۳-۱۲-۲-۱-کمیسیون‌های دائمی لوایح عمومی
آن دسته از لوایح عمومی که به کمیته کل مجلس ارسال نشده‌اند بر اساس طرحی توافقی، فوراً بعد از خاتمه شور دوم به طور اتوماتیک به یک کمیسیون دائمی سپرده می‌شوند و این کمیسیون‌ها با حروف A,B,C نامگذاری شده‌اند در تمام کمیسیون‌های دائمی به غیر از کمیسیون دائمیC و کمیسیون دائمی اسکاتلندی، به لوایح دولتی رسیدگی می‌شود. حد نصاب برای تشکیل جلسات کمیسیون دائمی لایحه حضور از اعضاء آن است. بعد از اینکه کمیته تحقیق در مورد لایحه ادله لازم را جمع آوری کرد، آن لایحه به کمیسیون دائمی فرستاده می‌شود. (زارعی، ۱۳۸۴: ۷۰- ۶۹)
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱۲-۲-۲-کمیسیون‌های دائمی اروپایی
سه کمیسیون دائمی اروپایی وجود دارد:
۱-کمیسیون A که اسناد اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند. این اسناد مربوط به محیط زیست، تغذیه و امور زراعی، جنگل داری، حمل و نقل، دولت محلی و منطقه‌ای و مقایسه مسئولیت‌های مقامات اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هستند.
۲-کمیسیون B که مربوط به اسناد مربوط به بودجه و هزینه عمومی، کار و حقوق بازنشستگی، امور خارجی، امور مالی و مسائل قانونی رسیدگی می‌کند.
۳-کمیسیونC که اسناد مربوط به واردات و صادرات و صنعت، تحصیل و مهارت‌ها، فرهنگ، رسانه‌های گروهی، ورزش و بهداشت را بررسی می‌کند.
تمام فعالیت‌هایی که در این کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد باید در ظرف مدت دو ساعت و نیم از شروع نشست‌ها انجام شود. بعد از انجام مباحثات، لایحه به مجلس می‌رود و در آنجا بدون مباحثه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
حد نصاب لازم برای تشکیل کمیسیون‌های مذکور ۳ نفر است و رئیس، استثنائاً جزء حد نصاب محسوب نمی‌شود. (زارعی، ۱۳۸۴: ۷۱)
۳-۱۲-۲-۳-کمیسیون‌های عالی مربوط به مسائل منطقه ای
این کمیسیون به مسائلی که از طرف مجلس به آن ارجاع می‌شود رسیدگی می‌کند و همچنین می‌تواند به مسائلی که منحصراً به ولز مربوط است و مجلس به کمیسیون مزبور ارجاع می‌دهد، رسیدگی کند. حد نصاب لازم برای تشکیل جلسات کمیسیون‌های عالی (ایرلند شمالی، اسکاتلند) حضور ده نفر از اعضاء و حد نصاب لازم برای تشکیل کمیسیون عالی ولز حضور هفت نفر از اعضاء است. (زارعی، ۱۳۸۴: ۷۲)
۳-۱۲-۲-۴-کمیسیون دائمی مربوط به مسائل منطقه ای
کمیسیون فوق به هر موضوعی که مربوط به امور منطقه‌ای انگلیس باشد و به آن ارجاع گردد، رسیدگی می‌کند. هر عضوی که نمایانگر حوزه انتخاباتی انگلیس است می‌تواند در امور مختلف کمیسیون مشارکت کند، ولی صرفاً اعضاء کمیسیون حق رأی دارند و جزء حد نصاب لازم برای تشکیل و رسمیت جلسه به حساب می‌آیند. (زارعی، ۱۳۸۴: ۷۲)
۳-۱۲-۳-کمیته‌های منتخب(تحقیق) و کمیته‌های مشترک
کمیته‌های تحقیق توسط مجلس تشکیل شده‌اند تا یک سری از امور را به جای مجلس انجام دهند. این امور شامل بررسی عملکرد دستگاه‌ها و ارگانهای دولتی و ارائه پیشنهاداتی در مورد طرز کار آنها و نیز اداره داخلی مجلس و بررسی و تهیه گزارش در رابطه با طرح‌ها و لوایح پیش نویس است. یافته‌ها و توصیه‌های کمیته‌های تحقیق به صورت گزارش‌های چاپ شده به مجلس تقدیم می‌شوند و اعضاء کمیته توسط مجلس منصوب می‌گردند.
