شکل ۳-۷: تعداد گل در گل آذین
درصد گل کامل: در اواخر اردیبهشت سال ۹۱ بعد از شکوفایی گل­ها تعداد گل­های کامل که به سبب مادگی بزرگشان براحتی از گل­های نر قابل تشخیص بودند، شمارش و سپس به صورت درصد بیان شد.
تشکیل میوه اولیه: خردادماه سال ۹۱، ۱۵ روز بعد از تمام گل تعداد میوه­ ها و تخمدان­های باقی­مانده روی شاخه­ها شمارش گردید و درصد میوه­دهی اولیه[۷] از رابطه زیر محاسبه شد (دسوکی و همکاران،۲۰۰۹).
تشکیل میوه ثانویه: در تیر ماه سال ۹۱، ۴۰ روز بعد از تمام گل تعداد میوه­های تشکیل شده یاداشت­برداری شده و درصد میوه­دهی نهایی[۸] از رابطه زیر محاسبه گردید (دسوکی و همکاران،۲۰۰۹).
شکل ۳-۸ : تعداد میوه دهی نهائی
در مورد خصوصیات پومولوژیکی نیز صفات زیر اندازه گیری شدند:
وزن تر میوه :
هم­زمان با اتمام تغییر رنگ میوه از هر تکرار ۵۰ نمونه به صورت تصادفی برداشت شد. اندازه ­گیری وزن تر میوه بلافاصله در محیط آزمایشگاهی مرکز تحقیقات گیلوان و با بهره گرفتن از ترازوی آزمایشگاهی (دقت ۰.۰۱) انجام شد و با میانگین­گیری وزن تک میوه بدست آمد و به گرم منظور گردید.
وزن تر هسته و گوشت میوه :
با بهره گرفتن از دستگاه هسته­گیر، ۵۰ نمونه هر تکرار هسته­گیری شد. سپس وزن تر هسته و گوشت میوه به صورت جداگانه با بهره گرفتن از ترازوی آزمایشگاهی (دقت ۰.۰۱) اندازه ­گیری و متوسط وزن آن­ها محاسبه شد و به گرم منظور گردید.
نسبت گوشت به هسته برحسب وزن تر: از تقسیم وزن تر گوشت میوه به وزن تر هسته بدست آمد.
وزن خشک میوه: از مجموع وزن خشک گوشت میوه و وزن خشک هسته، وزن خشک میوه بدست آمد و به گرم منظور گردید.
وزن خشک هسته : پس از توزین وزن تر، هسته­ها در محیط آزمایشگاه قرار گرفتند تا خشک شوند. پس از طی ۷۲ ساعت وزن خشک هسته­ها (۵۰ نمونه برای هر تکرار) اندازه ­گیری شد. بعد از میانگین­گیری وزن خشک تک هسته بدست آمد و به گرم منظور گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
وزن خشک گوشت میوه : برای اندازه ­گیری وزن خشک گوشت میوه، نمونه­ها به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۱۰۵ درجه سانتی ­گراد قرار گرفتند ( آویدان و همکاران،۱۹۹۷) پس از طی ۲۴ ساعت نمونه­ها از دستگاه آون خارج شده و با بهره گرفتن از ترازوی آزمایشگاهی (دقت ۰.۰۱) وزن خشک آن­ها اندازه ­گیری و بعد از میانگین­گیری به گرم منظور شد.
نسبت گوشت به هسته برحسب وزن خشک : از تقسیم وزن خشک گوشت میوه به وزن خشک هسته بدست آمد.
طول و قطر میوه و نسبت طول به قطر میوه : طول و قطر میوه­ ها قبل از هسته­گیری با بهره گرفتن از کولیساندازه­گیری شد و متوسط آن­ها محاسبه شده و به میلی­متر بیان گردید.
نسبت طول به قطر میوه: از تقسیم طول میوه به قطر میوه بدست آمد.
طول و قطر هسته: طول و قطر هسته­ها با بهره گرفتن از کولیس اندازه ­گیری شد. متوسط آن­ها محاسبه شده و به میلی­متر بیان گردید.
نسبت طول به قطر هسته : از تقسیم طول هسته به قطرهسته،بدست آمد.
طول و عرض برگ: ۱۵ برگ از گره سوم و چهارم برای هر تکرارانتخاب شد. طول و عرض برگ­ها با خط کش اندازه ­گیری شد و به سانتی­متر منظور گردید.
نسبت طول به عرض برگ : از تقسیم طول برگ به عرض برگ بدست آمد.
سطح ویژه برگ (SLA)1: از نسبت سطح برگ به وزن خشک برگ بدست آمد (باسلاروهمکاران،۲۰۰۶). سطح ۱۵ نمونه برگ با دستگاه leaf area meter (DELTA-T DEVICES.RS 232C) اندازه ­گیری و بعد از میانگین ­گیری به­ صورت سانتی­متر مربع بیان شد.
وزن خشک برگ: برگ­ها به مدت ۴۸ ساعت در داخل آون با دمای ۷۰ درجه سانتی ­گراد قرار گرفتند. (باسلارو همکاران،۲۰۰۶). سپس با ترازوی آزمایشگاهی (دقت ۰۱/۰) وزن شدند و به گرم منظور گردیدند. بعد از میانگین­گیری وزن خشک یک برگ بدست آمد.
عملکرد در شاخه: در زمان برداشت، تعداد میوه­ ها در شاخه­ های انتخابی شمارش شد. از حاصلضرب وزن تک میوه در تعداد میوه، عملکرد در۴۰ سانتی­متر طول شاخه بر حسب گرم بدست آمد (روساتی و همکاران، ۲۰۱۰)
درصد روغن
درصد روغن میوه با بهره گرفتن از سوکسله که به عنوان روشی رسمی انتخاب شده است اندازه ­گیری شد. برای این منظور در حدود دو گرم از نمونه خشک شده گوشت زیتون که بوسیله آسیاب پودر شده بود، در داخل کاغذ صافی­های خشک که وزن آنها از قبل مشخص بود قرار داده شد و به دستگاه سوکسله (BUCHI-811) منتقل گردید. نمونه در داخل دستگاه سوکسله به مدت ۴ ساعت با بهره گرفتن از حلال اتر نفت (°۶۰-۴۰) مورد شستشو قرار گرفت. بعد از طی این مدت نمونه­ها از دستگاه خارج شدند و به مدت ۵ ساعت در آون ۷۰ درجه­سانتی ­گراد قرار گرفتند. نمونه­ها بلافاصله بعد از خارج شدن از آون بوسیله ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. میزان روغن بر اساس وزن ماده خشک گوشت طبق فرمول زیر محاسبه و به صورت درصد بیان شد .

