• سطح دانش کامپیوتری کارکنان دانشگاه

 

  • شناخت کافی کارکنان از عملیات مالی

 

  • وجود نیروی انسانی دارای تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه

 

  • استفاده صحیح کارکنان از شبکه اینترنت دردانشگاه

 

  • پذیرش سیستم‌های عملیات مالی استاندارد توسط کارکنان و عدم مقاومت در مقابل تغییر

 

  • وجود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده در زمینه عملیات مالی در قسمت های مدیریتی دانشگاه

 

۱۹.همکاری مدیران میانی و سرپرستان با کارکنان جهت کاهش خطاهای انسانی
ادامه جدول :۳ -۳ شاخص‌های مربوط به عامل محیطی

 

عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی
سازه های پژوهش شماره سؤالات در پرسشنامه
تعداد شاخص‌ها

 

۳-محیطی عوامل
(Environmental Factors)
۲۰-۲۱-۲۲-۲۳-۲۴
۵

 

 

 

 

  • وجود رقبای فعال در زمینه ارائه خدمات عملیات مالی و ایجاد یک فضای رقابتی میان آنها

 

    • حمایت دولت از قبیل تامین بودجه لازم و انجام همکاری های لازم برای استقرار سیستم‌های استاندارد مالی درجهت کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی دانشگاه

مقاله - پروژه

 

  • وجود خطوط پرسرعت اینترنت در کشور

 

  • وجود تکنولوژی های لازم و جدید جهت پیاده سازی سیستم مالی استاندارد در کشور

 

  • وجود قوانین و مقررات شفاف و حمایت کننده در کشور

 

