دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با مدلسازی تصادفی چندهدفه زنجیره تأمین ازلحاظ کیفیت مطالعه موردی ... |
- بهبود رشد کودکان با مواد غذایی اصلی موجود در سون
- تقویت استخوانها با کلسیم موجود در سون
- هضم بهتر غذا با باکتریهای مفید موجود در سون
- احساس شادابی با طعم بینظیر موجود در سون
نتیجهگیری
در این فصل تحقیقاتی که در آنها مباحث کیفیتی را در زنجیرهی تأمین بهکاربردهاند بهصورت کامل و مفصل موردبررسی قرار گرفتند.
پس از بررسی و مرور منابع موجود در ادبیات پژوهش، این نتیجه حاصلشده است که تعداد تحقیقاتی که هزینهی کیفیت را بهعنوان شاخصی برای کیفیت در تابع هزینه در نظر گرفتهاند، بسیار محدود و انگشتشمار میباشند. علاوه بر این، آن دسته از تحقیقاتی که هزینه کیفیت را بهعنوان یکی از عناصر هزینه، در تابع هدف مدل خود، مدنظر قرار داده اند نیز سه گروه هزینه کیفیت (هزینه های پیشگیری، ارزیابی و شکست) را تواما در مقالات خود در نظر نگرفتهاند یعنی برخی از آنها، هزینه های پیشگیری و ارزیابی را بهعنوان هزینه کیفیت موردبررسی قراردادند و برخی دیگر فقط هزینهی شکست را در مدل خود گنجاندهاند؛ بنابراین خلأ مدلی که کلیهی هزینه های کیفیت را در زنجیرهی تأمین در نظر بگیرد حس میگردد.
همچنین با توجه به ادبیات پژوهش موضوع این پایان نامه مشخص گردید که تاکنون هیچ مدلی موجود نبوده که کیفیت را در زنجیرهی تأمین بهطور همزمان در محصولات و خدمات و همچنین در همه اعضای زنجیره بهطور جداگانه در نظر بگیرید و رضایت مشتریان زنجیرهی تأمین را برآورده نماید و از این حیث نیز خلأ وجود مدلی که همزمان کیفیت محصولات و خدمات را در نظر بگیرد بهشدت احساس میشود.
در این پایان نامه با توجه به خلأهای موجود، مدل دو هدفه ای توسعه داده میشود که تابع هدف اول آن کمینه کردن کلیهی هزینه های موجود به انضمام هزینه کیفیت میباشد که هزینه کیفیت موردبررسی شامل هزینه های پیشگیری، ارزیابی و شکست میباشد. بعلاوه هزینهی کیفیت مواد خام که از سوی تأمین کنندگان تحمیل میشود و هزینهی کیفیت خدمات نیز در تابع هدف در نظر گرفتهشده است که از این حیث نیز، کاری منحصربهفرد میباشد. تابع هدف دوم مدل نیز بیشینه کردن کیفیت کل زنجیرهی تأمین است. کیفیت زنجیرهی تأمین شامل کیفیت تأمین کنندگان (کیفیت مواد خام و نحوهی ارائه آن از طرف تأمین کنندگان به کارخانهی تولیدی) و کیفیت مراکز توزیع (کیفیت خدمتدهی مراکز توزیع و زمان تحویل کالا از مراکز توزیع به مشتریان) میباشد، یعنی بهطور همزمان، کیفیت محصولات و خدمات در نظر گرفتهشده است. از سویی برای اولین بار در تحقیقات زنجیرهی تأمین است که با بهره گرفتن از مدل هاف، یک نگاه جامعتری به کیفیت میشود. [۲۳]
از سوی دیگر، همانطور که در بخش مربوط به برنامه ریزی تک دورهای و چند دورهای عنوان شد، هر چه تعداد سطوح زنجیره تأمین بیشتر باشد، استفاده از برنامه ریزی چند دورهای به دلیل پیچیدگی زنجیره کمتر میباشد؛ اما در این پایان نامه، یک افق برنامه ریزی چند دورهای برای زنجیرهی تأمین چهار سطحی پیشنهادی استفادهشده است که این امر سختی و جامعیت مدل پیشنهادی را افزون میکند.
