۷۵/۱۳۵a

 

۹۸/۲۵

 

۶۵/۵۰dc

 

۲۶۰/۵۰

 

 

 

چای سبز ۱ درصد

 

۵۰/۱۲۰c

 

۸۸/۷۵

 

۵۸/۰۰d

 

۲۵۵/۷۵

 

 

 

SEM

 

۰۵/۲

 

۱/۸۱

 

۵/۳۳

 

۶۴/۴

 

 

 

معنی داری

 

*

 

ns

 

**

 

ns

 

 

 

ns اختلاف معنی دار نیست.
* اختلاف در سطح ۵ درصد معنی دار است (p<0/05).
** اختلاف در سطح ۱ درصد معنی دار است (p<0/01).
در هر ستون حروف نامتشابه وجود تفاوت معنی دار میان میانگینها را نشان میدهد.
۴-۳- وزن نسبی اندمهای گوارشی درسن ۴۲ روزگی
داده های جدول ۴-۵ نشان داد، به استثناء وزن نسبی پانکراس، گروه های آزمایشی تأثیری روی وزن نسبی ارگانها نداشتند. در این آزمایش وزن نسبی پانکراس در گروه چای سبز در مقایسه با دیگر گروه های آزمایشی در سطح بالاتری قرار داشت و به لحاظ آماری معنیدار بود (p<0/05). علاوه براین، چربی محوطه بطنی بطور نسبی در گروهی که چای سبز دریافت کرده بودند نسبت به سایر گروه های آزمایشی از سطح پایینتری برخوردار بود. یکی از علل افزایش اندازه یا هایپرتروفی لوزالمعده میتواند مرتبط به افزایش شدید فعالیت ترشحی در نتیجه غیر فعال شدن آنزیمهای گوارشی مترشحه از این بافت توسط مواد ضدتغذیهای موجود در برگ سبز چای از جمله ترکیبات فنلی باشد (رحمانی و همکاران، ۲۰۰۸). مشخص شده است که چندین آنزیم نظیر تریپسیناز، پروکسیداز، تریپسین (هانگ و همکاران، ۲۰۰۴)، دکربوکسیلاز (برتولدای و همکاران، ۲۰۰۱)، اسکولین اپوکسیداز (ابی و همکاران، ۲۰۰۰) و ریبونوکلاز (قوش و همکاران، ۲۰۰۴) توسط پلی فنولهای چای دناتوره میشوند.
مقاله - پروژه
کانکو و همکاران (۲۰۰۵) نشان دادند که استفاده از ۵/۲ درصد پودر چای سبز ژاپنی در جیره جوجههای گوشتی از سن ۳ تا ۸ هفتگی وزن لاشه و وزن چربی محوطه شکمی را نسبت به گروه شاهد کاهش میدهد. کاهش چربی لاشه میتواند مربوط به اثر مهاری پودر چای سبز روی خوراک مصرفی باشد، که این امر سبب کاهش لیپوژنسیس کبدی و تجمع چربی در بافت چربی و ماهیچه ای میشود (سادون و لکلرککیو، ۱۹۸۳). در مطالعات اوانس و همکاران (۱۹۹۲) نشان داده شد که سطح بالای کاتشین موجود در چای سبز اثر مهارکنندگی روی جذب لیپیدهای غذایی دارد. در نتیجه از تجمع بیش از اندازه لیپید در کبد و دیگر بافتها جلوگیری میکند.
بطوریکه در آزمایش حاضر نیز مصرف خوراک و وزن بدن پایین تر جوجه های تغذیه شده با چای سبز می تواند در تأیید مطالب فوق الذکر باشد. از طرف دیگر فعالیت و وزن متعادل لوزالمعده جوجه های تغذیه شده با چای کامبوچا می تواند در تأیید فعالیت های هضم و جذبی بهتر این جوجه ها و در نتیجه تحریک اشتها و مصرف خوراک بیشتر و بهبود وزن بدن آنان باشد، که این حالت بویژه برای سطح ۲۰ درصد چای کامبوچا مشهود است.

جدول۴-۵- مقایسه میانگین وزن نسبی اجزاء لاشه جوجههای گوشتی در سن ۴۲ روزگی

 

 

 

 

پارامتر(درصد)

 

 

 

گروه های آزمایشی

 

لاشه

 

کبد

 

طحال

 

پانکراس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...