۵ ـ ۱ اهمیّت و ضرورت تحقیق

در دنیای سرمایه ­گذاری، تصمیم ­گیری مهمترین بخش از فرایند سرمایه ­گذاری است که طی آن سرمایه ­گذاران در جهت رسیدن به حداکثر منافع و ثروت خویش ، نیازمند اتخاذ بهینه­ترین تصمیمات
می­باشند. در این ارتباط مهمترین عامل فرایند تصمیم ­گیری، اطلاعات است. اطلاعات می ­تواند برفرآیند تصمیم ­گیری تأثیر بسزایی داشته باشد. زیرا موجب اخذ تصمیمات متفاوت در افراد متفاوت می­ شود. در بورس اوراق بهادار نیز تصمیمات سرمایه ­گذاری متأثر از اطلاعات است. نظریه پردازان بازارهای اوراق بهادار، گزارشگری مالی را مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه ­گذاران می­دانند. به همین دلیل یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورت­های مالی فراهم کردن اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم ­گیری است.
بر این اساس اطلاعات حسابداری بایستی سرمایه ­گذاران را جهت پیش ­بینی رویدادهای آتی یاری دهد. سرمایه ­گذاران اغلب به دنبال به حداکثر رساندن بازده سرمایه ­گذاری خود هستند. جهت این امر تشخیص این که سهام چه زمانی خریداری شده، تا کی نگهداری و چه زمانی فروخته شود آنها را قادر به تأمین هدف به حداکثر رساندن منافع حاصل از سرمایه ­گذاری­های خود می­نماید.
بدین علّت موضوع بررسی رابطه بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت­ها در دو مقطع زمانی انتخاب گردید تا از طریق بررسی تجربی و انجام آزمون­های علمی بر روی اطلاعات وقوع یافته طی سال­های متمادی در بورس اوراق بهادار تهران راهکارهای مفیدی در امر تصمیم ­گیری خرید و فروش سهام به سرمایه­گذران در بورس اوراق بهادار تهران ارائه شود. همچنین این تحقیق در راستای کمک به تصمیم­گیرندگان و مدیران مالی برای پیش ­بینی سود در بودجه سال مالی و مقایسه میزان تحقق سود واقعی و پیش ­بینی شده در پایان سال مالی و نهایتاً اعمال تعدیلات لازم می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۶ ـ ۱ اهداف تحقیق

نظر به این که مدیران، تحلیل­گران و سرمایه ­گذاران بیشترین توجه خود را به سود گزارش شده شرکت­ها اختصاص داده­اند به نحوی که از آن برای ارزیابی عملکرد شرکت استفاده می­ کنند و هم چنین با توجه به این که تصمیم ­گیری در مورد خرید، نگهداری یا فروش سهام برای سرمایه­گذران از اهم امور تلّقی می­گردد و گذشته از دیگر شواهد و اطلاعات، توان پیش ­بینی نرخ بازده سهام در اخذ چنین تصمیماتی بسیار تأثیرگذار می­باشد، هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت­ها در دو مقطع زمانی می­باشد.
امیدواریم نتایج این تحقیق بتواند به عنوان ابزار و معیاری جهت سنجش میزان دقت پیش ­بینی سود شرکت­ها مورد استفاده قرار گیرد و سرمایه­گذران نیز بتوانند تصمیمات بهینه­ای اتخاذ کنند.
مدل تحقیق و شیوه اندازه ­گیری متغیرها
مدل پژوهش حاضر به صورت زیر ارائه می­گردد. در مدل ارائه شده تمام متغیرها به صورت سالانه محاسبه می گردد :
(۱ ـ ۱)
ABRt = α ۰ + α ۱ FEit + α ۲ SIZeit + α ۳ Flit + α ۴ ROAit + α۵ LARit + α۶ CFoit + α۷ Li /EQ + α۸ I it + α۹ ( DPS/ EPS ) it + E it
که در آن:
ABRt : بازده غیر عادی سهام شرکت i در زمان t (متغیر وابسته)
FEit : خطای برآورد سود هر سهم شرکت i در زمان t (متغیر مستقل)
SIZe : اندازه شرکت (متغیر کنترل)
Fl : درجه اهرم مالی (متغیر کنترل)
ROA : بازده دارایی (متغیر کنترل)
LAR :بازده دارایی­ های ثابت (متغیر کنترل)
CFo : وجوه نقد عملیاتی (متغیر کنترل)
Li / EQ : نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (متغیر کنترل)
I : هزینه بهره (متغیر کنترل)
DPS/ EPS : توزیع سود نقدی (متغیر کنترل)
E : خطای برآورد
α ۰ : عرض از مبدأ رگرسیون
α ۱ تا α ۹ : برآورد کننده شیب خط رگرسیون
که شیوه محاسبه هر یک از متغیرها به شرح زیر است:
بازده غیرعادی
بازده غیر عادی برابر است با تفاوت بین نرخ بازده شرکت و بازده بازار، برای تعیین بازده غیرعادی از مدل تعدیل شده بازار (مدل ساده بازار) استفاده می­ شود (ایزدی نیا، ۱۳۸۲ ، ص ۱۱۶).
ABRit = Rit – Rmt
(۲-۱)
که:
Rit : نرخ بازده سالانه سهام i در زمان t
Rmt : نرخ بازده سالانه بازار در زمان t
نرخ بازده سالانه سهام:
نرخ بازده سهام برای شرکت­های نمونه به صورت زیر محاسبه می­ شود:
(۳ ـ ۱)
که:
Pit : قیمت سهام i در انتهای زمان t
Pio : قیمت سهام i در ابتدای زمان t
Dit : سود سهام پرداختی توسط شرکت i در زمان t
نرخ بازده سالانه بازار:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...