نکته حائز اهمیت ، غافل نبودن از موضوع کنترل است. به عبارت دیگر در این مرحله باید اطمینان حاصل کنیم که تمامی اقلام هزینه ای در محاسبه هزینه متوسط قیمت تمام شده تحصیل یک دانشجو در رشته های مختلف تحصیلی دخالت داشته است.این مهم را میتوان با بازبینی مجدد در هزینه ها بررسی کرد.
۲-۲-۱۵) مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی:
شیوه محاسبه شاخص متوسط هزینه سرانه دانشجویی در موسسه های آموزش عالی ساده به نظر می رسد اما در آن مشکلاتی وجود دارد که بدون توجه به آنها شاخص محاسبه شده اعتبار چندانی نخواهد داشت . یکی از این مشکلات مربوط به نظام حسابداری موسسه های آموزشی عالی است.زیرا در نظام حسابداری تا زمانی که هزینه ای محقق نیابد ، ثبت سند نیز انجام نمی پذیرد .
(حسابداری نقدی ) ،بنابراین برای دستیابی به اطلاعات هزینه ای نیم سای که در نیمه دوم بهمن هر سال شروع می شود لازم است تا اواخر نیمه اول سال مالی بعد صبر کرد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
این موضوع باعث تاخیر قابل ملاحظه در محاسبه شاخصهای نتیجه، معیارهای سنجش عملکرد و عدم تصمیم گیریهای به موقع مدیران دانشگاهها خواهد شد . البته استقرار نظام حسابداری تعهدی در دانشگاه می تواند پاسخگوی مناسبی برای حل این مشکل باشد.
در روش حسابداری تعهدی ،ملاک ثبت عملیات در دفاتر ،دریافت و پرداخت وجوه نقدی نیست بلکه هر زمان که تعهدی برای موسسه به وجود آید، به عنوان یک عمل مالی در دفاتر منعکس می شود.به عبارت دیگر می توان گفت ارزیابی صحیح عملکرد یک موسسه در یک دوره معین و تعیین وضع مالی آن در یک تاریخ معین ،فقط از طریق اعمال روش تعهدی حسابداری امکان پذیر است .
منظور از معیارهای سنجش عملکرد،شاخصهایی هستند که برای ارزیابی عملکرد موسسه های آموزش عالی در دو سطح کلان و خرد شامل بخشهای کلی(عمومی) ،آموزشی،پژوهشی،دانشجویی ،فرهنگی و اعتبارات و امکانات در بعد کمی و کیفی مورد استفاده قرار می گیرند.
شاید نبود استاندارد متوسط هزینه سرانه دانشجو در فعالیتهای مختلف آموزشی در کشور و مقایسه آن با موارد مشابه محاسبه شده در یک دانشگاه خاص ،از دیگر مشکلات بودجه ریزی در موسسه های آموزش عالی باشد. به خاطر همین هم اکنون می توان به متوسط هزینه سرانه در موسسه های غیرانتفاعی آموزش عالی ،همانند دانشگاه آزاد اسلامی اتکا کرد و با گذشت زمان به استانداردهای جامع تری در این زمینه دست یافت.
جدول مقایسه بودجه ها

 

موارد بودجه ریزی افزایشی بودجه ریزی
برنامه ای
بودجه ریزی
بر مبنای صفر
بودجه ریزی عملیاتی
ویژگی اصلی تأکید بر گذشته تأکید بر آرمانها و اهداف برنامه ها بازنگری فعالیتها از ابتدا و مهندسی مجدد فعالیتها تخصیص منابع بر اساس نتایج
هدف اصلی افزایش پاسخگویی مالی افزایش مسئولیت و پاسخگویی در قبال اهداف برنامه ها اولویت بندی فعالیتها و برنامه ها ارتقای کارآیی برنامه ها
سئوال اصلی آیا اعتبارات در محل مورد نظر هزینه می شود؟ آیا با اجرای برنامه ها به اهداف و آرمانهای مورد نظر می توان رسید؟ اهمیت و ضرورت برنامه ها و فعالیتها چقدر است؟ آیا هزینه های اجرای برنامه ها اثربخش است و کارآیی دارد؟
مسئله بودجه ریزی جلوگیری از استفاده نامناسب از منابع اثربخشی برنامه ها تصمیم گیری درباره تداوم یا توقف فعالیتی که از گذشته انجام می شود تعیین شاخص برای اندازه گیری عملیات سازمان
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...