گرافیک حمایت کننده
یکی از مهمتری عناصر هویت جدید بانک ملت استفاده از کمانی قرمز در تمامی عناصر گرافکیی بانک میباشد که که به حمایت از نشان بانک در فضاهای مختلف قرار میگیرد. یکی از مهمترین مفاهیم ارائه شده توسط این کمان احساسی از طلوع و افقی جدید برای بانک ملت میباشد.
پایان نامه

فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳ مقدمه
فصل سوم این طرح پژوهشی ،به روش شناسی تحقیق میپردازد.روش شناسی طبیعی نظامی است از روش ها و قواعدی که پژوهش بر روی آن بنا نهاده شده است و ادعا ها در مورد آن مورد بررسی قرار میگیرد.به مجموعه شیوه ها و تدابیر که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بکارمیرود را روش گویند. روش علمی تحقیق به جمع آوری و طبقه بندی صحیح و منظم اطلاعات، همرا با تجزیه و تحلیل درست بر پایه عقل و منطق، به منظور کشف حقایق گفته می شود. دیویی به نقل از(منصور کیا،۱۳۸۹) روش علمی تحقیق را چنین تعریف می کند: “اصول کلی روش علمی تحقیق عبارتست از انجام یک بررسی و کنترل میان عوامل تشکیل دهنده علت و معلول، در نظر گرفتن همبستگی و ارتباط میان مراحل گوناگون تحقیق، و از همه مهمتر، بیان مشکل به طور وضوح". روش علمی تحقیق مراحلی دارد: ۱٫ طرح مسئله، ۲٫ تهیه و تنظیم فرضیه، ۳٫ جمع آوری اطلاعات، ۴٫ طبقه بندی اطلاعات، ۵٫ مطالعه اطلاعات بدست آمده و تشخیص روابط علت و معلول، ۶٫ تعیین اعتبار و نقد فرضیه، ۷٫ نتیجه گیری و تهیه گزارش تحقیق.
مراحل انجام تحقیق در شکل زیر نشان داده شده است.
شکل ۳-۱: مراحل انجام تحقیق
انتخاب روش تحقیق به امکانات ، اهداف ،ماهیت تحقیق و موضوع بستگی دارد.هدف از تحقیق نیز دستیابی به سوالات تحقیق است.
در این فصل به روش تحقیق ،گرداوری اطلاعات ،جامعه آماری ،پایایی و روایی و در نهایت روش های آماری تحلیل داده ها عنوان میشود.
۲-۳ روش تحقیق
هر تحقیق فرایندی سیستماتیک برای دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا مسئله است.پرسش ها ومسئله ها دارای ماهیت گوناگونی بوده و میتوان بر این اساس پرسش ها و مسائل تحقیق را طبقه بندی کرد.در برخی کتب از آن به عنوان طبقه بندی تحقیقات بر حسب هدف نام برده اند(سرمد و دیگران ۱۳۸۷ ص ۲۰۲)
به طور کلی روش تحقیق در علوم رفتاری را میتوان از دو بعد بررسی و تفکیک کرد:
الف)هدف تحقیق
ب)نحوه ی گرداوری داده ها
تحقیق پیش رو بر اساس پژوهش از نوع کاربردی بوده و بر اساس نحوه ی گرداوری داده ها از نوع توصیفی(پیمایشی) است.
۳-۳ اهداف تحقیق
بدنبال نوشتن قسمت بیان مسئله تحقیق لازم است تا اهداف تحقیق را برشماریم.ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که هدف چیست؟ به تعبیر دیگر باید مشخص نمائیم که انتظار داریم از این مطالعه به چه نتایجی دست پیدا کنیم. درتعریف هدف گفته اند: ” هدف نقطه ای است که محقق قصد رسیدن بدان را دارد تا در آنجا به داوری بپردازد".از سوی دیگر ” مقصود و منظور نهایی از تحقیق را نیز هدف دانسته اند."چنانچه اهداف یک تحقیق بخوبی نوشته شود محقق در می یابد که نیاز به چه نوع اطلاعاتی دارد و از چه راههایی باید به جستجوی آنها بپردازد و این خود راه گشای نحوه انجام تحقیق نیز خواهد بود.
