عدم پذیرش(۳۴/۰)

 

HC→CINEMATOPOP

 

عدم پذیرش(۷۳/۰)

 

GDPWG→LITRASY

 

 

 

عدم پذیرش(۹۴/۰)

 

CINEMATOPOP→HC

 

عدم پذیرش(۱۶/۰)

 

LITRASY→GDPWG

 

 

 

مأخذ: یافته های تحقیق
یادداشت: همانند جدول۴-۶
از جدول۴-۹ روشن است که سرمایه ی انسانی علت سرمایه ی اجتماعی (نرخ باسوادی) می باشد و سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی سینما) علت رشد اقتصادی بدون نفت و رشد اقتصادی با نفت علت سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی سینما) می باشد.
۴-۴-۳- نتایج آزمون علیت بر اساس روش تودا-یوماموتو(۱۹۹۵)
نتایج آزمون علیت تودا-یوماموتو مربوط به متغیرهای رشد اقتصادی در دو حالت، سرمایه ی انسانی و شاخص های سرمایه ی اجتماعی در جدول های ۴-۱۰ تا ۴-۱۳ با وقفه های مختلف آورده شده است که در بخش های پیشین وقفه ی بهینه تعیین شده است؛ مرتبه ی بهینه الگوی خود رگرسیون برداری برابر است با طول وقفه ی بهینه به علاوه ی بالاترین درجه ی جمعی متغیرها که در این مجموعه از متغیرها، بالاترین درجه ی جمعی متغیرها یک می باشد.[۱۵۸]
طول وقفه ی بهینه(k) + بالاترین درجه ی جمعی متغیرها(dmax) = مرتبه ی بهینه ی الگوی خود رگرسیون برداری
این برآورد با در نظر گرفتن متغیرهای مجازی جنگ برای سال های ۶۷-۵۹ و تکانه ی نفتی برای سال های۵۳ و ۵۴ برای سری های زمانی انجام شده است. همچنین نتایج تخمین الگوی خود رگرسیون برداری (VAR) در پیوست شماره ی ۲ صفحات۱۶۹-۱۵۴ آورده شده است.
پایان نامه
با توجه به جدول۴-۱۰ نتیجه می گیریم که در سطح ۵ درصد سرمایه ی انسانی علت تشکیل رشد اقتصادی در هر دوحالت (بانفت و بدون آن) و سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی پزشک و نسبت طلاق به ازدواج) می باشد. همچنین سرمایه ی اجتماعی (نسبت طلاق به ازدواج و سرانه ی پزشک) در سطح اطمینان ۱۰ درصد علت تشکیل رشد اقتصادی با نفت می باشند.
با توجه به جدول۴-۱۱ نتیجه می گیریم که سرمایه ی انسانی علت تشکیل رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن نفت (درسطح ۱۰ درصد) و سرمایه ی اجتماعی (ضریب جینی) می باشد و علاوه بر آن سرمایه ی اجتماعی (ضریب جینی) و رشد اقتصادی در هر دو حالت، رابطه علیت دو طرفه ای دارند. همچنین سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی مطبوعات) علت تشکیل رشد اقتصادی بدون نفت و رشد اقتصادی با نفت علت تشکیل سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی مطبوعات) می باشند.
با توجه به جدول۴-۱۲ نتیجه می گیریم که سرمایه ی اجتماعی (توزیع درآمد) با رشد اقتصادی در هر دو حالت و سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی کارکنان بخش آموزش) با سرمایه ی انسانی رابطه علیت دو طرفه ای دارند. علاوه بر این موارد، سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی کارکنان بخش آموزش) و رشد اقتصادی با نفت در سطح اطمینان ۱۰ درصد علیت دو طرفه ای دارند.
سرمایه ی انسانی نیز علت رشد اقتصادی بانفت و سرمایه ی اجتماعی (توزیع درآمد) شناخته شده است و سرمایه ی اجتماعی (کارکنان بخش آموزش) علت رشد اقتصادی بدون نفت می باشد و در سطح ۱۰ درصد رشد اقتصادی بدون نفت علت تشکیل سرمایه ی انسانی به شمار آمده است.
با توجه به جدول ۴-۱۳ نتیجه می گیریم که سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی سینما) و رشد اقتصادی در هر دو حالت رابطه علیت دو طرفه ای دارند و سرمایه ی انسانی علت تشکیل سرمایه ی اجتماعی (سرانه ی سینما) می باشد.
جدول ۴-۱۰: نتایج آزمون علیت تودا- یوماموتو(رشد اقتصادی با در نظرگرفتن نفت و بدون آن، سرمایه ی انسانی، سرانه ی پزشک و نسبت طلاق به ازدواج)

 

 

رابطه علیت (وقفه ی بهینه ی دو)

 

رابطه علیت (وقفه ی بهینه ی دو)

 

 

 

عدم پذیرش(۱۶/۰)

 

GDPWG→HC

 

پذیرش(۰۱/۰)

 

HC→DRTOPOP

 

 

 

عدم پذیرش(۳۳/۰)

 

GDPWG→HC

 

عدم پذیرش(۱۸/۰)

 

HC→DRTOPOP

 

 

 

عدم پذیرش(۲۲/۰)

 

DIVORCTOMARI→HC

 

عدم پذیرش(۴۷/۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...