سنجش شیمیایی و زیستی که در آن از نانوذرات فلزی و پدیده رزونانس پلاسمون سطحی آن­ها به عنوان برچسب­های زیستی و جهت اندازه ­گیری مواد شیمیایی با غلظت­های کم استفاده می­ شود.
کاربردهای نوری که در آن از این خاصیت نانوذرات به عنوان آنتن نوری برای بهبود بازده نوری در سلول­های خورشیدی و دیگر وسایل استفاده می­ شود.
پایان نامه
کاربردهای درمانی که در آن­ها از پلاسمونیک نانوذرات جهت از بین بردن تومور­ها استفاده می­ شود. بدین صورت که از بازده جذب بسیار بالای نانوذرات که منجر به حرارت بالای نانوذرات شده جهت از بین بردن انتخابی سلول­های سرطانی استفاده می­ شود [۳۶].
۱-۱-۲-۶- 
نقره عنصر براق فلزی می­باشد و در موقعیت چهل و هفتم جدول تناوبی قرار گرفته و با نماد Ag که از کلمه Argentum می ­آید، نشان داده می­ شود. نقره خالص دارای بالاترین هدایت الکتریکی و گرمایی در بین تمامی عناصر می­باشد. همراه با طلا، که از عناصر کمیاب و گران­بها هستند نقره به­ طور گسترده ای در تاریخ بشر برای هزاران سال به­کار برده شده است. نقره قادر است۶۵۰ نوع بیماری را که ناشی از میکرو­ارگانیسم­هامی­باشد، از بین ببرد. از جمله کاربردهای نقره می توان به جواهرات، ابزار آشپزخانه، پول، آلیاژهای دندانی، عکاسی و غیره اشاره کرد. در میان کاربردهای بسیار زیاد نقره، استفاده از خاصیت ضد­عفونی­کنندگی آن برای مقاصد بهداشتی و پزشکی قابل توجه و اهمیت می­باشد اگرچه تا به حال مکانیزم عمل آن به طور کامل درک نشده است [۴۰].
امروزه نقره فلزی به شکل ذراتی با اندازه کمتر از ۱۰۰ نانومتر تولید شده است که آن­ها را نانو ذرات نقره یا نانو نقره می­نامند. در شکل (۱-۴) تصویر TEM از نانو­نقره نشان داده شده است. این ذرات خواص غیر معمول فیزیکی وشیمیایی و فعالیت­های بیولوژیکی از خود نشان می­ دهند. با انجام فعالیت­های تحقیقاتی وسیع، به­کار بردن نانو­نقره به ویژه در حوزه سلامتی به­ صورت گسترده­ای گسترش یافته است. با توجه به گزارش­های تحقیقاتی، نانو­نقره به عنوان یکی از مقوله­ های تولید که به­سرعت در بازار و صنعت نانوتکنولوژی رشد می­ کند نمایان شده است. هنوز فعالیت آنتی باکتریالی قوی جهت­گیری اصلی برای گسترش محصولات نانونقره می­باشد [۴۱] .
شکل(۱-۴). تصویری TME از نانوذرات نقره
گستره وسیعی از این محصولات در بازار وجود دارد به عنوان مثال در زمینه پزشکی پوشش روی زخم، ابزارهای جراحی و پروتزهای استخوان با نانونقره پوشش داده می­شوند. در زندگی روزمره مشتری­ها ممکن است از اسپری­های حاوی نانونقره، شوینده­های لباس، خالص سازی آب و رنگ دیوار حاوی نانونقره استفاده کنند. نانو نقره همچنین در نساجی برای تهیه لباس، لباس­های زیر و جوراب وارد شده است. ماشین­های لباس­شویی­ای وجود دارند که با تکنولوژی نانونقره کار می­ کنند. تخمین زده شده است که در بخش پزشکی و حفظ سلامت، از میان تمام مواد نانویی، کاربرد نانونقره در بالاترین درجه تجاری شدن قرار دارد [۴۲].
۱-۱-۲-۷-روش­های سنتز نانونقره در فاز محلول
روش­های مختلفی برای سنتز نانو­ذرات نقره استفاده شده اند که می­توان احیای شیمیایی یون­های نقره در محلول­های آبی یا غیر­آبی، روش­های بر پایه بستر، احیای الکتروشیمیایی، احیا به کمک امواج اولتراسونیک، احیای فتوکاتالیتیکی یا احیا توسط تهییج نوری، سنتز به کمک امواج ریز موج، احیای تابشی، روش میکرو امولسیون، احیای بیوشیمیایی و … را نام برد [۴۳].
مهم­ترین نکته در سنتز نانو­ذرات نقره جلوگیری از کلوخه شدن و به هم چسبیدن این نانو ذرات در طول سنتز و نگهداری آن­ها می­باشد. معمولاً از مواد آلی خاصی نظیر مواد فعال سطحی مثل سورفکتانت­ها، پلیمرها و لیگاندهای پایدار­کننده برای اثر­ناپذیر ساختن ذرات برای جلوگیری از توده­ای شدن آن­ها استفاده می­ شود. ترکیبات آلی می­توانند از به­هم­چسبیدن نانو­ذرات ممانعت کنند و اجازه دهند تا نانو­ذرات جدا از هم تولید شوند. مواد پلیمری هم معمولاً به عنوان عوامل محافظت­کننده برای جلوگیری از انباشتگی از طریق بر­هم­کنش آنها با نانو­ذرات کوچک استفاده می­شوند. انتخاب عوامل محافظت­کننده یکی از فاکتورهای اساسی در تهیه نانو­ذرات می­باشد. به دلیل اینکه فرایندهای رشد نانو­نقره توسط پایدار­کننده ها قابل کنترل می­باشد امکان دستکاری در شکل و سایز نانو­ذرات نقره به وسیله انتخاب پایدار­کننده­ های متفاوت وجود دارد.
پس عوامل محافظت­کننده مختلفی جهت به­دست­آوردن اشکال مختلف نانو­ذرات نقره برای کاربرد هدف امکان­ پذیر است [۴۳].
احیای شیمیایی یکی از روش­های تولید نانو­ذرات می­باشد اما دارای یک اشکال عمده است. واکنشگرها و سیستم واکنشی از عوامل شیمیایی سمی می­باشند که می­توانند به عنوان یک تهدید برای محیط زیست و سلامتی مطرح باشند. به منظور غلبه بر محدودیت­های احیای شیمیایی و اثر ناپذیرکردن نانو­ذرات در مقابل توده­ای­شدن روش­های مختلفی استفاده شده است.
۱-۱-۲- ۸- خصوصیات نانو­نقره:

