راهنمای نگارش پایان نامه در مورد کنترل غیرخطی بهینه ی جرثقیل های حامل کانتینر با استفاده ... |
تقدیم به:
همدلترین یارم، همسر مهربانم، دکتر فاطمه آرامش که با تشویق و سماجتش مجال نداد تا کاهشی در تلاشم برای به سرانجام رساندن این تحقیق انجام پذیرد
و
ستارگان همیشه فروزان آسمان زندگیمان
پدر و مادر گرانقدرمان
سـپاسگـزاری
اکنون که این رساله به پایان رسیده است بر خود فرض میدانم که از استاد ارجمند جناب آقای پروفسور خالوزاده تشکر ویژهای انجام دهم که از ابتدای کار تا به پایان همواره با راهنماییهای لازم و بسیار مفید و ارزشمند، بنده را در انجام هر چه بهتر کار یاری رساندند. همچنین سپاس ویژهای نیز از اساتید محترم جناب آقای پروفسور خیاطیان و جناب آقای دکتر لطفآور میدارم که نهایت تلاش و راهنماییهای لازم را برای ارائه هر چه بهتر و خالی از خطا بودن این اثر به انجام رساندهاند.
چکیده
کنترل غیرخطی بهینه جرثقیلهای حامل کانتینر با بهره گرفتن از معادلات ریکاتی وابسته به حالت (SDRE) در حضور اغتشاش باد
به کوشش
وحید رحمانی قلعه
هدف اصلی از انجام این پروژه، طراحی یک کنترل کننده غیرخطی بهینه به منظور کاهش و تضعیف اثر اغتشاش باد بر تاب خوردن جرثقیلهای حامل کانتینر است. اغلب کنترل کنندهها برای این دسته از سیستمها طوری طراحی شده که بار را با بیشترین سرعت وکم ترین تاب خوردن از مبدا به مقصد انتقال دهد، به گونه ای که هنگام رسیدن کانتینر به مقصد، تاب خوردن به صورت کامل از بین رفته باشد. در تحقیق حاضر، کنترل کننده را با ایجاد درجات آزادی اضافی به سیستم مکانیکی، جدا از ارابه طراحی کرده، و با اعمال این روش کنترل کننده در حمل بار تداخلی ایجاد ننموده، در نتیجه سرعت حمل و نقل افزایش مییابد. به منظور حفظ ماهیت غیرخطی سیستم، از کنترل کننده بهینه غیرخطی استفاده شد که این عملگر توسعه یافته کنترل کننده های بهینه خطی میباشند، به گونه ای که در این عملگر معادلات ریکاتی، وابسته به حالت است. در تحقیق حاضر با در نظر گرفتن اغتشاش باد، معادلات جدید اثبات گردید، پس از استفاده از این معادلات، مشاهده شد که حذف حرکت تاب خوردن جرثقیل، با شتاب حرکتی قابل قبول ارابه امکان پذیر است.
کلید واژه: جرثقیل حامل کانتینر، کنترل غیرخطی، کنترل بهینه، مدل سازی، اغتشاش باد
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
۱- فصل اول: مقدمه ۱
۱-۱- پیشگفتار ۱
۱-۲- ضرورت طراحی کنترلکننده ۳
۱-۳- تاریخچه ۴
۱-۴- رویکرد به مسئله ۸
۱-۵- ساختار پایان نامه ۱۰
۲- فصل دوم: مدلسازی و شبیهسازی جرثقیلهای حامل کانتینر در حضور اغتشاش باد ۱۱
۲-۱- مقدمه ۱۱
۲-۲- مدلسازی سیستمهای مکانیکی ۱۱
۲-۳- مدلسازی جرثقیلهای حامل کانتینر ۱۳
۲-۴- مدلسازی باد ۱۸
۲-۵- شبیهسازی جرثقیل حامل کانتینر در حضور اغتشاش باد ۲۱
۲-۶- جمعبندی ۲۵
۳- فصل سوم: کاهش و تضعیف اثر اغتشاش توسط کنترل کننده SDRE 26
۳-۱- مقدمه ۲۶
۳-۲- خطیسازی توسعه یافته ۲۹
۳-۳- تنظیمکننده های بهینه غیرخطی ۳۲
۳-۴- روشهای حل معادله ریکاتی وابسته به حالت (SDRE) 38
۳-۵- کنترل کننده و رویتگر SDRE 40
۳-۶- طراحی کنترل کننده در صورت عدم فراهم شدن شرایط لازم برای کنترل ۴۶
۳-۶-۱- دینامیک مشتق ناپذیر ۴۶
۳-۶-۲- وجود عوامل تاثیر گذاری که به حالات سیستم وابسته نیستند ۴۷
۳-۶-۳- وجود عامل وابسته به حالتی که شرط دوم را نقض می کند ۴۹
۳-۶-۴- متغیرهای حالت ناپایدار و کنترلناپذیر و در عین حال کراندار ۵۰
۳-۶-۵- غیرخطیگری در ورودی ۵۰
۳-۶-۶- محدودیت حالتها ۵۱
۳-۷- جمعبندی ۵۶
۴- فصل چهارم: کنترل تاب خوردن جرثقیل حامل کانتینر در حضور اغتشاش باد ۵۷
۴-۱- مقدمه ۵۷
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 03:47:00 ق.ظ ]
|