک،ارزیابی و واکنش فرد دربرابر محیط دارد(گلدبرگ،۱۹۹۰)
هوک و ساندرالی[۴۶] (۱۹۹۳) در مورد انواع سبک های رهبری و انواع شخصیت سرپرستان و کارگان پژوهش کردند. آنها نتیجه گرفتند که ارتباطی بین درجات مختلف و اثر بخشی سبک رهبری مدیران وجود دارد و تقریبا ۲۶ درصد تغییرپذیری در امتیازات اثر بخشی مدیر از طریق تفاوت در سبکهای رهبری سرپرست و مشاور قابل توضیح است. همچنین ارتباطی بین میزان اثربخشی و نوع شخصیت مشاوران وجود ندارد و فقط ۷ درصد تغییرپذیری در امتیازات اثربخشی مشاور از طریق تفاوت در انواع شخصیت سرپرست و مشاور توجیه پذیر است(هوک و ساندرالی،۱۹۹۳)
چلادورای[۴۷](۱۹۹۹)گزارش داد مدیران ورزشی وظیفه گرا دربکارگیری واستخدام،مربیان وداوران با تحصیلات دانشگاهی بالاتر را ترجیح می دهند. وی معتقد است در سازمانهای ورزش های قهرمانی وباشگاه های ورزشی ویژگیهایی همچون قاطعیت،داشتن انرژی،عاشق ورزش بودن وتوانایی ایجاد ارتباط موثر با ورزشکاران که لازمه رهبری اثر بخش است در مربیان ومدیران ورزشی قابل بررسی است(چلادورای۱۹۹۹).
هورن[۴۸] ( ۲۰۰۰ ) مدل کارآمدی از سبک های رهبری مربیان تهیه کرد. این مدل تأثیر رفتار مربی بر عملکرد و رضایت مندی ورزشکاران رانشان می دهد (هورن،۲۰۰۰)
البته در این زمینه نتایج متناقضی وجود دارد، به طوری که ریمر و تون[۴۹] ( ۲۰۰۱ ) در پژوهشی دربارۀ بازیکنان تنیس، نشان دادد رابطه ای بین سبک رهبری مربیان و رضایت مندی ورزشکاران وجود ندارد(ریمر و تون،۲۰۰۱).
هنری برگ کنت[۵۰] (۲۰۰۳) به منظور بررسی تفاوت های بین سبک های رهبری مدیران مدارس مینه سوتا با انواع شخصیت، خصوصیات شخصی و محل مدرسه انجام گرفت، یافته های آن نشان داد که ارتباط معنی داری بین سبک های رهبری و انواع شخصیت مدیران وجود ندارد. همچنین ارتباط معنی داری بین سبک های رهبری و خصوصیات شخصی (سن، جنس، تغییر پذیری یا بی ثباتی، تجربه و سابقه مدیریت) مدیران وجود ندارد (هنری برگ کنت،۲۰۰۳).
شرت[۵۱] (۲۰۰۵) رابطه مثبت بین مربی و ورزشکار را به عنوان یک موقعیت در دسترس تعریف می کند زمانی که رابطه نزدیک بین مربی و ورزشکار ( مثلا حس اعتماد و احترام و تحسین میان افراد) ، تعهد ( مثلا افکار و قصد و نیت میان افراد که سبب باقی ماندن رابطه پس از گذشت زمان می شود) و تکامل( یعنی رفتار های هماهنگ میان افراد مثل پاسخدهی ، آسان گرفتن بر یکدیگرو رفاقت ) متقابلا و با دلیل و علت به هم می پیوندند(شرت،۲۰۰۵).
دان[۵۲] (۲۰۰۶) ورزشکاران رشته های تیمی نسبت به ورزشکان رشته های فردی بیشتر به دیگران وابسته هستند و در مقابل ورزشکاران رشته های فردی نسبت به ورزشکاران رشته تیمی بیشتر خود مختار هستند . وابستگی به دیگران وخودمختاری دو جزء تعیین کننده شخصیت می باشند که پیشاپیش انتخاب رشته ورزشی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. براین اساس ، وقتی مشخصه وابستگی به دیگران حاکم است فرد به سمت رشته های تیمی جذب می شود و وقتی مشخصه خود مختاری حاکم است فرد به سمت رشته های قردی سوق پیدا می کند(دان،۲۰۰۶).