پس اهداف تحقیق به نحوی نیز نشان دهنده مسیر تحقیق می‎باشد می‎توان چنین بیان کرد که هدفهایی را که محقق برای تحقیق انتخاب می‎کند می‎تواند صورتهای مختلفی داشته باشد که می‎توان اهداف تبیینی، توصیفی، اکتشافی را بیان نمود یعنی تحقیق که هدفش این است که علت رخداد را بیان کند تحقیق تبیینی می‎باشد و تحقیقی که هدفش مطالعه وضعیتی محیطی و تفصیل آن باشد تحقیقی توصیفی می‎باشد و تحقیقی که هدفش شناخت اندیشه‎های جدیدی باشد تحقیقی اکتشافی می‎باشد.
در تقسیم بندی اهداف تحقیق معمولا” بدینگونه عمل می شود:
اول” هدف کلی” که منظور همان موضوع تحقیق است که قصد مشخص نمودن آنرا داریم و به عبارتی آنچه در پایان مطالعه قصد رسیدن بدان را داریم  ” هدف کلی” معمولا در یک جمله قابل فهم صریح و رسا و مختصر بییان می شود که برای خواننده گویا و قابل فهم است
در گونه دوم” اهداف جزئی یا اختصاصی” تحقیق بیان می شود. این اهداف از تفسیم یا شکستن ” هدف کلی” به اجزای کوچکتر بدست می آیند. اهداف جزئی راه رسیدن به  ” هدف کلی” را قدم به قدم مشخص می نماید
تاکید می کند. تنظیم اهداف چنانچه به خوبی صورت بپذیرد بر متمرکز ساختن مطالعه به جنبه های اساسی آن وجلوگیری کردن از جمع آوری اطلاعاتی که به آنها نیاز وجود ندارد،
چرا نوشتن اهداف مهم است و چه خصوصیاتی باید داشته باشند:
تنظیم اهداف برای یک مطالعه تحقیقی باید بر اساس ملاکهای مشخص صورت پذیرد که مهمترین آنها عبارتند از:
اهداف قابل حصول باشند.بدین شکل که مقصود و منظور محقق را بطور کامل برساند و توانایی سنجش موضوع را داشته باشد.
اهداف صریح و روشن بیان شوند.هیچگونه ابهامی در هدف قابل قبول نیست و باید مشخص شود که دقیقا چه چیزی باید اندازه گیری شود.
اهداف باید قابل اندازه گیری باشند.تحقیق به روش علمی بر پایه اندازه گیری استواراست و بیان اهداف درقالب های قابل اندازه گیری کار مطالعه را ساده تر می سازد.
 ۴-۳ تحقیقات کاربردى
این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختى و معلوماتى که از طریق تحقیقات بنیادى فراهم شده براى رفع نیازمندى‌هاى بشر و بهبود و بهینه‌سازى ابزارها، روش‌ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقاى سطح زندگى انسان مورد استفاده قرار مى‌گیرند؛ براى مثال، استفاده از معلومات و قوانین زیست‌شناسى به بشر این امکان را مى‌دهد تا راههاى تأمین سلامتى و بهداشت خود را جستجو نماید. ساخت دارو براى درمان بیمارى‌ها یا توصیه‌هاى بهداشتى و ورزشى جملگى بر پایه تحقیقاتى صورت مى‌پذیرد که به تحقیقات کاربردی معروفند. این تحقیقات نیز مبادى شناختى خود را از قوانین، نظریه‌ها و نتایج تحقیقات بنیادی، مى‌گیرند.
ذکر این نکته ضرورى است که به نوعى از تحقیقات کاربردی، تحقیقات توسعه‌اى (research and development) مى‌گویند و هدف آن، بررسى‌هایى است که نشان مى‌دهد چگونه تولید افزایش مى‌یابد یا سازمان تولید گسترش پیدا مى‌کند یا مدل‌ها و روش‌هاى جدید تولید کالا و خدمات چیست. به‌طورکلى هدف این تحقیقات توسعه و بهبود روش‌ها، ابزار، کالاها با ساختارها است و به همین دلیل در زمره ی تحقیقات کاربردى قرار مى‌گیرند.