 

    1. تاثیر بسیار زیاد

 

    1. تاثیر سریع

 

    1. غیر­سمی

 

    1. غیر­محرک برای بدن

 

    1. غیر­حساسیت­زا

 

    1. قابلیت تحمل شرایط مختلف (پایداری زیاد)

 

    1. آب دوست بودن

 

    1. سازگاری با محیط زیست

 

    1. مقاوم در برابر حرارت

 

    1. عدم ایجاد و افزایش مقاومت و سازگاری در میکروارگانیسم

 

از دیگر قابلیت‌های نانو­نقره، اضافه شدن به الیاف، پلیمر، سرامیک، سنگ، رنگ و… ، بدون تغییر دادن خواص ماده است.
محلول­های نانو نقره از یونهای نقره در اندازه­ های ۱۰۰-۱۰ نانومتر تشکیل شده ­اند و در مقایسه با محلول­های دیگر پایداری بیشتری دارند. یونهای نقره به دلیل اندازه کمی که دارند، سطح تماس بیشتری با فضای بیرون دارند و تأثیر بیشتری برمحیط می­گذارند [۴۱].
یکی دیگر از کاربردهای نانو­نقره، استفاده از آن به عنوان ترکیبی که از خود خاصیت رزونانس پلاسمون سطحی نشان می­دهد، است. برای اندازه ­گیری شناساگرهایی که در ناحیه طیفی مرئی- فرابنفش حساسیت جذبی پایینی دارند.
فصل دوم
مروری بر کارهای انجام شده
۱-۲-۱- اهمیت و کاربرد تارتاریک اسید
اسید­تارتاریک( C4H6O6) یک اسید آلی بلورین است .که در فارسی به نام جوش­ترش معروف است. این اسید کریستالهای سفید دارد و نمک آن تارتارات نامیده می­ شود.
این اسید دارای وزن مولکولی ۱۵۰٫۰۸۷ گرم بر مول و نقطه ذوب ۱۷۴ -۱۷۱ درجه­سانتی ­گراد و چگالی ۱٫۷۹ گرم بر میلی­لیتر می­باشد. این اسید یکی از گسترده­ترین اسیدهایی است که از گیاهان به دست می ­آید که در بسیاری از گیاهان مانند انگور، ­­­موز و تمرهندی وجود دارد. اسید تارتاریک ترش­تر از اسید سیتریک است و خاصیت ضد­اکسایشی مواد ضد­اکسایش را تشدید می­ کند. در صنایع غذایی از این اسید برای تهیه آشامیدنی­هایی با طعم انگور و نیز برای ساختن ژله­ها و افزودن به گرد نانوایی استفاده می­ شود. این اسید همچنین در رنگرزی، عکاسی و طب مصرف دارد [۴۴]­.

شکل(۱-۵). ساختار شیمیایی تارتاریک اسید
۱-۲-۲- مروری بر کارهای انجام شده
در جدول (۱-۱) مروری بر کارهای انجام شده در بررسی حلالیت برخی ترکیبات در حلال­های مختلف و محدوده دمایی کار شده، آورده شده است
جدول (۱-۱). مروری بر کارهای انجام شده در حلالیت

 

پژوهشگر سال ترکیب مورد بررسی حلال های بررسی شده محدوده دمایی(کلوین) مرجع  
الکساندر اپلبلات[۱۰] و همکارانش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...