لورامر[۵۳] (۲۰۰۹)رابطه بین مربی و ورزشکار در قالب ورزش های مختلف اتفاق می افتد و طبیعت یک ورزش ممکن است مرتبه ی ارتباط بین مربی ها و ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهند. رابطه بین مربی و ورزشکاردر ورزش های فردی جایی که ورزشکار به صورت فردی مسابقه می دهد ( مثلا ژیمناستیک ، بدمینتن و بوکس ) و هم در در ورزش های تیمی جایی که ورزشکار به عنوان بخشی از تیم مسابقه می دهد( مثلا فوتبال ، راگبی و هاکی) متفاوت است. محققان چگونگی تفاوت بین نیروهای مربی و ورزشکار در این دو گروه گسترده از ورزش ها را توصیف کرده اند(لورامر۲۰۰۹).
با توجه به نتایج متفاوتی که از تحقیقات فوق بدست آمده است، می توان گفت که هر یک از این ویژگیها در شرایط و موقعیت مناسب، دارای بیشترین تاثیر است و می تواند به عنوان یک راهبرد در سازمانهای مختلف، با قبول این موضوع که بهترین سبک رهبری بر اساس تئوریهای اقتضایی امروزه وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد.
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقاتی نیز در داخل کشور در مورد سبکهای رهبری و مدیریت با توجه به ویژگی های شخصیتی و فردی و سایر متغیرهای تاثیرگذار بر نحوه عملکرد مربیان در تیم های ورزشی انجام شده که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم.
خسروی( ۱۳۷۳) در رابطه با شخصیت و سبک رهبری و با بهره گرفتن از پرسشنامه کتل انجام گرفته است. نتایج آن نشان می دهد که:
۱) با ۹۵% اطمینان بین سبک مدیریت مدیران و ویژگیهای شخصیتی آنان (در عوامل Q, F, B, A) ارتباط وجود دارد.
دارد.مدیران رابطه گرا اغلب افرادی دارای قدرت مهار شدید عواطف و هیجانات خود، خویشتن دار،متمایل به سرپوشی، خود تنظیمی، دقت اجتماعی وقوی در تشکل خود هستند و مدیران وظیفه گرا اغلب گرا ممکن است افرادی قراردادی، ضعیف، خودستیز، نامنظم و عدم توانایی در مهارعواطف، هیجانات و رفتار خود می باشند.
۲)بین سبک مدیریت مدیران و ویژگیهای شخصیتی (موجود درعوامل C, E, G, H , I , L , M , N , O, ۱Q ,Q , ۴Q ) رابطه وجود ندارد. هر چند مقایسه فراوانی های دو گروه در عوامل Eو۲Q نیز قابل توجه است.
خسروی زاده (۱۳۷۵) در رابطه با رابطه سبک رهبری و ویژگیهای شخصیتی مدیران تربیت بدنی مؤسسات و مراکز آموزش عالی کشوربه این نتیجه رسید که بین سبک های رهبری انسانگرایی و وظیفه گرایی و ویژگی های شخصیتی درونگرایی،برونگرایی، باثباتی و بی ثباتی مدیران تربیت بدنی رابطه معناداری وجود ندارد.
