جدول ۱۷-۴ ضرایب مسیر، آماره­ی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: واکنش خرید آنی)

 

متغیر پیش­بین ضریب مسیر () آماره t ضریب تعیین کل ()
رفتار خرید آنی ۴۳/۰- **۶۸/۵- ۱۸/۰

با توجه به ضریب مسیر ۴۳/۰- و همچنین آماره t به مقدار ۶۸/۵- می­توان گفت: در سطح اطمینان ۹۹ درصد رفتار خرید آنی بر واکنش پس از خرید تاثیر منفی و معناداری دارد؛ بنابراین فرضیه پنجم پژوهش معنادار می­باشد و تایید می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مقدار ضریب تعیین چندگانه () برابر ۱۸/۰ شده است. این ضریب توانایی پیش ­بینی متغیر وابسته توسط متغیر مستقل را بررسی می­ کند. بر این اساس متغیر رفتار خرید­آنی روی هم رفته توانسته است ۱۸ درصد از تغییرات واکنش پس از خرید را پیش ­بینی کند.
۵-۴ برازش مدل
مجموعه وسیعی از معیارها و شاخص­ های برازندگی[۹۷] وجود دارند که می­توانند برای اندازه ­گیری برازش کل مدل مورد استفاده قرار گیرند. متاسفانه هیچ کدام از این­ها در تمام جهات نسبت به بقیه برتری ندارند. زیرا یک شاخص برازندگی خاص نسبت به حجم نمونه، روش تخمین، پیچیدگی مدل، مفروضات مربوط به نرمال بودن یا ترکیبی از شرایط فوق به طور متفاوت عمل می­ کند و از این­رو افراد مختلف بسته به شرایط مدل ممکن است شاخص­ های مختلفی را برای برازش مدل مورد استفاده قرار دهند ( کلانتری، ۱۳۸۸؛ ۱۲۸-۱۲۹). بنابراین از شاخص­ های متفاوتی برای سنجش برازش الگوی مورد مطالعه در این تحقیق استفاده شد که عبارتند از:
۱-۵-۴ ریشه میانگین خطای دوم تقریب
اولین معیار برای تعیین برازش کل مدل، ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب است که تحت عنوان (RMSEA[98]) نشان داده می­ شود. زمانی که مقدار این آماره کمتر از ۰۵/۰ باشد نشان می­دهد که مدل از برازش خوبی برخوردار است، در صورتی که مقدار آن بین ۰۵/۰ و ۰۸/۰ باشد برازش قابل قبول، اگر بین ۰۸/۰ و ۱/۰ باشد برازش متوسط و اگر بزرگتر از ۱/۰ باشد برازش ضعیف است.
۲-۵-۴ شاخص­ های برازش مطلق[۹۹]
دو معیار بعدی برای برازش مدل به شاخص­ های برازش مطلق معروفند. این معیارها تحت عنوان GFI[100], AGFI[101] , در خروجی ظاهر می­شوند. این شاخص ­ها باید بین صفر و یک باشند و مقادیر بالاتر از ۹/۰ حاکی از برازش قابل قبول مدل است.
۳-۵-۴ شاخص­ های نسبی برازش
اندازه ­گیری­های برازش بعدی که در خروجی برنامه ظاهر می­شوند، به مقایسه شاخص­ های برازش نسبی می­پردازند و نشان می­ دهند که تا چه حد برازش مدل نسبت به مدل خط پایه که در واقع مدل استقلال است مناسب تر می­باشند. این شاخص ­ها عبارتند از NNFI[102], NFI[103], CFI[104]. به استثنای شاخص NNFI مقادیر تمام شاخص­ های این گروه بین صفر و یک قرار دارند و هر چه مقدار آن­ها به یک نزدیک­تر باشد نشان­دهنده برازش خوب مدل است (مقدار NNFI می ­تواند بزرگ­تر از یک باشد). برخی منابع استفاده از NNFI (که آن را شاخص تاکر – لوئیس[۱۰۵] – TLI- نیز می­گویند) را برای برازش مدل توصیه می­ کنند.
به طور کلی در کار با برنامه لیزرل، هر یک از شاخص­ های بدست آمده برای مدل به تنهایی دلیل برازندگی مدل یا برازندگی آن نیستند. بلکه شاخص ­ها را باید در کنار یکدیگر و با هم تفسیر کرد. جدول ۱۲-۴ بیانگر مهم­ترین این شاخص ­ها می­باشد، مقادیر تمام شاخص ­ها نشان­دهنده برازش مناسب و قابل قبول مدل مفهومی تحقیق می­باشد. بنابراین و بر اساس برازش الگوی مفهومی پژوهش، هم­خوانی الگوی مفهومی با داده های گردآوری شده مورد تاًیید می­ شود (کلانتری، ۱۳۸۸).
جدول ۱۸-۴ شاخص­ های برازش مدل

 

نام شاخص حد مجاز مقدار بدست آمده
  کمتر از ۳ ۰۱/۳
GFI (نیکویی برازش) بالاتر از ۹/۰ ۹۱/۰
RMSEA (ریشه میانگین مربعات خطای برآورد) کمتر از ۰۸/۰ ۰۷۳/۰
CFI (شاخص برازش مقایسه ای – تعدیل یافته)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...