با توجه به خلأ موجود در ادبیات زنجیرهی تأمین مبنی بر وجود مدلی جامع که همهی سطوح زنجیرهی تأمین را در برگرفته و همزمان به هزینه ها و کیفیت کل زنجیره توجه داشته باشد، مدلی فراگیر توسعه داده میشود که دارای این خصوصیات باشد.
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
در این بخش، به تشریح هزینهی کیفیت و عناصر تشکیلدهندهی آن پرداخته میشود. هزینهی کیفیت در دو قسمت هزینهی کیفیت تولیدکننده و هزینهی کیفیت تأمین کنندگان تشریح میگردد.
هزینهی کیفیت (هزینهی کیفیت تولیدکننده)
هزینهی کیفیت از مباحث جدیدی مدیریتی هست که میتواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای همه شده (حسابداری صنعتی)، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیرهی تأمین، مدیریت تولید، انبارها، ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد. با تهیهی ترازنامهی کیفیت در شرکت و مقایسهی روندهای هزینهی کیفیت میتوان هزینهی کیفیت را در شرکت کنترل و بهبود بخشید.
تأکید و کاربر روی مفاهیم هزینهی کیفیت در طول زمان، نکات مهم و ارزشمندی را مشخص کرده است که از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نکات عبارتاند از:
هزینه های کیفیت در گزارشها حسابداری بهطور کامل ثبت نمیشوند و اغلب هزینه های واقعی کیفیت بیشتر از موارد گزارششده هستند.
هزینه های کیفیت نباید فقط در مورد فعالیتهای عملیاتی و تولیدی دارند.
انواع هزینه های کیفیت
فیگنباوم[۱۲۵] در سال ۱۹۵۶، هزینهی کیفیت را در سه گروه اصلی تعریف نموده است. این گروهبندی در مقایسه با سایر گروهبندیهای رایج، از مقبولیت و پذیرش بیشتری برخوردار است. این سه گروه اصلی عبارتاند از: [۱۱]
- هزینهی پیشگیری
- هزینهی بازرسی
- هزینهی شکست (هزینهی شکست داخلی و هزینهی شکست بیرونی)
هزینهی پیشگیری
این نوع هزینه های کیفیت، شامل هزینههایی است که برای جلوگیری از ایرادها و خرابیها در محصولات صرف میشوند. صرف این هزینه ها باعث خرابی و ایراد در محصول تولیدی در مراحل مختلف (از ورود محصولات به شرکت تا تحویل نهایی) میشود. اصلیترین زیرگروههای موجود در این گروه عبارتاند از:
- هزینه های برنامه ریزی کیفیت
- هزینه های مهندسی کیفیت
- هزینه های آموزش
- هزینه های طراحی و توسعهی تجهیزات
- هزینه های گزارش دهی
- هزینه های نگهداری و کالیبره نمودن تجهیزات تولید و بازرسی
- هزینه های مدیریت و بهبود (ISO 9002)
هزینه های بازرسی
این هزینه ها برای تعیین مطابقت با عدم مطابقت مشخصه های محصول با ویژگیهای کیفی موردنظر صرف میشوند. برخی از زیرگروههای این گروه عبارتاند از:
- هزینه های ارزیابی پیمانکاران دستدوم
- هزینه های بازرسی و آزمایش ورودیها
- هزینه های بازرسی و آزمایش حین فرایند
- هزینه های بازرسی و آزمایش محصول نهایی
- هزینه های ایجاد و ممیزی سیستمهای کیفیت
- هزینه های کنترل تجهیزات هزینه های بازرسی و اندازهگیری
- هزینه های بررسی کیفیت موجودی انبارها
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 04:42:00 ق.ظ ]
|