جباری و همکاران (۱۳۷۹) در تحقیقی با عنوان"برسی سبک رهبری، توانایی ها ونحوه عملکرد مربیان فوتبال باشگاههای دسته اول و دوم کشور” به این نتیجه رسید؛ بین “وضعیت سبک رهبری انسان گرایی"، “سبک رهبری وظیفه گرایی"، “توانایی رهبری” ، “توانایی ایجاد حالت سبکبالی ونشاط در بازیکنان” ، “نحوه عملکرد در مواجهه با مسائل ومشکلات موجود در حرفه مربیگری” و “توانایی برقراری ارتباط وانتقال موثر پیام به بازیکنان” مربیان دسته اول ودوم تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
غفوریان(۱۳۷۹) در مقاله خود با عنوان"بررسی رابطه شخصیت وسبک مدیریت مدیران دبیرستان های غیر انتفاعی دخترانه شهر تهران” نشان داد ۱-بین شخصیت برون گرا ودرون گرا وسبک مدیریت مدیران تفاوت معنی داری وجود دارد.۲-سبک مدیریت مدیران برون گرا ،بیشتر رابطه مدار است.۳-بین روان رنجوری مدیران و سبک مدیریت آنان رابطه ای وجود ندارد.
گوهری(۱۳۸۴) در مقاله “رابطه ویژگی شخصیت و سبک رهبری مدیریت پروژه” با بررسی ارتباط بین ۵عامل شخصیت مک کری و پل کوستا و سبک رهبری مدیران پروژه به این نتیجه رسید که بین ویژگی های شخصیت و سبک رهبری در این مدیران ارتباطی وجود ندارد.
نیک بخش و همکاران (۱۳۸۶)درتحقیقی با عنوان"رابطه صفات شخصیت بازیکنان حرفع ای بسکتبال با میزان غیبت آنان” دریافت در مقایسه با نمونه های هنجاری مردان عادی ،میزان روان نژندی ورزشکاران نخبه بسکتبال در حد متوسط، میزان برون گرایی در حد بالا،میزان انعطاف پذیری در حد متوسط،میزان دلپذیر بودن در حد کم،ومیزان وظیفه شناسی آنان در حد متوسط بود.
نادریان جهرمی و امیر حسینی(۱۳۸۶) در تحقیق خود با عنوان"بررسی ویژگیهای شخصیتی و دموگرافی مدیران ورزشی با مهارت شغلی آنان” به این نتیجه رسیدند که ویژگی شخصیتی درون گرایی مدیران ورزشی با مهارتهای ادراکی وفنی ارتباط معنادار دارد.ویژگی شخصیتی برون گرایی مدیران ورزشی نیز با مهارتهای انسانی ارتباط معنادار دارد.
غفوری وهمکاران(۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان"ارتباط بین سبک رهبری مدیران باخلاقیت معلمان تربیت بدنی"دریافتند سبک رهبری به عنوان عامل تسهیل کننده و برانگیزنده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت افراد اثر دارد. سبک رهبری شاید یکی دیگر از عوامل پیش بینی کننده خلاقیت باشد.
رمضانی نژاد وهمکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان “رابطه سبک های رهبری وانسجام گروهی تیم فوتبال لیگ برتر ایران"با مقایسۀ سبک رهبری مربیان نشان داد مربیان فوتبال بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین (وظیفۀ محوری) و کمتر از سبک رهبری دموکراسی استفاده می کردند.بنابراین، به نظر می رسد سبک رهبری مربیان به خصوص سبک رهبری حمایت اجتماعی و آمرانه ارتباط بالایی با انسجام گروهی دارند.
اعتمادی نیا و بشارت (۲۰۱۰) ورزش به عنوان مجموعه ای از رفتار های منظم احساسات مثبت بیشتری را مثل شادی ، سرزندگی ، خوش بینی و سطح بالایی از انرژی و فعالیت و احساسات منفی کمتری را مثل ترس ، نگرانی ، شتاب زدگی ، عصبانیت و احساس گناه نیاز دارد. این نیاز ها به خصوصیات شخصیتی برونگرایی و روان رنجورخویی وابسته می باشد. توضیح این وابستگی این است که مشخصه برونگرایی بالاتر و روان رنجور خویی پایین تر فرد را برای شرکت در فعالیت های ورزشی آماده می کند. نتیجتا ورزش و فعالیت های ورزشی زمینه را برای بدست آوردن این مشخصات آماده می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...