در این کمیته‌ها برای یک دوره پنج ساله پارلمان تشکیل می‌شود و تا پایان کار مجلس فعلی و شروع پارلمان جدید به کار خود ادامه می‌دهد. اعضاء کمیته‌ها توسط کمیته کل یا توسط کمیته منتخب برگزیده می‌شوند. کمیته منتخب خود یک کمیته اختصاصی است در واقع ترکیب اعضاء کمیته‌ها، وضع پارلمان و تعداد احزاب را نشان می‌دهد و اکثریت با هیأت دولت است.
در مجموع ۳ نوع کمیته منتخب وجود دارد:
۱- تعداد کمی از کمیته‌ها که مسائل شان به مسائل داخلی پارلمان مربوط می‌شود مانند مسائل مربوط به رستوران، غذا و امثالهم
۲- کمیته‌هایی که برای رسیدگی به مسائل خاص کشور تشکیل می‌شوند مثلاً در پارلمان گذشته یک کمیته برای استانداردهای غذا تشکیل شد.
۳-گروه سوم که اکثریت کمیته‌ها هستند، کارشان بررسی و نظارت بر وزارتخانه‌های مختلف دولت است.
مطابق قانون، کار این کمیته‌ها رسیدگی به هزینه‌ها و نحوه اداره دولت است. (پژوهش و قانونگذاری در انگلستان، ۱۳۸۱: ۵۱)
یک کمیته مشترک شامل یک کمیته تحقیق از مجلس عوام و یک کمیته تحقیق از مجلس اعیان می‌باشد که باید به صورت یک کمیته واحد و تحت ریاست یک رئیس فعالیت کند. رویه کمیته‌های مشترک به جز در مواردی خاص همان رویه‌ای است که کمیته‌های مجلس اعیان اعمال می‌کنند. حد نصاب لازم برای تشکیل جلسات اکثر کمیته‌های تحقیق سه نفر یا یک چهارم تعداد اعضایشان است و اغلب کمیته‌های تحقیق جهت بررسی بیشتر شهودی را احضار می‌کنند. (زارعی، ۷۳: ۱۳۸۴)
«کمیته‌ها دارای اختیارات خاص هستند مثلاً کمیته‌ها می‌توانند کمیته فرعی تشکیل دهند. اختیار دیگر کمیته‌های منتخب این است که می‌توانند مستقیماً از اعضاء نظر خواهی کنند. یکی از کارهای مهم کمیته منتخب سؤال و جواب از اعضاء دولت است.
اینکه در کمیته چیزی تصویب شود و در مجلس با مخالفت رو برو شود احتمال کمی دارد چون در کمیته هم اکثریت با دولت است. به هر حال دولت اگر با لایحه‌ای که از طرف نمایندگان ارائه شد مخالف باشد آن لایحه به تصویب نمی‌رسد در صورتی که اگر یک کمیته پیشنهادی بدهد و دولت با آن مخالف باشد به دلیل آنکه اکثریت مجلس در اختیار دولت است ممکن است یک لایحه را ۵-۳ سال معطل کند و به آن جواب ندهد تا دور پارلمان شروع شود. یکی دیگر از وظایف کمیته‌ها نظارت به خصوص مالی است. کار دیگر کمیته‌ها بررسی پیش نویس لایحه‌ها است. کمیته تحقیق و تفحص نیز اقدامات بقیه کمیته‌ها و مسائل مالی را نظارت می‌کند.» (پژوهش و قانونگذاری در انگلستان، ۱۳۸۱: ۵۴-۵۱)
۳-۱۲-۴-کمیته‌های داخلی(کمیسیون‌های داخلی)
کمیسیون‌های داخلی راهنمایی‌هایی برای تدارکات، پیش بینی سرویس و خدمات به کمیسیون مجلس عوام و سخنگو ارائه می‌دهد. این کمیسیون‌ها عبارتند از: مسکن و کار، کمیسیون اداری، کمیسیون تدارکات و کمیسیون اطلاعات. توصیه‌های بودجه‌ای و اداری آنها توسط کمیسیون بودجه و خدمات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کمیسیون‌های زیر از جمله کمیسیون‌های داخلی مجلس هستند که به اداره امور داخلی آن می‌پردازند.
