روش ساده شده دیگر گیرنده I-Rake، گیرنده Rake نسبی (P-Rake) می­باشد که P مسیر اول کانال مالتی پس را انتخاب می­ کند. علت آن به این دلیل می­باشد که معمولا مسیر­های انتشاری اول مسیر­های با بیشترین توان کانال چندمسیرگی می­باشند. عیب این روش این است که لزومی ندارد مسیر­های اول مسیر­های پر توان کانال چندمسیره باشند[۱،۷].

تکنیک ­های ترکیب دایورسیتی برای گیرنده ­های Rake
پایان نامه - مقاله - پروژه
چندین تکنیک ترکیب دایورسیتی برای گیرنده­های Rake استفاده می­ شود[۱،۴]. این روش­ها به ۲ دسته همدوس و ناهمدوس تقسیم می­شوند. اگر فاز­ مسیر­ها، مورد استفاده قرار گیرند، همدوس، در غیر این صورت ناهمدوس گفته می­شوند. بهترین شبکه­ ای که همدوس می­باشد و به عنوان ترکیب کننده بهینه برای کانال­های AWGN مستقل به کار می­رود، تکنیک MRC می­باشد. با در نظر گرفتن سیگنال دریافتی تعریف شده در ۴-۲-۱ تصمیم آماری زیر انجام می­ شود:

 

   

شبکه همدوسی دیگر، EGC می­باشد که به همه سیگنال­های دریافتی به طور همدوسی وزن مساوی اضافه می­ کند و تصمیم آماری EGC به صورت زیر انجام می­ شود:

 

   

AC یکی از روش­های ناهمدوسی است که مقادیر قدرمطلق خروجی همه فیلتر­های منطبق را برای تصمیم آماری به کار می­برد:

 

   

پیاده­سازی تکنیک بهبود یافته AC از دامنه هر مسیر برای بهبود کارایی سیستم استفاده شده است. این روش خیلی شبیه به روش MRC می­باشد با این تفاوت که نیازی به اطلاعات فاز ندارد. تصمیم آماری این روش به صورت زیر می­باشد:

 

   

روش ­های آشکارسازی ناهمدوس
آشکارسازی به روش ناهمدوس به دلیل پیچیدگی کم و سادگی پیاده­سازی آن به صورت عملی مورد توجه زیادی است. همچنین نرخ نمونه­برداری آنها زیاد نیست و نیازی به تخمین دقیق پارامترهای کانال ندارند، در عوض عملکرد ضیعفی در مقایسه با گیرنده­های Rake همدوس دارند[۱۴]. در‏شکل (۴-۲) و ‏شکل (۴-۳) نحوه ارسال یک پالس با مدولاسیون PPM و دریافت سیگنال ارسالی پس از عبور از یک کانال UWB را نشان می­دهد. در ادامه انواع روش­های آشکارسازی ناهمدوس سیگنال­های UWB را مورد بررسی قرار می­دهیم.

پالس ارسالی با فرض بیت ۰ در مدولاسیون PPM و یک نمونه سیگنال دریافتی پس از عبور از کانال UWB

پالس ارسالی با فرض بیت ۱ در مدولاسیون PPM و یک نمونه سیگنال دریافتی پس از عبور از کانال UWB
آشکارسازی سیگنالینگPPM بر اساس آماره­ های مرتبه چهارم[۱۸]
در[۱۸] از آشکارسازی ناهمدوس آماره مرتبه چهارم یعنی کورتسیس[۳۹] سیگنال IR-UWB استفاده می­ شود. سیگنال­هایIR-UWB که با نویز ترکیب شده ­اند، به خاطر طبیعت ضربه­ای که دارند یک توزیعی با مقدار کورتسیس عموماً بزرگتر از یک را دارند. این سیگنال­ها یک توزیع با پیک­های تیزتر و دنباله طولانی­تر را دارند که مقدار کورتسیس آنها بزرگتر از صفر است و آنها را توزیع فرا گوسی با پیک­های تیزتر و دنباله­های طولانی­تر می­نامند. بنابراین کورتسیس می ­تواند به عنوان معیار مناسبی برای آشکارسازی سیگنال­های IR-UWB در گیرنده استفاده شود. استفاده از چنین مشخصه­ای باعث می­ شود عملکرد بهتری نسبت به آشکارساز انرژی معمولی داشته باشد. این آشکارساز کورتسیس به نرخ نمونه برداری زیادی نیاز ندارد و با اندکی پیچیدگی در گیرنده می ­تواند عملکرد بهتری نسبت به آشکارساز انرژی داشته باشد. مدل سیگنال ارسالی با مدولاسیون PPM به صورت زیر می­باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...