جدول4-21- میانگین ارزش درک شده مشتریان بانک دولتی و خصوصی

 

 

ارزش درک شده

 

تعداد

 

میانگین

 

انحراف استاندارد

 

میانگین خطای استاندارد

 

 

 

دولتی

 

370

 

28/3

 

54/0

 

046/0

 

 

 

خصوصی

 

372

 

53/3

 

51/0

 

044/0

 

 

 

آزمون تفاوت در سطح رضایت مشتریان بانک­های دولتی و خصوصی
برای آزمون تفاوت در رضایت مشتریان بر مبنای خصوصی یا دولتی بودن بانک­ها، از آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شد. بر این اساس فرض­های صفر و یک این آزمون به صورت زیر بیان می­ شود:
پایان نامه - مقاله - پروژه
H0: میانگین سطح رضایت مشتریان بانک­های دولتی و خصوصی با هم برابر است.
H1: میانگین سطح رضایت مشتریان بانک­های دولتی و خصوصی با هم برابر نیست (اختلاف دارند).
نتایج مربوط به این آزمون در جداول زیر آمده است. در جدول 4-22، برای تفسیر نتایج ابتدا باید آماره F (آزمون لِوِن[419]) در نظر گرفته شود. در صورتی که سطح معنی­داری یا sig بزرگتر از 05/0 باشد، فرض برابری واریانس­های دو گروه (دولتی و خصوصی) پذیرفته شده و از نتایج ردیف اول برای تفسیر اختلاف میانگین­ها استفاده می­ شود. در صورتی هم که سطح معنی­داری یا sig کوچکتر از 05/0 باشد، فرض عدم برابری واریانس­های دو گروه پذیرفته شده و از نتایج ردیف دوم برای تفسیر اختلاف میانگین­ها استفاده می­ شود. با توجه به جدول 4-22، سطح معنی­داری یا sig آماره F بزرگتر از 05/0 است (271/0 > 05/0)، پس فرض برابری واریانس­ها یا ردیف اول جدول در نظر گرفته می­ شود. سپس در ردیف اول بر مبنای آماره t و سطح معنی­داری آن می­توان اختلاف یا عدم اختلاف در میانگین سطح رضایت مشتریان بانک­های دولتی و خصوصی را بررسی کرد. با توجه به این که آماره t بزرگتر از 96/1 است (47/2> 96/1) و یا سطح معنی­داری (sig) کوچکتر از 05/0 است (01/0 < 05/0)، فرض H1 یک تأیید می­ شود و به این نتیجه می­رسیم که میانگین سطح رضایت مشتریان بانک دولتی با مشتریان بانک خصوصی اختلاف معنی­داری دارد. میانگین رضایت مشتریان بانک دولتی و خصوصی نیز در جدول 4-23 آورده شده است که گویای اختلاف سطح رضایت دو گروه است. بر اساس میانگین­ها در این جدول مشخص می­گردد که مشتریان بانک­های خصوصی رضایت بالاتری از مشتریان
بانک­های دولتی دارند. به عبارت دیگر، مشتریان بانک­های خصوصی رضایت بیشتری در مقایسه با مشتریان بانک­های دولتی دارند.
جدول 4-22- آزمون تفاوت سطح رضایت مشتریان بانک­های دولتی و خصوصی

 

 

 

 

آماره F

 

sig

 

آماره t

 

sig
(2- tailed)

 

اختلاف میانگین

 

حدود اختلاف­ها در اطمینان 95%

 

نتیجه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...