۳-۱۲-۴-۱-کمیسیون رسانه ها
این کمیسیون برای بررسی کنترل شبکه‌های صوتی و تصویری پارلمان و ارائه پیشنهاداتی در خصوص پخش صوتی و تصویری فعالیت‌های مجلس ایجاد شده است. همچنین از صلاحیت نظارت بر قراردادهایی که با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی منعقد می‌شود برخوردار است به استثناء فعالیت کمیسیون‌های لوایح خصوصی، رویه‌ها و نشست‌های عمومی تمام کمیسیون‌های مجلس توسط رادیو یا تلویزیون قابل پخش هستند. حد نصاب لازم برای تشکیل جلسات آن ۳ نفر است.
۳-۱۲-۴-۲-کمیسیون ارتباطات
این کمیسیون برای بررسی مسائل مالی کمیسیون مجلس عوام و ارائه پیشنهاداتی به آن در رابطه با کار کمیته‌های تحقیق تشکیل شده است و پیشنهاداتی را به مجلس برای تقسیم ساعات مباحثه می‌دهد و به درخواست‌های کمیته‌های تحقیق برای سفر به خارج کشور رسیدگی می‌کند.
۳-۱۲-۴-۳-کمیسیون مدرنیزه کردن مجلس عوام
این کمیسیون جهت بررسی اینکه رویه‌ها و اعمال مجلس چگونه باید مدرنیزه شوند، ایجاد شده است. این کمیسیون دارای ۱۵ عضو است و جلسات آن با حضور حداقل ۵ نفر از اعضاء رسمیت می‌یابند. (زارعی، ۷۵: ۱۳۸۴)
۳-۱۲-۴-۴-کمیسیون مصونیت‌ها و امتیازات پارلمانی
این کمیسیون به مسائل مربوط به مصونیت‌ها و امتیازاتی که از طرف مجلس به آن ارجاع می‌شود رسیدگی می‌کند. همچنین راجع به شکایاتی که از رفتار و اعمال اعضاء آن به کمیسر پارلمان ارائه می‌شود رسیدگی می‌کند و وی نیز پس از تحقیقات مفصل، نتایج آن را به کمیسیون ارجاع می‌دهد رسیدگی می‌کند. برخلاف معمول این کمیسیون می‌تواند مانع انتشار رسیدگی‌ها و رویه‌های عمومی خود، توسط رسانه‌ها شود. این کمیسیون دارای ۱۱ عضو است و با حد نصاب حضور حداقل پنج نفر از اعضاء تشکیل می‌شود. (زارعی، ۷۶: ۱۳۸۴)
۳-۱۲-۴-۵-کمیسیون رویه
این کمیسیون موظف است که آیین و عملکرد مجلس را در خصوص امور عمومی بررسی کند. این کمیسیون دارای حداکثر ۷ عضو و جلسات آن با حضور حداقل ۵ نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد. (زارعی، ۷۶: ۱۳۸۴)
۳-۱۲-۴-۶-کمیسیون نظام نامه
این کمیسیون به منظور بررسی اجرا یا عدم اجرای ضوابط مقرر شده راجع به لوایح خصوصی تشکیل شده است. اعضاء آن ده نفر و حد نصاب برای تشکیل جلسات این کمیسیون سه نفر از اعضاء می‌باشد.
