یکی از اهداف اصلی این تحقیق به دست آوردن روایی تبدیل یک دانشگاه به برند و تصویر ذهنی مناسب در نظر استفاده کنندگان است. بدیهی است ، متقاضیان نیز خواهان آینده وموقعیت مناسب پس از اتمام تحصیل در دانشگاه محل تحصیل خود می باشند. و سیاست دانشگاه ها نیز امکان جذب نخبه گان ودانشجویان قوی از لحاظ علمی است.
۱-۳-۲- اهداف کلی:
برای رسیدن به جایگاه مناسب وتصویر ذهنی از برند چه اقداماتی راباید متحمل شد؟
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
آیا هیئت علمی کارآمد وقوی، حمایت و نظارت دستگاه های دولتی، مدیریت مطلوب، دستیابی به امکانات وتجهیزات مناسب، استفاده از تسهیلات مطلوب جهت دانشجویان، تصویر سازی از طریق تبلیغات ورسانه، برخورداری از نظام برنامه ریزی آموزشی مناسب، ارزش مدرک دریافتی برای ورود به بازار کار، روش برخورد واحترام به دانشجویان، شهریه پرداختی وتوان مالی دانشجویان وتمرکز بر ارائه علم وفناوری می تواند هدف کلی باشد؟
در این تحقیق سعی شده است تا میزان نفوذ برند در ذهن مصرف کنندگان بررسی شود.
۱-۳-۳- اهداف کاربردی و ویژه:
ساخت و ارائه الگویی برای تصویر برند مناسب وجایگاه مطلوب دانشگاه های آزاد اسلامی
ارائه راهکارهایی که از طریق آن بتوان جایگاه برند مناسبی برای دانشگاه های آزاد اسلامی جهت تربیت
دانشجویان مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد به دست آورد.
ارائه چارچوبی برای برنامه ریزی های آتی جهت تحقق جایگاه برند در دانشگاه ها
تدوین شاخص های کاربردی برای تبدیل عملکردها وفعالیت های کیفی به کمی در دانشگاه ها
ارائه راهکار های مطلوب جهت تمایز برند در بین دانشگاه ها
۱-۳-۴- اهداف علمی تحقیق:
در این تحقیق سعی بر آن است تا با بررسی و به دست آوردن نکات کاربردی نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی را جهت دریافت سهم مصرف خود در محل های موردی بین دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه های دولتی که از لحاظ موقعیت برند برتری دارند شناسایی کنیم.
مرور و گردآوری اطلاعات میدانی در خصوص جایگاه تصویر ذهنی در مقایسه دانشگاه های دولتی وآزاد و استفاده از مدل سیپ جهت ساده­سازی بررسی جایگاه برند با بهره گرفتن از چارچوب مشخص و خاص مورد نظر در این مدل(درونداد، پردازش، بازخورد و برونداد) مورد بررسی قرارگرفته است.
۱-۴- فرضیه های تحقیق:
فرضیه حدس و گمان آگاهانه محقق در خصوص یک مسئله یا موضوع می باشد، فرضیات این تحقیق عبارتند از:
۱-۴-۱- فرضیه اصلی :
« بین شاخص های عملکرد وجایگاه برند دانشگاه های آزاداسلامی و دانشگاه های دولتی رابطه وجود دارد.»
۱-۴-۲- فرضیات فرعی :
«بین مهارت های پژوهشی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های ارتباطی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های تسلط به زبان های خارجی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های تدرسین اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های کارآفرینی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های تخصص گرائی(حرفه ای شدن ) اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های آموزشی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
«بین مهارت های اجرایی اعضاء هیئت علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی رابطه وجود دارد.»
۱-۵- مدل تحقیق:
مدل مورد استفاده در این پژوهش برای ارزیابی نظام آموزش به شرح ذیل می باشد:
جذب دانشجویان
مهارت ها
متغیرهای مداخله گر شامل، تصویر ذهنی برند، اعضاء هیئت علمی، شهریه دانشگاه، ارزش مدرک تحصیلی
مهارت های تدریس
مهارت های تسلط به زبان
مهارت های ارتباطی
مهارت های پژوهشی
متغیرهای کنترلی شامل، امکانات آموزشی، قوانین و مقررات آموزشی، مدرسین، روش تدریس، اهداف و …
مهارت های اجرائی
مهارت های آموزشی
مهارت های تخصصی گرایی
مهارت های کارآفرینی
۱-۵-۱- مدل پژوهش(آقاداود، ۱۳۸۶ :۱۱)
با این مدل بررسی صورت گرفته است که بین مهارت های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجرائی، کارآفرینی، تسلط به زبان، تدریس، تخصص گرایی و ارتباطی اعضاء هیئت علمی وجایگاه برند دانشگاه ها ی دولتی و آزاد اسلامی جهت جذب دانشجویان مستعد رابطه‌ای قابل بررسی وجود دارد یا خیر؟ و در کل آیا دانشگاه می تواند با بهره گرفتن از مهارت های ۶ گانه مطرح در مدل ارزیابی مورد استفاده در نظام آموزش عالی جایگاه و تصویر ذهنی مناسب از برند راتشکیل دهد؟ این مدل تلفیق و اقتباسی از مدل های رایج ارزیابی عملکرد  نظام آموزش عالی در سایر کشورها می باشد که در ارزیابی توان حرفه ای اعضاء هیئت علمی مراکز آموزش عالی کشور ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۱-۶- متغیرهای تحقیق:
۱-۶-۱- متغیر مستقل:
با توجه به مفروضات فوق در این تحقیق شامل توانمندی های آموزشی، پژوهشی، اجرائی، کارآفرینی، تسلط به زبان، تدریس، تخصص گرایی و ارتباطی جهت جذب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می­باشد. به عبارتی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد رشته­ های مدیریت دانشگاه آزاد به عنوان متغیر مستقل تلقی می­گردند.
۱-۶-۲- متغیر وابسته:
رتبه و جایگاه برند دانشگاه بین دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد)در مقایسه با دانشگاه های دولتی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان) مورد بررسی قرار می گیرد و از طریق ملاک های تدوین شده قابل قبول و جاری در مدل تحقیق که به صورت استاندارد شده نیز می­باشند و از طریق ابزار گردآوری اطلاعات مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است. در این تحقیق سعی محقق آن است که جایگاه تصویر ذهنی(برند) دانشگاه آزاد اسلامی را با دانشگاه های دولتی مقایسه نماید و با کمک متغیر مستقل آن را به اثبات برساند.
علاوه بر متغیرهای مذکور، دو دسته دیگر از متغیرها می‌توانند یافته­های تحقیق را تحت تأثیر قرار دهند که عبارتند از:
۱-۶-۳- متغیرهای مداخله گر:
معمولا محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغیر مستقل بر متغیروابسته از این متغیر استفاده می نماید، تاثیر متغیر مداخله گر را نه می توان کنترل کرد ونه بطور مستقیم ومستقل از سایر متغیر ها مشاهده کرد، لذا به این تاثیر در تحلیل نهایی اشاره می شود. متغیر مداخله گر معمولاً بر اعتبار درونی وبیرونی تحقیق اثر می گذارد(خاکی وهمکاران ،۱۳۷۸ : ۴۵). در این تحقیق متغیر های مداخله گر شامل :
تصویر ذهنی برند ، اعضاء هیئت علمی ، شهریه دانشگاه ، ارزش مدرک تحصیلی و… محسوب می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...