• بهبود رشد کودکان با مواد غذایی اصلی موجود در سون

 

  • تقویت استخوان‌ها با کلسیم موجود در سون

 

  • هضم بهتر غذا با باکتری‌های مفید موجود در سون

 

  • احساس شادابی با طعم بی‌نظیر موجود در سون

 

نتیجه‏گیری
در این فصل تحقیقاتی که در آن‌ها مباحث کیفیتی را در زنجیره‏ی تأمین به‌کاربرده‌اند به‌صورت کامل و مفصل موردبررسی قرار گرفتند.
پس از بررسی و مرور منابع موجود در ادبیات پژوهش، این نتیجه حاصل‌شده است که تعداد تحقیقاتی که هزینه‏ی کیفیت را به‌عنوان شاخصی برای کیفیت در تابع هزینه در نظر گرفته‏اند، بسیار محدود و انگشت‌شمار می‏باشند. علاوه بر این، آن دسته از تحقیقاتی که هزینه کیفیت را به‌عنوان یکی از عناصر هزینه، در تابع هدف مدل خود، مدنظر قرار داده ‏اند نیز سه گروه هزینه کیفیت (هزینه‏ های پیشگیری، ارزیابی و شکست) را تواما در مقالات خود در نظر نگرفته‏اند یعنی برخی از آن‌ها، هزینه‏ های پیشگیری و ارزیابی را به‌عنوان هزینه کیفیت موردبررسی قراردادند و برخی دیگر فقط هزینه‏ی شکست را در مدل خود گنجانده‏اند؛ بنابراین خلأ مدلی که کلیه‌ی هزینه‏ های کیفیت را در زنجیره‏ی تأمین در نظر بگیرد حس می‌گردد.
مقاله - پروژه
همچنین با توجه به ادبیات پژوهش موضوع این پایان‏ نامه مشخص گردید که تاکنون هیچ مدلی موجود نبوده که کیفیت را در زنجیره‏ی تأمین به‌طور همزمان در محصولات و خدمات و همچنین در همه اعضای زنجیره به‌طور جداگانه در نظر بگیرید و رضایت مشتریان زنجیره‏ی تأمین را برآورده نماید و از این حیث نیز خلأ وجود مدلی که همزمان کیفیت محصولات و خدمات را در نظر بگیرد به‌شدت احساس می‌شود.
در این پایان‏ نامه با توجه به خلأهای موجود، مدل دو هدفه ای توسعه داده می‌شود که تابع هدف اول آن کمینه کردن کلیه‌ی هزینه‏ های موجود به انضمام هزینه کیفیت می‌باشد که هزینه کیفیت موردبررسی شامل هزینه‏ های پیشگیری، ارزیابی و شکست می‏باشد. بعلاوه هزینه‏ی کیفیت مواد خام که از سوی تأمین ‏کنندگان تحمیل می‌شود و هزینه‏ی کیفیت خدمات نیز در تابع هدف در نظر گرفته‌شده است که از این حیث نیز، کاری منحصربه‌فرد می‏باشد. تابع هدف دوم مدل نیز بیشینه کردن کیفیت کل زنجیره‏ی تأمین است. کیفیت زنجیره‏ی تأمین شامل کیفیت تأمین ‏کنندگان (کیفیت مواد خام و نحوه‌ی ارائه آن از طرف تأمین ‏کنندگان به کارخانه‏ی تولیدی) و کیفیت مراکز توزیع (کیفیت خدمت‌دهی مراکز توزیع و زمان تحویل کالا از مراکز توزیع به مشتریان) می‏باشد، یعنی به‌طور همزمان، کیفیت محصولات و خدمات در نظر گرفته‌شده است. از سویی برای اولین بار در تحقیقات زنجیره‏ی تأمین است که با بهره گرفتن از مدل هاف، یک نگاه جامع‌تری به کیفیت می‌شود. [۲۳]
از سوی دیگر، همان‌طور که در بخش مربوط به برنامه‏ ریزی تک دوره‌ای و چند دوره‏ای عنوان شد، هر چه تعداد سطوح زنجیره تأمین بیشتر باشد، استفاده از برنامه‏ ریزی چند دوره‏ای به دلیل پیچیدگی زنجیره کمتر می‏باشد؛ اما در این پایان‏ نامه، یک افق برنامه‏ ریزی چند دوره‌ای برای زنجیره‏ی تأمین چهار سطحی پیشنهادی استفاده‌شده است که این امر سختی و جامعیت مدل پیشنهادی را افزون می‏کند.
با توجه به خلأ موجود در ادبیات زنجیره‏ی تأمین مبنی بر وجود مدلی جامع که همه‌ی سطوح زنجیره‏ی تأمین را در برگرفته و همزمان به هزینه‏ ها و کیفیت کل زنجیره توجه داشته باشد، مدلی فراگیر توسعه داده می‌شود که دارای این خصوصیات باشد.
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
در این بخش، به تشریح هزینه‏ی کیفیت و عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن پرداخته می‌شود. هزینه‏ی کیفیت در دو قسمت هزینه‏ی کیفیت تولیدکننده و هزینه‏ی کیفیت تأمین ‏کنندگان تشریح می‌گردد.
هزینه‏ی کیفیت (هزینه‏ی کیفیت تولیدکننده)
هزینه‏ی کیفیت از مباحث جدیدی مدیریتی هست که می‌تواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای همه شده (حسابداری صنعتی)، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره‏ی تأمین، مدیریت تولید، انبارها، ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد. با تهیه‏ی ترازنامه‏ی کیفیت در شرکت و مقایسه‏ی روندهای هزینه‏ی کیفیت می‌توان هزینه‏ی کیفیت را در شرکت کنترل و بهبود بخشید.
تأکید و کاربر روی مفاهیم هزینه‏ی کیفیت در طول زمان، نکات مهم و ارزشمندی را مشخص کرده است که از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نکات عبارت‌اند از:
هزینه‏ های کیفیت در گزارش‌ها حسابداری به‌طور کامل ثبت نمی‌شوند و اغلب هزینه‏ های واقعی کیفیت بیشتر از موارد گزارش‌شده هستند.
هزینه‏ های کیفیت نباید فقط در مورد فعالیت‏های عملیاتی و تولیدی دارند.
انواع هزینه‏ های کیفیت
فیگنباوم[۱۲۵] در سال ۱۹۵۶، هزینه‏ی کیفیت را در سه گروه اصلی تعریف نموده است. این گروه‏بندی در مقایسه با سایر گروه‏بندی‏های رایج، از مقبولیت و پذیرش بیشتری برخوردار است. این سه گروه اصلی عبارت‌اند از: [۱۱]