برای پاسخ به سؤالات این بخش از طیف لیکرت استفاده شده است بدین صورت که برای هر سؤال از پنج گزینه استفاده شده است (خیلی زیاد ، زیاد ، متوسط ، کم ، خیلی کم ).
۳-۷ روائی (پایایی) و اعتبار
۳-۷-۱ تعیین روائی پرسشنامه (روائی سازه):
به منظور تعیین روائی پرسش نامه اقدام زیر معمول گردید:
محقق پرسش نامه ای را تهیه و جهت استاندارد سازی آن اقدامات زیر را انجام داده است:
به مشاوره گذاشتن پرسشنامه و ارائه آن به متخصصین جهت اظهار نظر و لحاظ نمودن نظـرات آنها ارائه تعدادی پرسشنامه به جامعه آماری و جمع آوری آنهـا از نظـر فـرم ، محتـوای سؤالات، نحوه نگارش و لحاظ نمودن آنها در تکثیر اصلی و بعدی پرسشنامه‌ها‌.
محقق شخصاً به هر یک از اعضاء انتخاب شده جامعه نمونه مراجعـه و پـس از توضـیح کـافی پرسشنامه را تحویل و هر یک از اعضاء جامعه نمونه بدون مشورت با دیگر اعضاء در فرصـت مناسـب ،اقـدام بـه پاسـخگویی کردنـد(آذر،معماریان، ۱۳۷۳).
لازم بـه ذکـر اسـت کـه اجـرای ایـن بنـد یکـی از وقت گیرترین بخش‌های تحقیق مذکور بوده و علاقه مندی محقق را جهت رسـیدن بـه نتیجـه مطلوب و شایسته موضوع تحقیق را می رساند.
۳-۷-۲ تعیین اعتبار پرسشنامه
این واژه معرف درجه ای است که یک وسیله اندازه گیری ، می تواند یک متغیر را بـر اسـاس تعریفـی خاص سنجش کند. به عبارت دیگر درجه مثبت بودن پاسخ به این سؤال را کـه:
آیـا وسـیله سـنجش فقط چیزی را که می خواهیم اندازه گیری کنیم می سنجد یا نه ؟ !
اعتبار یا اعتماد پذیری ابزار میزان پایایی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد. توانایی ابزار در حفظ پایایی خود در طول زمان علیرغم شرایط غیرقابل کنترل آزمون و وضعیت خود پاسخ گویان حاکی از پایداری آن و تغییر پذیری اندک آن می باشد.
سازگاری ابزار حاکی از متجانس بودن عناصر ابزار است که به سازه مربوط می‌شود به. بیان دیگر، عناصر (پرسش ها) باید به عنوان یک مجموعه با هم پیوند داشته باشند و بتوانند به طور مستقل مفهوم یکسانی را اندازه بگیرند؛ به گونه ای که پاسخ دهندگان معنای کلی یکسانی را برای هریک از عناصر قایل شوند.
در این تحقیق برای محاسبه اعتبار ابزار اندازه گیری(پرسشنامه) از روش “آلفای کرانباخ” استفاده گردیده است که در فرمول شماره ۳-۲ نشان داده شده است.
فرمول شماره: ۳-۲ فرمول آلفای کرانباخ
a: ضریب آلفای کرونباخ
n: تعداد سؤالهای پرسشنامه
si: واریانس سؤال i
st: واریانس کل پرسشنامه
در مرحله محاسبه اولیه پایایی تعداد ۲۵ پرسشنامه بین اعضای گروه نمونه توزیع و آلفای محاسبه شده توسط نرم افزار spss 15 ، ۹۱/۰ ، شد. پس از اتمام جمع آوری پرسشنامه‌ها این ضریب مجدداً محاسبه شده و آلفای به دست آمده، ۹۴/۰ گردید. لذا پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است.
تعداد و شماره شاخص‌های موجود در پرسشنامه به همراه ضرایب آلفا هر سازه(عامل) نیز در جدول زیر ذکر شده است.
جدول ۳-۴ ضرایب آلفای عامل (ساختاری، رفتاری و محیطی)
۸-۳ روش آماری تحقیق:
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش­های آمار استنباطی استفاده خواهد شد. در واقع ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی تحقیق با کمک آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مرحله دوم داده های تحقیق به کمک آمار استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و در نهایت جهت آزمون مدل پیشنهادی طرح شده و ارزیابی آن از روش مدل یابی معادلات ساختاری ونرم افزار لیزرل استفاده خواهد شد. همچنین در این تحقیق در قسمت آمار استنباطی ، جهت آزمون فرضیه ها از آزمون تک نمونه ای تی و جهت رتبه بندی عوامل و شاخص ­ها از آزمون فرید من استفاده خواهد شد‌.
۳-۸-۱ آزمون تک نمونه‌ای تی[۳۶]:
در این تحقیق جهت آزمون فرضیه ها از آزمون تک نمونه ای تی استفاده شده است‌.آزمون تی، توزیع یا در حقیقت خانوادهای از توزیعها است که با بهره گرفتن از آنها فرضیه هایی را درباره جامعه براساس نمونه ای از آن، آزمون می کنیم. اهمیت این آزمون در آن است که پژوهش گر را قادر می سازد با نمونه های کوچکتر اطلاعاتی درباره جامعه بدست آورد. این آزمون شامل خانوادهای از توزیع ها است (برخلاف آزمون z) و اینگونه فرض می کند، که هر نمونه ای دارای توزیع مخصوص به خود است، که شکل این توزیع از طریق محاسبه درجات آزادی مشخص میشود. به عبارت دیگر، توزیع تی تابعی از درجات آزادی است و هر چه درجات آزادی افزایش پیدا کند به توزیع طبیعی نزدیکتر می‌شود. خود درجات آزادی نیز تابعی از اندازه نمونه انتخابی هستند. هر چه تعداد نمونه بیشتر باشد بهتر است از. آزمون تی می توان برای تجزیه و تحلیل میانگین در پژوهش های تک متغیری یک گروهی و دو گروهی و چند متغیری دو گروهی استفاده کرد(حیدری،۱۳۸۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...