 ۵-۳ مشخصات تحقیقات کاربردى
از مشخصات تحقیقات کاربردى مى‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. از نظر زمانى زودتر از تحقیقات بنیادى انجام مى‌گیرند.
۲. درآمدزا هستند و به همین دلیل طرفداران بیشترى دارند.
۳. عمدتاً سازمان‌هاى دولتى و خصوصى و کارخانه‌ها ولى گاه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتى نیز این تحقیقات را انجام مى‌دهند.
۶-۳ تحقیقات توصیفی.
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می­خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می­ کند و به توصیف منظم و نظام­دار وضعیت فعلی آن می ­پردازد و ویژگی­ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می­نماید. تحقیقات توصیفی هم جنبۀ کاربردی دارد و هم جنبۀ بنیادی؛ در بُعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیم ­گیری­ها و سیاست­گذاری­ها و همچنین برنامه­ ریزی­ها استفاده می­ شود. تصمیم ­گیری­ و سیاست­گذاری در قلمرو کار مدیریت­ها قرار دارد و کار مدیران جامعه، اعمّ از مدیران عالی سیاسی یا مدیران رده­های پایین، چه در بخش دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی و شرکت­ها، تصمیم ­گیری­ است. دانستن وضعیت حیطۀ مدیریت و تحول متغیرها برای تصمیم ­گیری امری ضروری است و بدون آگاهی از وضع جامعه، گرایش­ها، ویژگی­ها، کیفیت متغیرها و نیز عوامل مؤثر در حیطۀ مدیریت نمی­ توان تصمیم ­گیری و سیاست­گذاری نمود. برای آگاهی از این امور تحقیقات توصیفی ضرورت دارد. برای برنامه­ ریزی نیز تحقیقات توصیفی باید انجام شود. برنامه­ ریزی برای امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری، امنیتی یا فضایی-­ جغرافیایی پدیده­ای است که متضمن پیش ­بینی و برآورد است و با درجه­ای از احتمال از نظر امکان وقوع همراه است. برای پیش ­بینی و برآورد وضع آتی و آیندۀ امری که موضوع برنامه­ ریزی است دانستن وضع گذشته و حال آن امر یا موضوع و نیز آگاهی بر رفتار متغیرها و پارامترها و تعیین ضریب تغییرات آنها و شاخص­سازی برای برآورد و پیش ­بینی آنها ضرورت دارد. دستیابی به این شاخص ­ها و تبیین وضع موجود و استوارسازی آینده بر پایۀ وضع موجود مستلزم تحقیقات توصیفی است تا بتوان آن را برای برنامه­ ریزی تصویرسازی کرد. تحقیقات توصیفی در بُعد بنیادی به کشف حقایق و واقعیت­های جهان خلقت می­انجامد. این تحقیقات در علوم پایه، مانند فیزیک، شیمی، زیست­شناسی، زمین­ شناسی، ژنتیک، جغرافیا، روان­شناسی، جامعه ­شناسی و اقتصاد به کشف حقایق علمی و دستیابی به انبوهی از معلومات کلی به روش استقرایی منجر می­ شود. ذکر این نکته ضروری است که کشف قوانین علمی و روابط علت و معلولی یا همبستگی بین متغیرها و عوامل به عنوان گزاره­های کلی، از طریق تحقیقات توصیفی امکان­ پذیر نیست. از این گونه تحقیقات می­توان مثال­های فراوانی را ذکر کرد که برای نمونه به چند مورد اشاره می­ شود: بررسی وضعیت کارکنان یک اداره، مطالعۀ روابط مدیر با کارکنان، مطالعۀ شیوه مدیریت یک مدیر موفق. در تحقیقات توصیفی محقق می ­تواند به ارزیابی شرایط کار، موقعیت پدیده، روش­های کار، عقاید و اطلاعات جمعیت­شناسانه بپردازد و در صورت لزوم روابط بین متغیرهای مورد مطالعه را بررسی و شناسایی کند.