۳-۱۲- ۵-کمیسیون‌های نظارت و بررسی
۳-۱۲- ۵-۱-کمیسیون مقررات‌زدایی و اصلاح قوانین
این کمیسیون ابتدا پیشنهادهای وزیر مشاور را در رابطه با ایجاد یک قاعده، به همراه گزارش توجیهی وی در خصوص علل پیشنهاد چنان قاعده‌ای را بررسی می‌کند. سپس به مجلس گزارش می‌دهد که آیا پیشنهاد مطروحه باید اصلاح شود و یا نیازی به اصلاح نداشته و وزیر مشاور می‌تواند به کار خود ادامه دهد. وزیر مشاور می‌تواند بعد از ۶۰ روز از تاریخ بررسی پارلمانی، پیش نویس قاعده پیشنهادی خود را رسماً به مجلس تقدیم کند و کمیسیون نیز، آن پیش نویس را بررسی کرده و نظرش را مبنی بر تصویب یا اصلاح قاعده به صحن مجلس گزارش می‌دهد. بنا به نظر و پیشنهاد کمیسیون مذکور، پیش نویس مطروحه ممکن است به مدت ۱ ساعت الی سه ساعت در صحن علنی مجلس مورد بحث قرار گیرد. (زارعی، ۷۸: ۱۳۸۴)
۳-۱۲- ۵-۲-کمیسیون تحقیقات اروپایی
این کمیسیون برای بررسی اسناد اتحادیه اروپایی تشکیل شده است. کمیسیون مذکور نظر خویش را در مورد اهمیت قانونی و سیاسی هر سند ابراز می‌کند و اعلام می کند که کدام اسناد به بررسی بیشتر احتیاج دارند. این کمیسیون انجام کلیه امور را در شورای وزراء کنترل کرده و شاهد و مدارکی را از معاونان وزراء بریتانیا اخذ و برای هیأت تحقیق ارسال می‌دارد. اعضاء مذکور کمیسیون ۱۶ نفر هستند و برای رسمیت جلسات آن حداقل ۵ نفر از اعضاء ضروری است. (زارعی، ۷۷: ۱۳۸۴)
۳-۱۲- ۵-۳-کمیسیون مشترک اسناد قانونی
این کمیته برای بررسی و گزارش به هر دو مجلس در رابطه با مسائل تخصصی در زمینه رسیدگی به لوایح و طرح‌های مربوط به قانونگذاری تفویضی، ایجاد شده است. کمیسیون فوق فاقد صلاحیت احضار یا درخواست تسلیم گزارش و اسناد مربوط توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط است، اما می‌تواند از یک نهاد دولتی گزارش خواسته یا نماینده‌ای برای توضیح، به کمیسیون بفرستد. تعداد اعضاء این کمیسیون هفت عضو از هر مجلس و حد نصاب لازم برای رسمیت جلسات آن، حضور حداقل دو نفر از هر مجلس است. (زارعی، ۷۸: ۱۳۸۴)
۳-۱۲- ۵-۴-کمیسیون مشترک تسهیلات مالیات
این کمیسیون برای آن ایجاد شده تا بررسی کند که آیا یک لایحه تسهیل مالیاتی قابلیت اجرایی یک قانون موجود را نقص می‌کند و با آن مخالف است یا بر آن تأثیری نمی‌گذارد. رویه این کمیسیون مثل رویه موجود در کمیته تحقیق عوام است. تعداد اعضاء این کمیسیون هفت عضو از هر مجلس است و حد نصاب لازم برای رسمیت جلسات آن حضور حداقل دو نفر از هر مجلس است. (زارعی، ۷۸: ۱۳۸۴)
۳-۱۲- ۵-۵ -کمیسیون لوایح تلفیقی(دوگانه)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...