 

Specific leaf area

۳-۷. روش تجزیه و تحلیل دادها
پس از دسته‌بندی داده‌ها در نرم‌افزار اکسل و به دست آوردن پارامترها، اطلاعات به دست آمده در سطوح ۰۵/۰ و ۰۱/۰ با نرم افزار SAS تجزیه واریانس گردید و مقایسه میانگین تیمارها با آزمون چند دامنه‌ای دانکن، مورد آزمون واقع شد. میزان همبستگی کلیه‌ی متغیر‌ها نیز با نرم افزار SAS محاسبه شد.
فصل چهارم
نتایج
۴- نتایج
۴-۱- نتایج حاصل از اندازه گیری صفات رشدی
۴-۱-۱ قطر تنه
نتایج تجزیه واریانس مربوط به قطر تنه، نشان داد که نوع رقم بر قطر تنه درخت زیتون تاثیر معنی داری نداشت (جدول ۴-۱).
۴-۱-۲ ارتفاع درخت
نتایج تجزیه واریانس مربوط به ارتفاع درخت نشان داد که نوع رقم بر ارتفاع درخت در سطح ۰۱/۰ درصد تاثیر معنی دار داشت (جدول ۴-۱). نتایج مقایسه میانگین ارتفاع درخت در سطوح مختلف نوع رقم نشان داد که رقم کایلت بیشترین ارتفاع و رقم مانزانیلا کمترین ارتفاع درخت را داشت (نمودار ۴-۱).
۴-۱-۳ اولین رشد رویشی در سال جاری
نتایج تجزیه واریانس مربوط به اولین رشد رویشی در سال جاری نشان می دهد که نوع رقم بر رشد رویشی در سال جاری تاثیر معنی دار نداشت (جدول ۴-۱).
۴-۱-۵ طول برگ
نتایج تجزیه واریانس نشان داد که نوع رقم بر طول برگ در سطح ۰۱/۰ تاثیر معنی دار داشت (جدول ۴-۲). نتایج مقایسه میانگین طول برگ در سطوح مختلف نوع رقم نشان داد که رقم کنسروالیا بیشترین طول برگ و رقم مانزانیلا کمترین مقدار را داشت (نمودار ۴-۲)
۴-۱-۶ عرض برگ
نتایج تجزیه واریانس مربوط به عرض برگ، نشان داد که نوع رقم بر عرض یرگ درخت زیتون تاثیر معنی داری نداشت (جدول ۴-۲).
جدول ۴-۱: تجزیه واریانس نوع رقم بر قطر تنه، ارتفاع درخت، اولین رشد رویشی در سال جاری، طول برگ، عرض برگ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...