تحقیق پیش رو از نوع تحقیق پیمایشی بوده و در زیر به توضیح مختصری از آن میپردازیم.
۷-۳ روش پیمایشی چیست؟
‏ مارش‏ تاکید می‌کند، روش پیمایشی به معنای فن خاصی برای جمع‌ آوری اطلاعات نیست. با این وجود آنکه ‏پرسشنامه در این روش کاربرد گسترده‌ای دارد، اما برای جمع‌ آوری اطلاعات می‌توان از فنون دیگری هم استفاده ‏کرد. مثل مصاحبه‌های عمیق و ساخت یافته‌، مشاهده و تحلیل محتوا ، و بسیاری فنون مناسب دیگر.‏
‏۸-۳ ویژگیهای روش تحقیق پیمایشی‏ ‏:‏
‏ الف- شکل گردآوری داده‌ها:‏
‏ روش پیمایشی با مجموعه‌ای از اطلاعات سازمان یافته و منظم، که می‌توان آن را « ماتریس داده‌ها ‏» یا « ‏جدول مادر » نامید، مشخص می‌شود. منظور جدولی است که در هر سطر آن اطلاعات مربوط به یک متغیر و در هر ‏ستون آن اطلاعات مربوط به یک «مورد» دیگر درج شده است.‏
‏ آنچه در ماتریس داده ها اهمیت دارد ،این است که صفت “هرمورد” را در باره هر یک از متغیر ها پیدا نمائیم ، ‏ولی برای این کار استفاده از پرسشنامه الزام آور نیست .منتها به دلیل سهولت اجراء پرسشنامه رایج ترین فن جمع ‏آوری اطلاعات در روش پیمایشی است.در جدول ماتریس داده ها هر “مورد” که از این پس آن را واحد تحلیل می ‏نامیم ،یک شخص است ،اما همیشه واحد تحلیل شخص نیست ،بلکه می تواند کشور ،سال یا هر چیز ممکن دیگر ی ‏که به توان صفات مربوط به آن جمع آوری کرد ه باشد. ‏
‏ ب- روش تحلیل مقایسه‌ای داده‌ها:
یکی از کارکردهای تحلیل پیمایشی توصیف خصوصیات مجموعه‌ای از ‏واحدهای تحلیل است. مثالاً اگر بخواهیم نحوه رأی دادن افراد یک گروه را بسنجیم، لازم است نظر تک تک آنان را ‏درباره انتخابات بدانیم. ماتریس داده‌ها، اطلاعات لازم را برای این منظور در اختیار ما می‌گذارد. اما محقق روش ‏پیمایشی در صدد تبیین پدیده‌ها نیز برمی‌آیند. تحلیل‌گر روش پیمایشی از طریق مقایسه موارد (واحدهای تحلیل) ‏می‌کوشد پدیده‌ را شناسایی کند، و با در نظر گرفتن صفات ویژه هر یک از « موارد» این کار را انجام می‌دهد.
پژوهشگرانی که روش پیمایشی را به کار می‌برند باید محتاط باشند و از ایجاد حلقه‌های ارتباط علّی نادرست ‏بپرهیزند. زیرا همراهی و تقارن دو پدیده به معنای وجود رابطه علّی میان آنها نیست.‏
‏تحقیق پیمایشی فرآیندی است که در آن کنش و واکنش مستمری میان نظریه و داده‌ها و نیز میان تحلیل ‏مقدماتی و تحلیل‌های بعدی وجود دارد.تحقیق پیمایشی صرفاً، روش گام به گام نیست، بلکه فرآیندی است که ‏مستلزم خلاقیت، قدرت تخیل، مهارت، مصالحه و یافتن راه‌ حل ‌های مناسبی برای مشکلات پیش‌بینی شده است.‏
‏۹-۳ مراحل مختلف تنظیم تحقیق پیمایشی:‏
‏ الف- انتخاب موضوع، به عبارت دیگر حقیقت یا خصوصیتی را که قصد آشکار ساختن آن را دارید، مشخص ‏نمائید.‏
‏ ب- مساله مورد تحقیق را از نظر مکان و زمان محدود و بیان کنید.‏

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...