زمان طی شده به دقیقه و ثانیه از لحظه شروع تا لحظه عبور از خط پایان محاسبه می شود.
در صورتی که دانش آموزی دارای ناراحتی قلبی ـ تنفسی باشد نباید در آزمون شرکت کند.
دانش آموز قبل از اجرای آزمون باید بدن خود را گرم کند.
۳-۸-۷- اندازه ­گیری چربی زیر پوستی بدن
برای اندازه ­گیری چربی بدن از دستگاه کالیپر استفاده شد و طبق نظریه جکسون پولاک از اندازه گیری سه نقطه­ای از بدن که شامل سینه، شکم و ران می­باشد استفاده گردید و اطلاعات ثبت شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ناحیه ران برای اندازه ­گیری درصد چربی ران، یک لایه به صورت عمودی از قسمت قدامی ران در وسط فاصله بین مفصل ران و زانو انجام شد.
ناحیه شکمی اندازه ­گیری چربی زیر پوست ناحیه شکم­، اندازه ­گیری عمودی است که در فاصله حدود ۱ تا ۲ اینچی (۵/۲ تا ۵ سانتی متری) کنار ناف انجام ­شد.
ناحیه سینه اندازه ­گیری چربی زیر پوست ناحیه سینه، اندازه ­گیری موربی است که از ناحیه بین نوک سینه و زیربغل، انجام شد.
فرمول جکسون پولاک استفاده شد و برای محاسبه از نرم افزار Excel استفاده شد.
فرمول جکسون پولاک عبارت است از:
ران + شکم + سینه =x3Σ
سن آزمودنی = X
= ۱/۱۰۹۳۸۰۰ – ۰/۰۰۰۸۲۶۷ (Σ۳x) + 0/0000016 (Σ۳x)– ۰/۰۰۰۲۵۷۴ (x) دانسیته بدن
درصد چربی= [ ( ۴/۹۵ ÷ دانسیته بدن ) – ۴/۵ ] X 100

شکل ۳-۶ اندازه گیری چربی زیر پوستی بدن
۳-۸-۸- آزمون درازنشست
ابتدا آزمودنی­ها به پشت روی تشک دراز می کشد و در حالی که کف پاهایش روی زمین قرار دارد، زانو ها را طوری خم کرده تا زاویه ای کمتر از ۹۰ درجه داشته باشند همچنین دستها به صورت ضربدری روی سینه قرار می­گیرد. پاهای دانش آموز توسط فرد دیگری گرفته می­ شود تا کف پای او ثابت روی زمین قرار گیرد. سپس دانش آموز با شنیدن فرمان» حاضر « ،»رو« حرکت را آغاز می­ کند . دانش آموز حرکت خم شدن را به گونه ­ای انجام می­دهد که آرنج­ها به ران­ها رسیده و دوباره برای انجام حرکت بعد طوری به حالت اولیه برگردد تا پشت او در تماس با سطح زمین قرار گیرد. در نهایت تعداد حرکات دراز و نشست صحیحی که او در مدت یک دقیقه(۶۰ ثانیه) انجام می­دهد به عنوان رکورد وی محسوب می­ شود
شکل ۳-۷ آزمون درازنشست
مقررات آزمون :
هر آزمودنی به منظور آشنایی با آزمون و حصول اطمینان از قدرت انجام حرکت می ­تواند قبل از شروع آزمون، یک بار حرکت دراز و نشست را انجام دهد.
زانوها باید خمیده باشد و بین باسن تا پاشنه پا باید ۲۵ تا ۴۵ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.
هنگام اجرای حرکت دراز و نشست، باسن نباید از روی زمین جدا شود .
کف دست ها باید به حالت ضربدری روی سینه قرار گیرد و از آن و یا بالای شانه جدا نشود .
هنگام خم شدن به طرف بالا، آرنج ها باید به سر زانو برسد و پشت نیز هنگام برگشت کاملا روی تشک قرار گیرد.
۳-۹- روش آماری
برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار استنباطی استفاده شده. پس از تعیین و توزیع داده ­ها با بهره گرفتن از آزمون کالموگروف - اسمیرونوف برای تعیین تفاوت بین نمرات پس آزمون و پیش آزمون درون گروهی و بیرون گروهی، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انوا ۱و برای تعیین روابط بین متغیر­ها و از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل و محاسبات آماری توسط نرم افزار Spss 16 انجام شده. و برای رسم نمودارها، نرم افزار Excle 2010 مورد استفاده قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته­های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا ویژگی­های توصیفی آزمودنی­ها ارائه شد؛ سپس نتایج آزمون کالموگراف- اسمیرونوف برای بررسی طبیعی بودن توزیع داده ­ها ارائه ­گردید. برای آزمون فرضیه­­های تحقیق هم از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون t وابسته و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه همراه با آزمون تعقیبی شفه ( در صورت معنی­دار شدن F ) استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ در سطح معنی­داری ۰۵/۰ p صورت پذیرفت همچنین برای ترسیم نمودار­ها از نرم افزارEXCEL استفاده شد.

۴-۲- ویژگی­های توصیفی آزمودنی­ها
در جدول (۴-۱) ویژگی­های توصیفی آزمودنی­ها به تفکیک مرحله بلوغ شامل قد، وزن، شاخص توده بدنی، توده خالص بدن، توده چربی، درصد چربی بدن، انعطاف­پذیری، بارفیکس، درازنشست، دو ۱۶۰۹ متر ، چابکی و vo2max ارائه شده است.
جدول (۴-۱) ویژگی­های توصیفی آزمودنی­ها به تفکیک مرحله بلوغ

 

  مرحله بلوغ   متغییر
TS 4,5 n(14) TS 3 n(16) TS 1,2 n (19)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...