 

  • هزینه‏ی پیشگیری

 

  • هزینه‏ی بازرسی

 

  • هزینه‏ی شکست (هزینه‏ی شکست داخلی و هزینه‏ی شکست بیرونی)

 

هزینه‏ی پیشگیری
این نوع هزینه‏ های کیفیت، شامل هزینه‏هایی است که برای جلوگیری از ایرادها و خرابی‌ها در محصولات صرف می‌شوند. صرف این هزینه‏ ها باعث خرابی و ایراد در محصول تولیدی در مراحل مختلف (از ورود محصولات به شرکت تا تحویل نهایی) می‌شود. اصلی‏ترین زیرگروه‌های موجود در این گروه عبارت‌اند از:

 

  • هزینه‏ های برنامه‏ ریزی کیفیت

 

  • هزینه‏ های مهندسی کیفیت

 

  • هزینه‏ های آموزش

 

  • هزینه‏ های طراحی و توسعه‏ی تجهیزات

 

  • هزینه‏ های گزارش دهی

 

  • هزینه‏ های نگهداری و کالیبره نمودن تجهیزات تولید و بازرسی

 

  • هزینه‏ های مدیریت و بهبود (ISO 9002)

 

هزینه‏ های بازرسی
این هزینه‏ ها برای تعیین مطابقت با عدم مطابقت مشخصه‏ های محصول با ویژگی‌های کیفی موردنظر صرف می‌شوند. برخی از زیرگروه‌های این گروه عبارت‌اند از:

 

  • هزینه‏ های ارزیابی پیمانکاران دست‌دوم

 

  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش ورودی‏ها

 

  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش حین فرایند

 

  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش محصول نهایی

 

  • هزینه‏ های ایجاد و ممیزی سیستم‌های کیفیت

 

  • هزینه‏ های کنترل تجهیزات هزینه‏ های بازرسی و اندازه‏گیری

 

  • هزینه‏ های بررسی کیفیت موجودی انبارها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...